Nekromanti Gör dina egna alignments

Sodivra

Champion
Kul att prata alignments igen. Just for fun: Vad skulle man kunna välja för dimensioner för dimensioner att basera alignments på?

Kanske individualism-kollektivism och generositet-fientlighet? Alltså, ställa frågorna "Vad är viktigast för dig, individen eller gruppen?" och "Hur behandlar du de andra?"

Individualister:
En generös individualist är en människorättskämpe som binder individuella band till andra människor och alltid strävar för den lilla människans rättigheter.

En neutral individualist är en liberal som alltid arbetar i sina egna intressen, men respekterar andra och deras strävan i deras egenintressen.

En fientlig individualist är en egoist, alltid driven av egenintressen.

Kollektivister:
En generös kollektivist är volontärarbetaren som tror på det dennes egna kultur har att erbjuda och vill gå ut i världen för att frälsa andra till sin religion eller hjälpa dem i sin ordens namn.

En neutral kollektivist är en traditionalist som spenderar sin tid med att vårda sin grupp, dess inre relationer och traditioner.

En fientlig kollektivist är en fascist vill att den egna gruppen ska hamras stark på bekostnad av andra.

Neutrala:
Här blir det lite svårare...

En generös neutral är en välgörare, både för individen och gruppen/samhället.

En ren neutral lever sitt liv.

En fientlig neutral kan älska, lita på och samarbeta med vissa, men drivs av fientlighet, misstro eller hat mot de flesta.

Sodivra

Champion
Notera att en fientlig härskare kan alltså både vara fientlig individualist (=jag är en ledare för att jag älskar makt) och fientlig kollektivist (=jag är en ledare för att vi ska få mer)

Vi tar det ju för givet att individen alltid är den man utgår ifrån, men i en kollektivistisk kultur så utgår man från kollektivet.

= Jag är inte i första hand en individ, utan en representant för en grupp. Det jag gör, det gör jag för oss.

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar att använda Magic the gathering färgerna som alignments :gremsmile:

Blått: Kunskap är det viktigaste i världen. Bildning och arbeta ämnat att förbättra individen eller kollektivet premieras. I sin bästa form är blå individer generösa och använder sin kunskap för folkets bästa. I sin värsta form är blå individer elitistiska och annser att de som är mindre bildade skall lyda de som vet bättrei allt.

Rött: Frihet är det som är vikitgast för röda individer. Frihet att leva och söka efter det som ger individen lycka premieras. Sin bästa form är röda individer frihets älskare och slåss för sina egna och andras friheter. I sin värsta form missbrukar röda individer sin frihet till att förstöra för andra och sprider kaos runt sig.

Grönt: Gröna individer finner tröst i den naturlia ordningen. De ogillar sociala konstruktioner som kommer ivägen för människans naurliga tillstånd. I sin bästa form skyddar de naturen, respekterar liv och ta bara det de behöver för att överleva. I sin värsta form ägnar de sig åt darwinistiska levnadssätt där bara de starkaste överlever.

Vitt: Individer som följer den vita filosofin prioriterar kollektivet framför individen. Aktiviteter som hjälper folket premieras och utilitarism är det första man tänker på vid viktiga beslut. I sin bästa form är vitt medkännande och ser till at alla har tillräkligt att äta och att resurser fördelas rättvisst. I sin värsta form krossar vitt alla individuella rättigheter och skapar panopticon där alla avikande tankar straffas.

Svart: Svart är individualism. Ambitioner och personligt förverkligande premieras. Skicklighet och list premieras. I sin bästa form är dessa samhällen styrda av de som lyckats bäst och alla har möjligheten att stiga till den position de förtjänar. I sin värsta form härskar de starkaste och mäktigaste över de svaga som inte ges några egentliga möjligheter att avancera i samhället.

