Kan kanske hålla med att ibland är vissa regler lite väl hårddragna "Du MÅSTE göra så här, det finns inga andra möjliga vägar runt det." Och visst, jag vet med mig att jag är lite av en regelryttare, och kan ibland se på regler (oavsätt om dom är hårddragna, eller väldigt lösa för att man ska improvisera lite) som att dom är 100% och att göra något annat än att följa vad som står är dåligt.
Men i grunden tycker jag att en regel ska vara tillräckligt hård för att man inte ska kunna göra exakt vad som helt, och hålla en inom vissa ramarna... men tillräckligt "svag" för att man ska kunna improvisera något och böja lite på den... men inte så pass svag att den faller ihop som en papplåda ute i regnet så fort man petar på den.
Dock så behöver jag ju nog snäppet hårdare regler än dom flesta. Men det är ju mer för att jag personligen är i behov av att regler kanske är dragna med lite kraftigare linjer. Så där du/ni kanske kan tycka att sådana regler är dåliga för att det hämmar eran kreativitet och förmåga att improvisera... så kan jag tycka att det är bra för att det just hämmar min kreativitet och förmåga att improvisera. Och ja, jag använde nästan exakt samma text bit där. "hämmar eran/min kreativitet och förmåga att improvisera".
Där många personer som spelar en situation kan antagligen rätt snabbt sålla och tygla in sin kreativitet, och få fram en rolig eller bra, effektiv, känslosam, eller vad det nu än kan vara, typ av grej från deras karaktär baserat på scenen. Så är min kreativitet, och förmåga att komma på grejer, som en skenande hästdragen vagn... där tyglarna hänger på mittstången mellan hästarna. Jag har väldigt svårt att tygla min kreativitet med scenario's... för jag kan se massvis med möjliga grejer att göra/handla i en situation, med massvis av möjliga utgångar ut av vilken handling jag valde att göra. Och på det så ligger där lite av en oförmåga att helt bestämma mig för vad jag vill göra och sålla effektivt. Så när den där vagnen av kreativitet skenar iväg, så sitter jag på kuskbocken och funderar:
"Hmm... hur ska jag nu lösa detta... jag skulle ju kunna försöka klättra ner till stången, och sedan balansera mig fram med händerna på hästarna för ett skumpigt stöd, och sedan försöka böja mig ner och få tag på tömmarna. Fast... balansera ståendes på en skakig stång är ju inte särskilt lätt... kanske lägga mig på stången och dra mig fram... men då kanske nån av hästarna råkar sparka mig... kanske försöka klättra upp på en av hästarna och tygla in den... men då måste jag ju ta mig fram dit... balansera eller dra mig fram på stången då kanske... men det blir ju samma som innan då ju... jag kanske kan försöka hoppa från kuckbocken till en av hästarnas rygg... om jag ramlar av dock blir det ju problem... eller tänk om hästarna svänger av just som jag hoppar. Jag skulle ju kunna skita i vagnen helt och bara hoppa av... men då blir jag ju av med både vagn och hästar... för att inte tala om att jag kanske bryter benen... och om jag hugger av hästarna från vagnen förlorar jag hästarna, för att inte tala om att vagnen förlorat sitt styrande element och kanske svänger av och börjar volta... eller så slår stången i marken och gräver sig in... och voltar vagnen... nä.. vilta vagnen vill jag inte. Och vem vet vad som kommer hända om jag inte gör något alls... dom kanske stannar av sig själva när dom är trötta... men det är ju inte säket... kan ju oxå till slut hända att dom gör något dumt och vips så voltar vagnen med mig i den, och det vill vi ju inte... hmm finns det någon nyp av broms på den här vagnens hjul?"
Och så kan det fortsätta... om inte en regel... eller SL... drar in minna tyglar, och tvinga fram ett val rätt snabbt. För annars sitter jag där och velar i en halv evighet.
Så regler som är allt för lösa kan vara problematiska för mig... uppenbarligen. XD
Dock så kan jag ju säga att jag är ju oftast den i min grupp som oftast lyckas med dom där "spektakulära manövrarna" som dom flesta andra inte gör. Jag menar i en situation där vi ska stjäla en vagn med två hästar i rörelse, och det är knappt om tid, så skulle dom flesta antagligen springa fram till kuskbocken, anfalla en av de två kuskarna, sen nästa kusk när dom kan, och sedan klättra upp och stjäla vagn med häst, eller möjligen göra samma sak fast med avstånda vapen... möjligen skulle dom försöka ta sig upp i flaket först innan striden börjar.
Där så har jag kommit fram till att vad jag vill göra är att rusa mot kuskbocken, hoppa upp på kuskbocken samtidigt som jag försöker hugga kusk nr 1 på mitt svärd, döda honom och välta ner honom mellan hästarna och vagnen, varpå jag sedan vill gör ett stickande anfall mot kusk nr 2, följt av att jag sparka honom av svärdet och/eller kuskbocken, och sedan lugnt sätta svärdet i skidan, sätta mig ner, ta tömmarna, tyglar in hästarna, låta dom andra RP'na hinna ifatt och klättra i vagnen, och sedan sätta fart på ekipaget. Varpå planen sätts i verk, lyckas med allt, rätt exeptionelt för den delen, och jag kör iväg med vagnen med dom andra i flaket. Based on a true story! Och mycket av anledningen som gjorde att jag valde ett så pass avanserat tillvägagångs sätt var för att som jag såg det, att anfalla kuskarna från sidan av vagnen skulle antagligen skrämma hästarna så dom möjligen började skena, varpå vi skulle bli av med vagnen. Och att klättra upp på flaket skulle göra att kuskarna fick tid att förbereda sig, antingen med att bara sätta fart på hästarna och bli av med oss, eller att förbereda sig för strid (kusk nr 2 hade ju ett laddat tungt armborst). Så mitt val var att försöka överaska kuskarna, totalt, och om hästarna skulle skena så är jag ju redan på kuskbocken då.
Där hade jag ju turen att det hände mer runt om kring oss, (en infanteri armé som vi råkat springa på, och som nu då sökte efter oss, och denna vagn var på väg bort) jag hade tid på mig att verkligen tänka igenom den "bästa" lösningen som jag kunde se den. Men även där jag har lite tid på mig att tänka, och situationen är lite ovanlig av någon anledning, tenderar jag att slänga riskabla manövrar ur mig. Kasta sig in under en drake, hugga den i buken, döda den med det hugget, och sedan rulla ut från under den innan dess döda kropp krossar mig, var ju något som jag slängde ur mig på 10 sekunder för att jag kände det var det ända jag kunde göra för att vi skulle överleva. Vi skulle dö i vilket fall som helst, so why not? SL blev ju lite lätt purken att hans stora final avslutades lite abrupt pga det. Vet inte om hans tanke var att vi skulle dö eller inte... har hänt förr att jag lyckats döda något riktigt jäkla farligt, som var tänkt skulle vara en utmaning, med bara ett svärds hugg. Oftast i Eon, men även i Drakar och Demoner. Min första DoD karaktär effektivt dödade en mantikora med ett hugg från sitt svärd, perfekt slag över ryggen, bröt ryggen på den... visst det krävdes sedan ett anfall till för att faktiskt döda, men den var helt försatt ur stridbart skick, för att inte tala om levbart skick, efter sin brutna rygg.