Nekromanti Gör ditt eget Conan-spel!

Mogger

Hipsteranka
Ja, nu när salige Howard varit död i exakt 70 år är det väl inget som hindrar oss att skriva ett eget Conanspel?

Eller?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tja, Paradox Entertainment köpte visst upp Conan Properties International, och nu har det i sin tur köpts upp av Cabinet Entertainment. Så basically sitter ett svenskt bolag och säger att de äger något som de, enligt svensk lag, inte borde kunna äga. Givet att det är affärer med bolag som i praktiken är aktiva i USA så kanske det håller där, men jag tror inte det har prövats.

I Sverige, på svenska, skulle jag tro att man kan göra't om man låter bli att tulla på en del visuella element som kan hävdas vara inarbetade. Sen vettetusan.

cogitare

Swashbuckler
Licens som zoth-ya säger. En licens som ägs av paradox/cabinet fö. Kickstartern går ganska bra iirc.

Cog.

Mogger

Hipsteranka
Det kan ju för all del vara så att Conan är ett varumärke. Stämmer det? Gäller det isf rollspel?

PS. Jag fiskar inte efter att göra ett Conan RPG, jag är bara intresserad.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ja, det är varumärket Conan som Paradox har rättigheterna till. (I alla fall för vissa områden. Antagligen inte för talkshows, till exempel.) Så att ge ut ett spel baserat på Howards Conan-noveller borde vara helt okej, så länge det inte heter Conan.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Gurgeh;n160643 said:
Så att ge ut ett spel baserat på Howards Conan-noveller borde vara helt okej, så länge det inte heter Conan.
Det är väl just ett sånt spel man vill ha, baserat på novellerna men utan Conan fokus.

God45

#PrayersForBahakan
Är Solomon Kane också ett varumärke eftersom det finns en film och ett rollspel eller är det public domain nu?

Leon

Leo carcion
Olivier Legrand har skrivit ett grymt litet Solomon Kane-spel. Som BoL fast utan karriärer

solomonkane.free.fr

Solomon Kane är på många sätt den ultimata settingen

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Peter;n160655 said:
Olivier Legrand har skrivit ett grymt litet Solomon Kane-spel. Som BoL fast utan karriärer

solomonkane.free.fr

Solomon Kane är på många sätt den ultimata settingen
Fast det är på franska va?

God45

#PrayersForBahakan
Zoth-Ya;n160656 said:
Fast det är på franska va?
Det finns ett Solomon Kane rollspel till Savage Worlds också som är grymt.

Leon

Leo carcion
God45;n160676 said:
Det finns ett Solomon Kane rollspel till Savage Worlds också som är grymt.

Jupp - på franska

SW Solomon Kane är också bra - det vill säga, jag är lite halvljum till själva produkten - men världen och spelsystemet är en bra match

Leon

Leo carcion
Jag har aldrig förstått poängen med en massa världsprodukter till Conan. Det räcker för mig med det som finns i böckerna, världskartan och sedan blanda och ge.

Det som behövs däremot är lite världsanpassade regler - inkl. alkemi och svartkonst. Där är jag inte 100% övertygad av något jag sett än.

Botulf

Hero
Jag hade fullstäntigt dyrkat en något mer utbroderad Barbarians of Lemuria variant tillägnad Conans värld (samt John Carters och Kulls världar).Som även såg snygg ut, om än simpla medel. Det finns en BoL/BD&D version av Howards Almuric. Verkar rätt sparsmakad. Men har väldigt svårt att tro att det är under nån licens.

http://www.drivethrurpg.com/product/...emuria-Edition

Problemet är väl att man måste hålla stenhårt på orginal källmaterialet av det som borde vara pulic domain. Samt att man inte får marknadsföra det alls med namn såsom Conan Hyborian Age, Robert E Howard mf.Och man kan hamna i trubbel rättsligt i alla fall, kan jag tänka mig. Alltså om man faktiskt ska sälja det.

Någons privata hobbyprojekt har väl nog dock lättare att flyga under radarn.

Tre solar

Hero
God45;n160648 said:
Är Solomon Kane också ett varumärke eftersom det finns en film och ett rollspel eller är det public domain nu?
Solomon Kane ägs också av Cabinet. Vad gäller novellerna skulle jag tro att det är samma som med Conan - En del är allmängods men några gavs ut postumt så de kommer vara skyddade för överskådlig framtid. (typ utgivningar på nittiotalet)