Sodivra

Champion
Vad är viktigast, att kunna reagera på en kall och grym värld, eller att agera för att få den som man vill? (Försvarare eller Drömmare)

Består världen av ideal och idéer, eller relationer till enskilda människor av kött och blod? (Tankar eller Relationer)

Försvarare/Relationer: Manipulatör
Försvarare: Krigare
Försvarare/Tanke: Helig krigare

Relationer: Humanist
Tankar: Vetenskapare

Drömmare/Relationer: Romantiker
Drömmare: Utforskare
Drömmare/Tankar: Visionär

Här försöker jag tänka "Vad driver personen till handling? Vad motiverar denne i livet?" snarare än "Vilken klubb borde personen vara med i?"

Sodivra

Champion
Oooh, jag gillar hur du resonerar "I sin bästa/i sin värsta form". Snyggt! Man löser mycket av problemen med att avgöra vad som är gott/ont egentligen.

Sodivra

Champion
Arvidos MC said:
Vad är viktigast, att kunna reagera på en kall och grym värld, eller att agera för att få den som man vill? (Försvarare eller Drömmare)

Består världen av ideal och idéer, eller relationer till enskilda människor av kött och blod? (Tankar eller Relationer)

Försvarare/Relationer: Manipulatör
Försvarare: Krigare
Försvarare/Tanke: Helig krigare

Relationer: Humanist
Tankar: Vetenskapare

Drömmare/Relationer: Romantiker
Drömmare: Utforskare
Drömmare/Tankar: Visionär

Här försöker jag tänka "Vad driver personen till handling? Vad motiverar denne i livet?" snarare än "Vilken klubb borde personen vara med i?"
Fast bland D&D-äventyrare så kanske det är vettigare att skilja på materialister (världen är främmande platser, kött, blod och pengar) och idealister (världen är känslor, tankar, relationer) snarare än känslor/tankar.

God45

#PrayersForBahakan
För klassisk old school D&D borde man egentligen ha ett alignment system som såg ut så här:

Mördare: Du är här för att döda så många varelser som du någonsin kan. Kanske för du hade en dålig barndom, kanske för att din gud säger till dig det eller kanske bara för erfarenheten.

Rånare: Du är här för det skinande huldet och de glimmande juvelerna. Du kanske måste mörda för att få dem men det är inte den viktiga biten. Du vill bli rik så att du slipper klättra ner i möra hål i marken för att tjäna dina pengar.

Rånmördare: Du är en sann äventyrare! Du är här för att mörda folk och ta deras grejer. Du gillar båda delarna lika mycket!

:gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Jag kör ju en fantasyfierad variant av medeltida Europa just nu så jag har gjort om alignment skalan för det.

Är du lawfull tror du på på den kristna varianten av Gud.

Är du Neutral är du en monoteist men inte kristen.

Är du Chaotic är du en hedning av någon typ.

Är du god och kristen tjänar du Gud. Är du neutral vet du att gud finns men har inte dedikerat dig till Hans tjänst. Är du ond tjänar du satan.

Är du neutral så ä det ungefär samma fast du tror på den muslimska eller judiska varianten av Gud istället.

Är du chaotic och god tjänar du goda gudar som Freja eller Oden. Neutral så dyrkar du en neutral gud som Tyr. Är du ond tjänar du en ond gud som Loke eller Hel.

Har funkat rätt bra hitills :gremsmile:

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag gillar uppdelningen individualister-kollektivister, det känns som en viktig grundinställning som människor har. Dock kan jag tänka mig att det passar bättre idag än t ex under medeltiden, då kollektivet rätt ofrånkomligt.

Generös-fientlig känns inte lika bra. Jag skulle vilja ha en värderingsdimension istället, men inte så där dualistiskt. Snarare olika alternativ som t ex: Religion, Humanism, Kapital, Miljö osv

Det finns ju ett politisk kompass-test på nätet som förvisso är rätt värdelös som test, men som har en alignmentliknande uppdelning.

God45

#PrayersForBahakan
Arvidos MC said:
Varför använder du alignments, då?
För att det är roligt att bråka om vad som menas med lawfull :gremsmile:

Plus, jag gillar att det kopplar spelarkaraktärerna rakt till kosmiska krafter.

Sodivra

Champion
Ond bråd död said:
Jag gillar uppdelningen individualister-kollektivister, det känns som en viktig grundinställning som människor har. Dock kan jag tänka mig att det passar bättre idag än t ex under medeltiden, då kollektivet rätt ofrånkomligt.
Jag håller med dig, men jag tänker att i high fantasy så kan det skifta en del. Men vafan, i high fantasy kanske man inte ska komma dragandes med socionom-ord...

