Här kommer en liten hög gåtor - en del klassiker, andra inte. För att läsa svaret, markera texten i rutan (NS, MSIE) eller tryck Ctrl-G (Opera). Eller läs HTML-koden.
Benlös låg på enben, tvåben satt bredvid på treben, fyrben fick smaka.
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]En fisk ligger på ett bord. Mannen sitter bredvid på en pall. Katten får huvudet och benen.</font></td></tr></table>
Om man stryker alla onödiga bokstäver i nedanstående textrad så återstår en begriplig mening.
aellnaobnöediggarboiksplitgämevnering
Hur gör man textraden begriplig?
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Följ instruktionerna. Börja med att stryka bokstäverna "alla onödiga bokstäver". Det som återstår är då "en begriplig mening".</font></td></tr></table>
Hur många sidor har ett ägg?
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Två. Insidan och utsidan.</font></td></tr></table>
Vilken bokstav ska in i följande teckenserie för att göra den komplett?
B C D E I K O X
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Bokstaven H. I likhet med de ovan listade, och till skillnad från de andra i alfabetet, ser H likadan ut oavsett om man flippar den i vertikalled.</font></td></tr></table>
En man utan hjärna skrev ett brev. Det kunde förstås av en blind, en stum kunde läsa innehållet högt och en döv kunde höra och förstå. Vad stod i brevet?
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]"0" - det vill säga noll och intet. Mannen skrev inget, den blinde såg inget, den stumme sa inget och den döve hörde inget.</font></td></tr></table>
Jag han ha vilken färg som helst. Du kan se mig överallt runt omkring dig. Jag har varit här i eoner och du kan förmodligen se mig just nu. Vad är jag?
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Målarfärg.</font></td></tr></table>
Se på mig. Jag kan få dig att le. Jag kan få dig att gråta. Jag kan till och med få dig att tänka. Men du kan inte se mig. Vad är jag?
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Dina minnen.</font></td></tr></table>
Vilket är det minsta antal stolar som du behöver för att kunna sätta fyra fäder, två farfäder och fyra söner vid samma bord?
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Fyra. Fyra farfäder är bevisligen fäder till någon annan och är garanterat söner till någon annan.</font></td></tr></table>
En dödsdömd man får välja mellan tre rum för sin avrättning. Det första är en brännugn. Det andra är fyllt med välbeväpnade och hårdtränade krigare. Det tredje är fyllt med hungriga lejon som inte har ätit på tre år. Vilket rum är säkrast för mannen.
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Det tredje. Lejon som inte har ätit på tre år är garanterat döda.</font></td></tr></table>
En låda innehåller tio röda strumpor och tio blå. Hur många strumpor måste jag ta ur lådan för att garantera att jag har ett matchande par? Och hur många måste jag ta för att garanterat få ett matchande par av varje färg?
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Tre för att få ett matchande par, och tolv för att få ett matchande par av varje färg.</font></td></tr></table>
En klocka slår fem slag på fyra sekunder. Hur många slag skulle den slå på tio sekunder?
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Elva. När den slår fem slag på fyra slaget så kommer det första slaget vid noll sekunder, sedan ett per sekund därefter. På samma sätt kommer det första slaget vid noll sekunder, och sedan ett per sekund i tio sekunder.</font></td></tr></table>
Jag ger ett silvermynt till någon. Jag är personens bror, men personen är inte min bror. Hur kan det komma sig?
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Jag ger myntet till min syster.</font></td></tr></table>
Om det ligger tre ägg på ett bord och du tar två, hur många ägg har du då kvar?
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Två. De två äggen du tog. Det tredje ligger ju kvar på bordet.</font></td></tr></table>
Ett enda ord i svenska språket blir kortare när man gör det längre. Vilket?
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Kort.</font></td></tr></table>
En kvinna hade sex döttrar, Dominique, Rebecca, Mikaela, Fanny, Sofie och Laila. Vad skulle hennes sjunde dotter få heta, Jessica, Katrin, Anna eller Tina?
<table border="1"><tr><td bgcolor="#ffffff">[color:"#ffffff"]Tina, från tonskalan "Do Re Mi Fa So La Ti"</font></td></tr></table>
Sådär, det var en liten bunt. Hoppas det räcker.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>