Nekromanti Göra en bra CV?

Max Raven

T12-kultist
Fick häromdan lite återkoppling på min gamla CV, vilket föranledde mig till att revidera den. Men jag är inte expert, utan bara glad amatör - hur ska en bra CV se ut? Vad behöver man ha med, och var är det bäst?

Jag resonerade mest som så att man antagligen vill ha en överblick, med möjlighet att kontrollera erfarenheter och färdigheter närmre. Mitt första utkast är från tiden då jag inte haft så många arbeten, och överblicken var enkel, som jag sedan bara byggde på.

Caligo

Swashbuckler
Ett generellt tips är att ställa sig frågan: Vad får en eventuell arbetsgivare ut av just dig? Varför skall arbetsgivaren anställa just dig?
Max Raven said:
Låter mer som en fråga för ett personligt brev..?

Arfert

Facit
Det viktigaste är att rikta CVn till det aktuella förtaget, inte ha en generell CV som man skickar till alla. Se Caligos svar ovan.

Max Raven

T12-kultist
Arfert;n39504 said:
Det viktigaste är att rikta CVn till det aktuella förtaget, inte ha en generell CV som man skickar till alla. Se Caligos svar ovan.
Menar du för ett specifikt yrke? För jag ser inte någon större poäng att skicka olika CV-varianter till samma slags position på olika företag. (För att förtydliga: Så vitt jag förstått så inkluderar inte CV personligt brev utan är bara en lista på erfarenheter, utbildning, referenser m m)

Arfert

Facit
Du måste vinkla det du kan efter mottagaren. All kommunikation sker på mottagarens villkor.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I dunno, jag tror att det beror mycket på vad man söker för slags jobb. Bland skolor verkar det vara väldigt vanligt att man ändå bara skumläser alla inkomna CV's och personliga brev och enbart är ute efter 1) vilka kurser den sökande är legitimerad i och 2) vilka kurser den sökande undervisat i. Det är så illa att jag en gång var nära att sorteras ut för att jag skrivit "lärt ut" istället för "undervisat i" innan mina kurser...

Halvrelaterat: Är det bara jag, eller är det väldigt vanligt att folk kallar en helt vanlig jäkla meritförteckning för "CV"? Är det någon skillnad i praktiken?
Sia said:
Enligt mig är CV en lista på relevanta meriter med kort beskrivning om respektive merit medan meritförteckning är enbart en lista (utan närmare detalj om t.ex. vad man gjorde för viktiga insatser på tidigare jobb).
Max Raven said:
Termerna verkar användas lite utbytbart.

w176

Förlorad dotter
Jag går mer i kören som säger: Anpassa CV efter mottagaren,

En sak som kan vara värt att tänka på är att inte bara de färdigheter och erfarenheter som är uppenbart relevanta som är intresanta. En erfarenhet som irrelevant kan ändå hjälpa dig kommunicera att du rätt person för jobbet.

Jag är till exempel utbildad kranförare. Den meriten är nog bara strikt relevant när jag söker jobb som kranförare. Men indirekt kan att jag jobbat som kranförare på stålverk kommunicera saker som att jag har erfarenhet av mansdominerade arbetsplatser och är inte rädd att "hugga i"och göra grovjobb.

Så har jag känn att på arbetsplatsen jag söker jobb på har lite matcho värderingar, och att kranförare faktiskt vara en merit som lyfter mig så låter jag kranförarmertiten vara mer ögonfallande i meritlistan och ser till att nämna det i det personliga brevet.

hakanlo

Hero
Jag tycker du ska chansa på att mottagaren är gammal rollspelare och lägga upp ditt din CV som ett rollformulär av typen DoD 1985.

Börja med att skriva sådär en 15 i Intelligens, 16 i Karisma och 18 i Psyke. Det borde en arbetsgivare gilla (för smart är nog inte bra). Jag antar att bra värde i fysik är meriterande (låg sjukfrånvaro), medan resten är dump stats. Storlek är ju kanske så lätt att kontrollera att den bör få vara realistisk.

Byt ut färdigheterna mot mer moderna motsvarigheter. Exempelvis kan Köplså bli Företagsekonomi och Upptäcka fara kan bli Projektledning. Främmande kulturer kan du ju behålla om du varit utbytesstudent. Se till att det står minst 70% vid de tre viktigaste. Språk är givet, men glöm inte högt värde i L/S modersmål.

Under vapen kan du lista Truckkörkort och Microsoft Office. Besvärjelser... tja... kanske någon teambuildingkurs eller något går in där?