Ond bråd död said:
Det finns ju ett politisk kompass-test på nätet som förvisso är rätt värdelös som test, men som har en alignmentliknande uppdelning.
Ja, jag tänkte också på det! Liberal-konservativ vad gäller ekonomi och mänskliga rättigheter. "Mänskliga rättigheter" kan man säga finns med individualism-kollektivism, men ekonomisk inställning känns inte så relevant för en äventyrargrupp, hahaha :gremlaugh: Det hade varit grymt om det gjorde det och socioekonomiska debatter var lika vanligt som orchbakhåll!

God45

#PrayersForBahakan
Economy news!
It was just revealed that The Brotherhood of The Black Hand has been found guilty of massive tax fraud, the entire board of directors has left the cult as shareholders debate what representatives to replace them.
Their stock plummeted with a shocking 225.8% and as a result the Black Dragon Revarox Followers of Darkness saw an increased share of the market in cultism and experienced a 58% rise.

We'd like to remind you that it's still uncertain whether or not The Brotherhood will be able to recover through judgment from their dark lord or not and thus urge caution before doing any major investments.

In other news the stockmarket rallied today as Ben Bernanke issued an announcement that the Federal Reserve would approve a 600 billion Gold Piece injection (financed by federal alchemists turning lead in to gold) to the economy in order to fight the crippling depression brought on by the pocket plane bubble of 2008.

Congres wizard Ron Paul denounced this move, calling for an end to the federal reserve alchemists association and a return to the barter system.

Cybot

Mest spelbar
Arvidos MC said:
Ja, jag tänkte också på det! Liberal-konservativ vad gäller ekonomi och mänskliga rättigheter. "Mänskliga rättigheter" kan man säga finns med individualism-kollektivism, men ekonomisk inställning känns inte så relevant för en äventyrargrupp, hahaha :gremlaugh: Det hade varit grymt om det gjorde det och socioekonomiska debatter var lika vanligt som orchbakhåll!
Man skulle kunna sätta upp en andra skala med egoism-altruism.

Egoist-Kollektivistisk
Altruist-Kollektivistisk
Altruist-Individualist
Egoist-Individualist

Alla möjliga inställningar. Det finns en svag koppling mellan å ena sidan Egoist-Individualist å andra sidan Altruist-Kollektivist, men det finns många exempel på det motsatta.

Sodivra

Champion
Arvidos MC said:
Kanske individualism-kollektivism och generositet-fientlighet? Alltså, ställa frågorna "Vad är viktigast för dig, individen eller gruppen?" och "Hur behandlar du de andra?"
Nej, nu vet jag! Kall-varm och individualist-kollektivist!

Individualister identifierar sig själva och andra som individer med personliga egenskaper och ambitioner, och strävar efter självförverkligande.

Neutrala ser det inte som relevant att ställning för individen eller kollektivet.

Kollektivister identifierar sig själva och andra som delar av en grupp eller ett högre mål, med traditioner, lagar och värderingar, och strävar efter förverkligande genom gruppen.

Kalla rollpersoner accepterar att andra intelligenta varelser kan förslavas, skadas, eller förintas för att deras (kollektivistiska eller individualistiska) mål ska infrias.

Neutrala rollpersoner kan agera både kallt och varmt.

Varma rollpersoner vill befria, nära eller hjälpa andra intelligenta varelser, även om det kan hindra dem från att infria deras (kollektivistiska eller individualistiska) mål.

Kalla kollektivister för hänsynslöst fram sin lära eller sin egen grupp.
Neutrala kollektivister värderar bevarandet av ordningen.
Varma kollektivister omfamnar och välkomnar den som är villig in i sin grupp eller ideal, eller använder denna för att skydda och upplysa andra.

Kalla individualister agerar hänsynslöst på sina egna impulser och ambitioner.
Neutrala individualister värderar friheten.
Varma individualister vill stötta och hjälpa sin omgivning att förverkliga sig själva och kunna gå sin egen väg.