Rising
Vila i frid
Jag har aldrig spelat Myst, så det här är ett ganska dåligt inlägg, men jag har förstått att det funkar ungefär som alla de "du är instängd i ett rum"-spel som finns ute på nätet. I början såg jag dem som ungefär jämnställda med Grow-spelen: Alltså som någon sorts abstrakta gåtor där man klickade på allt och till slut lärde sig se några sammanhang varpå man kom vidare.
Men det finns skillnader. Det jag gillar allra mest med de riktigt tuffa gåtspelen är att de engagerar hela gäng på nätet. Så fort någon postat en länk till spelet så sitter alla där och "jag har hittat knarket och porrblaskan, vad ska jag göra?" "Det finns ett avhugget finger på ett ställe som man enklast hittar genom att tabba" "Vad är ens PIN-kod?" "Hey, har någon kommit på några ledtrådar utifrån texterna på anslagstavlan?" "Prova att vrida på glödlampan i tunneln. Du får en ledtråd som man bara hör om man vrider upp högtalarna på max. Jag lovar." osv.
Det är ju ashäftigt - i spelen är man alltid ensam, men det är häftigare att lösa den här typen av gåtor tillsammans.
Så jag har börjat klura på ett sådant här gåtspel där hela poängen ska vara just att man ska hjälpa varandra och samarbeta utanför spelet. Jag kommer förstås aldrig göra det klart eller så, men jag gillar att drömma.
Vilka är de ballaste gåtorna ni varit med om i ett gåtspel? Vilka har varit komplexast och använt ledtrådar som krävt helt enorma ansträngningar i form av ledtrådar och anteckningar?
(Allra helst vill jag ha generella svar som man kan klura utifrån. Alltså - beskriver du ett enskilt minispel, då ger du mig ingen hjälp alls, men beskriver du en generell övergripande gåta; såsom i Riven där man vid flera tillfällen får se märkliga symboler som används istället för siffror - lär man sig tyda symbolerna (genom att se till sammanhang hur de används i den kosmetiska delen av världen) så kan man också lösa vissa gåtor.
Man skulle kunna göra något liknande om spelaren fick se vissa skyltar som skrev saker på både ett begripligt språk och ett gammalt språk som ingen längre förstår. Då kan man ju genom att lägga ihop två och två skaffa sig kunskap om hur det gamla övergivna språket fungerar och till slut kanske översätta texter som bara står på det övergivna språket.
Det finns också flera "standardgåtor" som kan varieras i det oändliga. Gamla Myst har exempelvis spakar på ett ställe som alla ökar en viss voltstyrka. På en skylt på en viss plats får man läsa något i stil med "59 volt" - varpå man kan gissa att det är just den summan man ska sikta efter. Problemet är bara att alla spakar adderar rätt konstiga voltstyrkor var och en för sig; en är kanske värd 7, en annan 13, en 19, en fjärde 27 osv. Det kan kräva lite klurighet innan man räknar ut vilka som ska vara på och vilka som ska vara av. Det finns ett nätspel där man får en bomb i ett paket som man skall desarmera genom att lösa olika mekaniska gåtor, och där är en av gåtorna en serie knappar för de binära talen 1, 2, 4, 8, 16 osv, och så skall man få exakt 1111 för att komma vidare. Det funkar på samma sätt (men var enklare när man väl kommit på hur det funkade). Jag skulle enkelt kunna dra till med tre-fyra andra varianter på samma tema.
Den gamla gåtan där man skall transportera en räv, en hare och en morot med båt från en ö till en annan, det är också en klassiker som man lätt kan göra om till en spelgåta. Det finns exempelvis massor av varianter redan, med infödingar och missionärer exempelvis, men man behöver ju inte behålla temat med en båt och två öar om man använder gåtprincipen i ett datorspel. Bara man behåller gåtklurtanken i stort.
Nå, vad har ni för exempel på übergåtor? Det ska finnas några stenar i ett Mystspel där man får rita in symboler varpå saker skall hända omkring en. Det låter ju fräckt. Var det något särskilt klur inblandat kring det?
(Ett av de bästa nätklurenn jag sett handlade om en bild som sades innehålla en webadress där spelet fortsatte. Grejen var att ens webbläsare sade att bilden var trasig. Ja, det var den; det var nämligen en ren textfil som hade döpts om till en JPG. Så, öppnade man bara "bilden" i anteckningar så fick man ledtråden man behövde. Det var en sorts metaklur som gick utanför de vanliga verktygen man är van att använda i dylika spel.)
