...av en stark person än av en svag person?
Funderat lite på det där med skadebonusar som verkar finnas i de flesta rollspel.
Hur stor del av skadan för ett vapen beror egentligen på styrkan hos den som svingar det?
Om vi tänker oss två personer Stark och Svag där vi vet att Stark slår dubbelt så hårt som Svag. Med andra ord kraften per kvadratcentimeter är dubbelt så hög när Stark slår som när Svag slår.
Hur beskriver man då bäst skadebonusen.
Är det som i många spel ett fast värde eller tärningskombination? Ex Stark får +1 eller +1t4. Oavsett vilket vapen man använder. På detta vis så blir en dolk proportionerligt mycket farligare i en stark persons händer än i en svag.
Eller är det beroende av vapnets skada? Detta är det alternativ som jag lutar mest åt. Frågan är hur mycket skadan ökar med styrkan. Gör Stark 10% mer skada, eller 25% eller 50% eller till och med 100%, dvs dubbel skada, eftersom han är dubbelt så stark?
Är det rimligt att anta att en Conan karaktär gör lika mycket i skada med en dolk som en normal person med ett svärd och att samma muskelknippe gör lika mycket i skada med sina bara händer som en åtta åring med ett svärd? Eller är beror skadan alldeles för mycket på styrkan i det exemplet?
Eller är det där med skadebonus bara ett fånigt påhitt som hängt kvar från D&D utan att någon reflekterat över hur fel det är?
Funderat lite på det där med skadebonusar som verkar finnas i de flesta rollspel.
Hur stor del av skadan för ett vapen beror egentligen på styrkan hos den som svingar det?
Om vi tänker oss två personer Stark och Svag där vi vet att Stark slår dubbelt så hårt som Svag. Med andra ord kraften per kvadratcentimeter är dubbelt så hög när Stark slår som när Svag slår.
Hur beskriver man då bäst skadebonusen.
Är det som i många spel ett fast värde eller tärningskombination? Ex Stark får +1 eller +1t4. Oavsett vilket vapen man använder. På detta vis så blir en dolk proportionerligt mycket farligare i en stark persons händer än i en svag.
Eller är det beroende av vapnets skada? Detta är det alternativ som jag lutar mest åt. Frågan är hur mycket skadan ökar med styrkan. Gör Stark 10% mer skada, eller 25% eller 50% eller till och med 100%, dvs dubbel skada, eftersom han är dubbelt så stark?
Är det rimligt att anta att en Conan karaktär gör lika mycket i skada med en dolk som en normal person med ett svärd och att samma muskelknippe gör lika mycket i skada med sina bara händer som en åtta åring med ett svärd? Eller är beror skadan alldeles för mycket på styrkan i det exemplet?
Eller är det där med skadebonus bara ett fånigt påhitt som hängt kvar från D&D utan att någon reflekterat över hur fel det är?