Nekromanti Göra eget rollformulär for dummies

Basenanji

Postd20modernist
Hejhej! Dagen började bra inspirationsmässigt med att jag hittade ett vansinnigt snyggt rollformulär till CoC:

http://cthulhureborn.wordpress.com/2...aracter-sheet/

...men fortsatte sedan i moll eftersom mina begränsade datakunskaper tvingade mig till plågsam ödmjukhet ("du fattar inte hur man gör det där formuläret..och att du öppnar Word får dig bara att se ännu dummare ut!"). Jag vill ju förstås göra mitt eget skitasnygga sånt däringa Art Deco-inspirerat rollformulär till ett annat spel. Efter att ha surfat runt börjar jag ana mig till att man ska använda vektorbilder (men jag har inte behov av att prenumerera på nån dyr bildbutik), fixa i Illustrator mm (fast jag har bara Photoshop). Men jag har aldrig gjort det förut och har en bra dag, ca FV 1 i datavana.

Vet nån häromkring hur man gör?

Skulle denne någon vilja skriva en enkel Gör-så-här-punkt-för-punkt-lista?

Jag tänker mig att vi ändå är rätt många som skulle vilja skapa våra egna snygga formulär, så ni hjälper förhoppningsvis inte bara ett skäggigt miffo, utan en hel hoper andra rollspelare!

STORT tack på förhand!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det är alltid svårt att svara på den här typen av frågor. Om man ska ge ett heltäckande svar får man skriva något som är både designskola och teknisk manual i ett. Jag erbjuder två korta och kanske inte superhjälpsamma svar:
  1. Ta fram papper.
  2. Skissa, rita, klipp och klistra till du har en bra uppfattning om vad som ska vara med, var det ska ligga och ungefär hur det ska se ut.
  3. Bråka med programmen till det ser ut som du vill.
  4. Njut av frukten av ditt arbete!
Alternativt: Fundera på om det är den dekorativa bården du vill åt. Om ja: använd den. Rollformuläret du länkar till är släppt under Creative Commons-license. Så länge du inte säljer formuläret och så länge du delar med dig av ditt arbete på samma vis som skaparen gjort så får du använda grejerna. Då gör du såhär:
  1. Öppna rollformuläret i Photoshop.
  2. Sudda bort/täck över allt nuvarande innehåll.
  3. Stoppa dit det du vill ha där.
  4. Njut av frukten av ditt arbete!
slanfan said:
Mycket bra svar.
Måns said:
Och en smula speltest. Normalt gör jag om formuläret efter första 5 speltester eller så. Det brukar alltid vara grejer jag har missat, som känns fel etc. Sen slänger jag upp det här på forumet och finputsar.
Basenanji said:
Slugt tips!

Arfert

Facit
eller:

1. Skissa upp layouten
2. Ge skissen till en polare som kan design
3. Vänta på leverans!

:wink:

Max Raven

T12-kultist
Jag har jobbat lite i inkscape, men i princip så gäller råden ovan oavsett. Tycker det är bekvämt med att ha bild anpassad för A4, grid lines och snap-to-grid oavsett programmet dock. :)
Basenanji said:
Ja, det låter smart. Kollar upp Inkscape!
Max Raven said:
Nackdelen med inkscape är dock att crop är omständigt, om det är relevant. Brukar inte påverka mitt formulärmakande, och man har ju lager också, men...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja... Jag jobbar i InDesign, och det här är mitt workflow ungefär:

1. Identifiera alla rutor och annat som ska vara med.
2. Gör ett gäng tabeller, en i varje textruta. En tabell per typ av ruta; grundegenskaper skulle t.ex bli en tabell, färdigheter en annan.
3. Gör stilmallar för celler och stycken (text). Antingen genom att göra mallarna blint eller genom att göra så att en ruta av varje sort (rubrik, etc) ser bra ut och sedan skapa mallen utifrån den.
4. Applicera stilmallar.
5. Flytta runt grejer tills allt får plats och det är snygga uniforma avstånd överallt och lagom mycket tomma ytor.
6. Om jag mot förmodan ska ha med grafiska element som inte bara är stylade tabellrutor eller spelets logotyp, så lägger jag in dem och flyttar runt grejer lite till tills det ser bra ut.

Så för min metod behövs kunskap i InDesign om:
- Textrutor
- Stilmallar för stycken
- Stilmallar för celler i tabeller (marginaler, fyllningar, kantlinjer etc)
- Tabeller
- Fipplande med typsnitt och sådant
- Helst: villighet att använda matematik för att räkna ut optimala höjder för cellrutor och sådant, så att allt linjerar upp snyggt och ser enhetligt ut. Jag använder en del stödlinjer, men räknar också mycket i typ hundradels millimeter och så.
- Allmänna fula knep för att få till vettiga punktade linjer och sådant via stilmallar istället för manuellt.

Jag försöker bygga mina formulär så att det ska gå lätt och snabbt att ändra på dem. Tabellerna ger struktur och översiktlighet.

Basenanji

Postd20modernist
Tack alla! Jaha. Det lutar starkt mot att en designer som gillar whisky får en flaska whisky. Eller att jag försöker mig på InDesign. Eller suddar i Photoshop. Eller prövar allt. Tack alla hursomhelst! :)
Rickard said:
Om du kan tänka dig att köpa Famous Grouse så kan jag göra ett formulär, för jag kan inte dricka någon annan whisky.

Själv så bestämmer jag först hur stort formuläret ska vara. Sedan så gör jag det viktigaste och skriver jag upp allt jag vill ha på formuläret. Någonstans här så fiffulerar jag kring hur jag kan lösa viss bokföring rent designmässigt, även om det ofta kommer fram medan jag skriver ett system. Slutligen tar jag penna och papper och börja rita/cirkla var jag vill ha sakerna.

Därefter sätter jag mig med ett layoutprogram och gör något fult av det. Jag speltestar, ändrar och speltestar igen.

Slutligen så sätter jag mig ned och gör (förhoppningsvis) något snyggt av det och som är mer än en bakgrund med några rutor på det.
Arfert said:
Kan göra ett formulär för en pava Explorer. ;)