Sen har vi de luriga rutorna ras och kön. Hua... men med tanke på att "människa" är ett legitimt svar på ras och du förmodligen har någon form av könsidentitet och det inte är en binär kryssruta utan ett fritextfält man fyller i borde det gå bra.

Givetvis skriver du chefens namn under "spelledare".

(Jag ber om ursäkt om du tycker jag raljerar med din högst relevanta fråga. Det är inte min avsikt att på något sätt nedvärdera den.)

Big Marco

Läskig
Jag har fått CV:s i form av rollformulär flera gånger. De åker i papperskorgen direkt.

Varför? För att val av format skapar problem för mig/rekryteraren när vi ska jämföra olika kandidater. Genom ett udda val av format straffar man ut sig själv.

Poäng - underlätta alltid för läsaren att hantera din dokumentation.

(och då är jag ändå någon som "fattar rollspel" och jobben har varit till kreativa tjänster inom olika spelbolag)

-M

hakanlo;n39544 said:
Jag tycker du ska chansa på att mottagaren är gammal rollspelare och lägga upp ditt din CV som ett rollformulär av typen DoD 1985.

Börja med att skriva sådär en 15 i Intelligens, 16 i Karisma och 18 i Psyke. Det borde en arbetsgivare gilla (för smart är nog inte bra). Jag antar att bra värde i fysik är meriterande (låg sjukfrånvaro), medan resten är dump stats. Storlek är ju kanske så lätt att kontrollera att den bör få vara realistisk.

Byt ut färdigheterna mot mer moderna motsvarigheter. Exempelvis kan Köplså bli Företagsekonomi och Upptäcka fara kan bli Projektledning. Främmande kulturer kan du ju behålla om du varit utbytesstudent. Se till att det står minst 70% vid de tre viktigaste. Språk är givet, men glöm inte högt värde i L/S modersmål.

Under vapen kan du lista Truckkörkort och Microsoft Office. Besvärjelser... tja... kanske någon teambuildingkurs eller något går in där?

Sen har vi de luriga rutorna ras och kön. Hua... men med tanke på att "människa" är ett legitimt svar på ras och du förmodligen har någon form av könsidentitet och det inte är en binär kryssruta utan ett fritextfält man fyller i borde det gå bra.

Givetvis skriver du chefens namn under "spelledare".

(Jag ber om ursäkt om du tycker jag raljerar med din högst relevanta fråga. Det är inte min avsikt att på något sätt nedvärdera den.)

Max Raven

T12-kultist
Så vad jag fått fram är att jag måste anpassa efter mottagaren, men ibland är det bra att ha med saker som normalt inte har med jobbet att göra då vissa jobb kan ha vissa värderingar..? :)

Så om jag tänker/tolkar rätt - enkel överblick och tydlighet är viktig - och att detaljfokus bör ligga på för arbetet relevanta färdigheter. Saker som inte är direkt relevanta för arbetet bör skäras ner/minimeras.

Så efter att ha funderat en del så har jag reviderat mitt CV aningen för ansökningar till IT-tjänster. När jag har en version jag är nöjd med (detta är version 1, trots allt) så tänker jag utgå ifrån det för IT-relaterade arbeten och omarrangera beroende på vad arbetet fokuserar på.

(Ingenting om formalia, layout/disposition, vad som drar till sig ögon? :) )

Max Raven

T12-kultist
Big Marco;n39692 said:
Jag har fått CV:s i form av rollformulär flera gånger. De åker i papperskorgen direkt.

Varför? För att val av format skapar problem för mig/rekryteraren när vi ska jämföra olika kandidater. Genom ett udda val av format straffar man ut sig själv.

Poäng - underlätta alltid för läsaren att hantera din dokumentation.

(och då är jag ändå någon som "fattar rollspel" och jobben har varit till kreativa tjänster inom olika spelbolag)

-M
Även om jag tycker idén med rollformulär-CV är lite charmig så tror jag inte någon tog hakanlos förslag på fullt allvar. Om inte annat så har jag svårt att se hur man bedömer egenskapsvärden på ett sätt som båda parter greppar och samt någorlunda korrekt beskriver en som person.

Det kanske finns något att hämta från vissa, mindre standard-rollspel-grejer vad gäller CV, men jag tror det är enklare och snabbare att gå på de standardmallar som finns snarare än att försöka återuppfinna hjulet helt.

(För övrigt trodde jag det var mina personliga brev som var mitt största problem innan jag fick återkopplingen på mitt CV. Inte för att de är superbra, men ur arbetsgivarperspektiv så tänker jag att det är lite som att brevet får en att nappa, CVt kollar man för att få veta mer om vad sökanden kan).