Det beror lite på hur man ser det.. Jag antar att de har tänkt att färdigheten baseras på SMI för att man kan göra sig liten när man gömmer sig.. Man skulle lika gärna kunna tänka sig att man använder INT för att snabbt hitta ett lämpligt gömställe eller för att lista ut var det bästa gömstället finns någonstans om man letar efter någon.. Likaså kan man låta färdigheten baseras på Perception om man har någon sådan grundegenskap vilket kan tolkas att man ser direkt lägger märke till ett passande gömställe..
Själv så har jag tagit bort Gömma sig och ersatt det med antingen ett INT-slag eller ett slag för Smyga.. Färdigheten Smyga för mig är numera att man försöker göra sig obemärkt för andra som exempelvis när man smyger på dem, gömmer sig , skuggar någon eller försöker undvika att väcka uppmärksamhet..
Likaså låter jag endast spelaren som har minst i Gömma sig (numera Smyga eller INT) behöva slå ett slag.. På så sätt så kan man få ett sorts medelvärde (ibland slår jag inte alls om alla har högt (FV 15+) i Smyga).. Likaså slår jag endast för den som har högst i Perceptionsgrundegenskapen.. Vem det blir som blir upptäckt beror på vilken spelare som tar längst tid på sig att hitta på ett gömställe..
Jag brukar normalt låta spelarna få hitta på det och börjar med den som har sämst i värdet.. Då får de som har mer i värde tänka lite längre.. Om alla lyckas hitta på ett gömställe så bestämmer vem det blir jag utefter dramatik.. Kan även tänka mig, som belöning, att de andra gömda spelarna får ett övertag mot upptäckaren om spelarna gjort smarta saker innan.. Det blir ibland lite mycket att gå igenom.. Jag kommer knappast ihåg allas FV i Smyga.. Därför brukar jag slå i förväg, innan speltillfället, och skriva ner resultaten.. Då kan man dessutom tänka ut eventuella fummel i förväg..
Övertala kan likaså baseras på både INT eller KAR.. Själv tycker jag förvisso att man har, av någon konstig anledning, lättare att lita på en vacker person än en ful.. Fast KAR är ju inte bara hur snygg man är, utan även förtroendeingivande.. Just av denna anledning så passar KAR mycket bättre än INT..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte tycker det spelar så stor roll vilken grundegenskap en färdighet baseras på, då det ändå är en sådan fjuttig modifikation
<FONT SIZE=1>[edit] Omformuleringar</FONT>[color:"green"]