Nekromanti Gåtor?

Renfield

Swordsman
Är i starkt behov av gåtor, av alla dess slag, och skulle vilja samla in de som finns bland er här på forumet. Gåtor som passar i fantasy, givetvis, men annars vad som helst. Även om gåtan i sig inte är av något värde för mig kan den ge inspiration till egna.

So hit me...

"My power is everything, defeat is absurd!"

Nightfang

Warrior
Kommer bara på en för tillfället...

och den är visserligen på engelska men here goes:

A barrel of rain water wieghs 20 ponds
What must you add to make it wiegh 15?

Svar: Holes

Jag kan luska fram en massa sådana gåtor från det gammla RPG spelet Betrayal at Krondor... dom har ju tusentals där... nästan... men iaf flera hundra.

Nightfang tre i ett, spänning, leksak och choklad!

Insanity is just a state of mind...

Tessla

Veteran
Det finns ju de gamla klassiska gåtorna från Bilbo av Tolkien t.ex. även om alla som har läst boken känner till dem kanske de kan vara till någon hjälp.

Gåta

Här kommer en gåta.

Du visas in i ett rum där det står en dvärg som visar dig tre säckar med guldpengar. Det står även en gammal skålvåg där i ett hörn. I en av säckarna så finns det falskt guld. Riktigt guld väger 1 hg per guldpeng. Det falska guldet väger 1.1 hg per guldpeng. (Om man tittar eller biter i guldet så kan man inte avgöra skillnaden, man får ej heller lyfta upp säckarna och känna). Du får använda vågen för en vägning. Sedan ska du berätta för dvärgen vilken säck som innehåller det falska guldet. Om du klarar av gåtan så får du behålla de två säckarna som innehåller riktiga guldpengar.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>

Svar på gåtan

Svar: Man tar en guldpeng ur den första säcken, två guldpengar ur den andra säcken och tre guldpengar ur den tredje. Sedan väger man dem tillsammans. Visar vågen 6.1 hg finns det falska guldet i den första säcken, visar vågen 6.2 hg finns det falska guldet i den andra säcken och visar vågen 6.3 hg så finns det guldet i den tredje och sista säcken.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>

roobin

Veteran
En ganska bra gåta jag läste i en Kalla Anka tidning en gång.

Vad är det som har fyra ben på morgonen, två ben på dagen och tre ben på kvällen?

roobin

Veteran
Svaret

Människan. På livets morgon kryper den omkring på alla fyra. På livets dag går den på två. På kvällen går den fortfarande omkring på två ben men stödd av en käpp.

Krille

Super Moderator
Här kommer en liten hög gåtor - en del klassiker, andra inte. För att läsa svaret, markera texten i rutan (NS, MSIE) eller tryck Ctrl-G (Opera). Eller läs HTML-koden.

Benlös låg på enben, tvåben satt bredvid på treben, fyrben fick smaka.

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]En fisk ligger på ett bord. Mannen sitter bredvid på en pall. Katten får huvudet och benen.</font></td></tr></table>

Om man stryker alla onödiga bokstäver i nedanstående textrad så återstår en begriplig mening.

aellnaobnöediggarboiksplitgämevnering

Hur gör man textraden begriplig?

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Följ instruktionerna. Börja med att stryka bokstäverna "alla onödiga bokstäver". Det som återstår är då "en begriplig mening".</font></td></tr></table>

Hur många sidor har ett ägg?

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Två. Insidan och utsidan.</font></td></tr></table>

Vilken bokstav ska in i följande teckenserie för att göra den komplett?

B C D E I K O X

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Bokstaven H. I likhet med de ovan listade, och till skillnad från de andra i alfabetet, ser H likadan ut oavsett om man flippar den i vertikalled.</font></td></tr></table>

En man utan hjärna skrev ett brev. Det kunde förstås av en blind, en stum kunde läsa innehållet högt och en döv kunde höra och förstå. Vad stod i brevet?

