Nekromanti Göra musik i datorn, förslag?

Vimes

Sillkung
Visst borde det finnas kombinerade musik- och datornördar här bland nördarna på WRNU?

Såhär, va: jag och en kompis har bestämt oss för att göra fjantigt tung och mörk doommetal med löjligt dystopiska texter ("Come, Nemisis, come! The dark star of salvation!"). Jävligt parodiskt. Nå, grejen är att det är jag som är musikern av oss två, och det innebär egentligen inte mer än att jag hjälpligt kan spela gitarr, om ens det. Så jag tänker mig att man får styra ihop allt elektroniskt. Här är jag helt lost. Men jag antar att man behöver ett "studioprogram" att klippa och mixa i och ett (eller flera?) "synthprogram" att göra själva musiken i. Men jag kan vara helt fel ute.

Förslag på grejer som funkar, gärna är gratis och framförallt är lättanvänt för två icke-musiker och icke-datornördar. Är det en omöjlig uppgift?

G

Guest

Guest
Vimes said:
Visst borde det finnas kombinerade musik- och datornördar här bland nördarna på WRNU?

Såhär, va: jag och en kompis har bestämt oss för att göra fjantigt tung och mörk doommetal med löjligt dystopiska texter ("Come, Nemisis, come! The dark star of salvation!"). Jävligt parodiskt. Nå, grejen är att det är jag som är musikern av oss två, och det innebär egentligen inte mer än att jag hjälpligt kan spela gitarr, om ens det. Så jag tänker mig att man får styra ihop allt elektroniskt. Här är jag helt lost. Men jag antar att man behöver ett "studioprogram" att klippa och mixa i och ett (eller flera?) "synthprogram" att göra själva musiken i. Men jag kan vara helt fel ute.

Förslag på grejer som funkar, gärna är gratis och framförallt är lättanvänt för två icke-musiker och icke-datornördar. Är det en omöjlig uppgift?
Beror helt på hur komplex musik ni vill ha... ska den bara vara relativt simpel så räcker audacity eller adobe audition... de har inbyggda tracker liknande element... annars bör ni lägga till typ cubase och kanske en usb synth/keyboard

/Zorbeltuss

Vimes

Sillkung
Zorbeltuss said:
Beror helt på hur komplex musik ni vill ha... ska den bara vara relativt simpel så räcker audacity eller adobe audition... de har inbyggda tracker liknande element... annars bör ni lägga till typ cubase och kanske en usb synth/keyboard
Helt klart av det simplare slaget. Det är som sagt ett rätt fjantigt projekt och vi båda är helt gröna. Jag tänker mig typ gitarr, trummor och vokala oljud.

Vimes

Sillkung
Arfert said:
på en mac är Garageband det självklara valet, om man inte vill lägga ut pengar... på en pc? Hmm kanske Mixcraft? Eller Ardour om man har linux (eller mac).
Alright (det är PC och Windows som gäller). Mixcraft har jag kollat in tidigare, men vad jag minns så var det just ett "mixprogram" - d.v.s. man hade inga möjligheter att skapa musik utan bara att mixa den - men det kan vara jag som suger också. Alltså, hade jag haft kvar någon elgitarr hade det ju kanske varit lättare, men jag tänker mig att man skapar allt från scratch i datorn.

Arfert

Facit
jag har för mig att man kan skapa musik direkt i Mixcraft, men jag kan ju ha fel...

Christoffer

It's all pig.
Om du orkar, ladda ner Ableton Live och kör deras gratis demotid, tror det är 30 dagar, eller kanske 14. Borde vara tillräckligt för att ni ska komma igång. Ableton Live är modernt, smidigt, enkelt och framförallt lättjobbat. Kan rekommendera det varmt!

Annars, leta rätt på en Mac och kör Garageband, eller leta rätt på något gammalt examplar av Garage band för windows, helt klart det lättaste och smidigaste sättet att komma igång med inspelning och musikproduktion på. Övriga program, Ableton Live inkluderat, har en högre tröskel du måste över. Men, som gammal lärare i både Cubase, Ableton Live och liknande kan jag säga att den absolut inte är omöjlig att ta sig över, bara lite dryg inledningsvis och kräver lite engagemang... :gremsmile:

Vimes

Sillkung
Alright. Tack alla, jag tror att jag ska gå på Poppes råd och leta rätt på en Garage band-version för Windows, i varje fall till att börja med.

Christoffer

It's all pig.
Lite snabbt googlande gjorde mig inte lycklig, men tusan jag har för mig vi sålde gb för Windows för hundra år sen när jag jobbade på musikbörsen... Men att Apple i den vevan köpte Gb och det blev bara för Mac. Kanske blandar ihop det med något annat... Sorry i så fall. :gremsmile:

Vimes

Sillkung
Poppe said:
Lite snabbt googlande gjorde mig inte lycklig, men tusan jag har för mig vi sålde gb för Windows för hundra år sen när jag jobbade på musikbörsen... Men att Apple i den vevan köpte Gb och det blev bara för Mac. Kanske blandar ihop det med något annat... Sorry i så fall. :gremsmile:
Jag hittade heller inget, men min google-fus svaghet är ökänd från norr till söder. Men jag plockade hem Mixcraft och har pillat lite.

Btw hade Arfert rätt, och jag sög. Det går att göra musik direkt i Mixcraft.

Arfert

Facit
Poppe said:
Du har nog blandat ihop det med nåt annat, Garageband är utvecklat av apple för mac... men det kanske fanns ett annat program med ett snarlikt namn tidigare..

Christoffer

It's all pig.
Arfert said:
Poppe said:
Du har nog blandat ihop det med nåt annat, Garageband är utvecklat av apple för mac... men det kanske fanns ett annat program med ett snarlikt namn tidigare..
Mjepp, det var nog Garageband, men jag tror jag blandade ihop det med när vi slutade sälja det för att det åkte in i iLife istället eller något liknande. Alternativt har jag bara allmän kortslutning i hjärnan på grund av värmen. Allt är möjligt just nu. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Jag skulle säga Fruity Loops (vilket redan nämnts i tråden). Det ser läskigt ut till en början (åtminstone för mig; jag har gjort musik i gamla Amigaprogram tidigare och älskade Buzz medan det var aktivt, och det tog lång tid innan jag ens hittade någon tracker i Fruity Loops), men det finns gott om tutorials så att du kan komma igång.

Audacity är bra om man skall fixa och knixa till ens samplingar; lägga till effekter eller bara normalisera volymen och sånt.

Med båda två så kan du jamma skitan.