Men det finns skillnader. Det jag gillar allra mest med de riktigt tuffa gåtspelen är att de engagerar hela gäng på nätet. Så fort någon postat en länk till spelet så sitter alla där och "jag har hittat knarket och porrblaskan, vad ska jag göra?" "Det finns ett avhugget finger på ett ställe som man enklast hittar genom att tabba" "Vad är ens PIN-kod?" "Hey, har någon kommit på några ledtrådar utifrån texterna på anslagstavlan?" "Prova att vrida på glödlampan i tunneln. Du får en ledtråd som man bara hör om man vrider upp högtalarna på max. Jag lovar." osv.
Det är ju ashäftigt - i spelen är man alltid ensam, men det är häftigare att lösa den här typen av gåtor tillsammans.
Så jag har börjat klura på ett sådant här gåtspel där hela poängen ska vara just att man ska hjälpa varandra och samarbeta utanför spelet. Jag kommer förstås aldrig göra det klart eller så, men jag gillar att drömma.
Vilka är de ballaste gåtorna ni varit med om i ett gåtspel? Vilka har varit komplexast och använt ledtrådar som krävt helt enorma ansträngningar i form av ledtrådar och anteckningar?
(Allra helst vill jag ha generella svar som man kan klura utifrån. Alltså - beskriver du ett enskilt minispel, då ger du mig ingen hjälp alls, men beskriver du en generell övergripande gåta; såsom i Riven där man vid flera tillfällen får se märkliga symboler som används istället för siffror - lär man sig tyda symbolerna (genom att se till sammanhang hur de används i den kosmetiska delen av världen) så kan man också lösa vissa gåtor.
Man skulle kunna göra något liknande om spelaren fick se vissa skyltar som skrev saker på både ett begripligt språk och ett gammalt språk som ingen längre förstår. Då kan man ju genom att lägga ihop två och två skaffa sig kunskap om hur det gamla övergivna språket fungerar och till slut kanske översätta texter som bara står på det övergivna språket.
Det finns också flera "standardgåtor" som kan varieras i det oändliga. Gamla Myst har exempelvis spakar på ett ställe som alla ökar en viss voltstyrka. På en skylt på en viss plats får man läsa något i stil med "59 volt" - varpå man kan gissa att det är just den summan man ska sikta efter. Problemet är bara att alla spakar adderar rätt konstiga voltstyrkor var och en för sig; en är kanske värd 7, en annan 13, en 19, en fjärde 27 osv. Det kan kräva lite klurighet innan man räknar ut vilka som ska vara på och vilka som ska vara av. Det finns ett nätspel där man får en bomb i ett paket som man skall desarmera genom att lösa olika mekaniska gåtor, och där är en av gåtorna en serie knappar för de binära talen 1, 2, 4, 8, 16 osv, och så skall man få exakt 1111 för att komma vidare. Det funkar på samma sätt (men var enklare när man väl kommit på hur det funkade). Jag skulle enkelt kunna dra till med tre-fyra andra varianter på samma tema.
Den gamla gåtan där man skall transportera en räv, en hare och en morot med båt från en ö till en annan, det är också en klassiker som man lätt kan göra om till en spelgåta. Det finns exempelvis massor av varianter redan, med infödingar och missionärer exempelvis, men man behöver ju inte behålla temat med en båt och två öar om man använder gåtprincipen i ett datorspel. Bara man behåller gåtklurtanken i stort.
Nå, vad har ni för exempel på übergåtor? Det ska finnas några stenar i ett Mystspel där man får rita in symboler varpå saker skall hända omkring en. Det låter ju fräckt. Var det något särskilt klur inblandat kring det?
(Ett av de bästa nätklurenn jag sett handlade om en bild som sades innehålla en webadress där spelet fortsatte. Grejen var att ens webbläsare sade att bilden var trasig. Ja, det var den; det var nämligen en ren textfil som hade döpts om till en JPG. Så, öppnade man bara "bilden" i anteckningar så fick man ledtråden man behövde. Det var en sorts metaklur som gick utanför de vanliga verktygen man är van att använda i dylika spel.)