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]"0" - det vill säga noll och intet. Mannen skrev inget, den blinde såg inget, den stumme sa inget och den döve hörde inget.</font></td></tr></table>

Jag han ha vilken färg som helst. Du kan se mig överallt runt omkring dig. Jag har varit här i eoner och du kan förmodligen se mig just nu. Vad är jag?

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Målarfärg.</font></td></tr></table>

Se på mig. Jag kan få dig att le. Jag kan få dig att gråta. Jag kan till och med få dig att tänka. Men du kan inte se mig. Vad är jag?

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Dina minnen.</font></td></tr></table>

Vilket är det minsta antal stolar som du behöver för att kunna sätta fyra fäder, två farfäder och fyra söner vid samma bord?

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Fyra. Fyra farfäder är bevisligen fäder till någon annan och är garanterat söner till någon annan.</font></td></tr></table>

En dödsdömd man får välja mellan tre rum för sin avrättning. Det första är en brännugn. Det andra är fyllt med välbeväpnade och hårdtränade krigare. Det tredje är fyllt med hungriga lejon som inte har ätit på tre år. Vilket rum är säkrast för mannen.

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Det tredje. Lejon som inte har ätit på tre år är garanterat döda.</font></td></tr></table>

En låda innehåller tio röda strumpor och tio blå. Hur många strumpor måste jag ta ur lådan för att garantera att jag har ett matchande par? Och hur många måste jag ta för att garanterat få ett matchande par av varje färg?

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Tre för att få ett matchande par, och tolv för att få ett matchande par av varje färg.</font></td></tr></table>

En klocka slår fem slag på fyra sekunder. Hur många slag skulle den slå på tio sekunder?

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Elva. När den slår fem slag på fyra slaget så kommer det första slaget vid noll sekunder, sedan ett per sekund därefter. På samma sätt kommer det första slaget vid noll sekunder, och sedan ett per sekund i tio sekunder.</font></td></tr></table>

Jag ger ett silvermynt till någon. Jag är personens bror, men personen är inte min bror. Hur kan det komma sig?

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Jag ger myntet till min syster.</font></td></tr></table>

Om det ligger tre ägg på ett bord och du tar två, hur många ägg har du då kvar?

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Två. De två äggen du tog. Det tredje ligger ju kvar på bordet.</font></td></tr></table>

Ett enda ord i svenska språket blir kortare när man gör det längre. Vilket?

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Kort.</font></td></tr></table>

En kvinna hade sex döttrar, Dominique, Rebecca, Mikaela, Fanny, Sofie och Laila. Vad skulle hennes sjunde dotter få heta, Jessica, Katrin, Anna eller Tina?

<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Tina, från tonskalan "Do Re Mi Fa So La Ti"</font></td></tr></table>

Sådär, det var en liten bunt. Hoppas det räcker.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Renfield

Swordsman
Än en gång har han gjort sig förtjänt av sin titel...

Man tackar...

(hade dock väntat mig mer gårot till svar...borde finnas ton med såna från alla elaka källarmästare här)

Den där var bra, "källarmästare"...(OT)

...mycket roligt sätt att driva med Dungeon Master...

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.

SoC

Veteran
Det är inte en gåta men jag tror att det finns stämnings fulla dikter i diablo 1.

SoC

If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.

G

Guest

Guest
Ni ser det inte men jag skakar på huvudet så det håller på att ramla av !

G

Guest

Guest
Jag kan en klurig gåta:

1. Vad kan du bara hålla i vänstra armen men inte i högra handen?

Vill du ha svaret? Skicka ett mail till:

[url="http://www.hotmail.com"]www.hotmail.com[/url]

//Melsazz

Berserk

Warrior
Jag hade ett äventyr, "kamrarna under Tevesh-Sath", där rollpersonerna sökte en skatt under berget Tevesh och måste genom åtta kammare där de stötte på olika utmaningar i varje. Till sin hjälp hade de en gammal bok som innehöll dikter vilka visades en åt gången efter att de klarat av varje utmaning och tagit sig vidare. Díkterna är av egen produktion och inga regelrätta gåtor, men som du sa kan de kanske ge inspiration!

Var god och downloada..

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."

Renfield

Swordsman
Om man skall ha nytta av dikterna som annat än lyrik så kan det vara bra att veta vad utmaniingarna i rummen var... *pik*

:)

Berserk

Warrior
Tänkte ge er en liten utmaning först! :gremsmile:

OK.
1. Den första var ett vägskäl. Som alla ju känner till är riddarns väg höger, vilket gör att en spelare snabbt förhastar sig och går dit, men enligt dikten slutar färden där, och detta är ju bara första rummet. Alltså; till höger en fälla i SL:s smak, till vänster fritt att passera.

2. Spelarna kommer in i en tunnel. Det börjar lukta svavel och bli allt hetare. Eftersom de, om de tolkat dikten rätt, förstår att det är ett ofarligt rum sätts deras spelarprestationer dock på prov. De svänger runt en krök och kommer in i en stor sal med bubblande lava runt kanterna och en stor elddrake som blockerar deras väg. Detta leder till ett trevligt PSY-slag jämte skräcktabell. Beakta gärna att RP:na troligen är förberedda och detta inte är en överraskning. Draken är dock en illusion, som kan passeras utan problem.

3. I den tredje salen möter de en kämpe av demonisk härkomst vilken behärskar alla möjliga vapen, vapentekniker och stridskonster, allt efter SL:s behov. Denna talar med avgrundsstämma och utmanar en av gruppen på duell/tvekamp. När denna kliver fram paralyseras hans vänner eller så, bara för att försäkra fair play. Slåss och vinn, gammalt och hederligt. (I mitt fall var kämpen en Paladin med treudd, som fick högre initiativ och satte sin enda hjältepoäng direkt. Piercing för 19kp i huvudet, och demonen var slut.. SL blev lite sur..)

4. Gruppen kommer in i ännu en sal. Väggarna är täckta med diverse tecken och målningar. Inget sker. Gruppen fortsätter. Efter en lång, vindlande marsch i ca en halv timme kommer de ut i en sal med stora likheter.. (Samma, men det vet förstås bara SL.) Efter att ha gått gången fem gånger kommer de dock ut i nästa sal.

5. En sal med fem portar. När alla i gruppen är inne öppnas den och ut kommer, i mitt fall =fritt att byta, tolv-femton små röda demoner med kroksablar som för ett jäkla oväsen. Bara att slåss, och bakom en av portarna fortsätter gången.

6. Den klassiska gåtan med två väktare (gärna gastar, dimvarelser eller annat spöklikt som svävar framför en dörr var), vilka endast får ställas en fråga. Den ene ljuger alltid, den andre talar alltid sanning. Endast en dörr leder till friheten.
Svaret är, för den som inte vet, att man ska fråga en av dem vilken dörr den andre väktaren skulle säga leder till friheten, och sedan ta den andra dörren.

7. Shack matt. Vilken pjäs nämns inte? Jo, springaren. En stor schackplan över hela golvet i en sal. Rör dig som springaren och du tar inte en stöt 1T6 kp magisk energi på totalen i varje ruta du stiger i.

8. Den sista och svåraste utmaningen. En relief i väggen, helt tydligt ämnad för en människokropp (eller liknande). Om en spelare offrar sig öppnar sig en dörr i sidoväggen när han svänger runt i reliefen och mosas bakom väggen i ett fuktansvärt smärtskri. Det är upp till SL om han överlever på något mystiskt sätt eller inte.

Bakom dörren finns sedan stora rikedomar, vapen, kunskap eller ingenting, helt vad SL vill, helt enkelt. Hoppas detta kastade lite mera ljus över dikterna! :)

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."