Nekromanti Göra tankekarta tillsammans

Sodivra

Champion
Jag tycker att tankekartor är balla, så jag tänkte vi skulle hitta på lite idéer om en tillsammans. Tänk er en tankekarta på spelledarpersoner och deras relationer till varandra. En relationskarta, så att säga. Spelarna och spelledarna gör den tillsammans, och det är en karta över en stad full av hemligheter och oroliga känslor, såsom den här. (Tack, Genesis)

Vad kan man använda den till, och hur?

Jag tänker mig kanske... inte bara personer, utan platser? Företeelser?
En liten motivation/plotkrok på varje. "Hattmakaren som inte kan hitta sin inspiration". Hemligheter.
Regelmässiga funktioner, kanske? Bonusar för ens kontakter, regler för att rita om den, etc.
Ett sätt för spelledaren och spelarna att generera idéer att skopa ur när man improviserar scenarion. Allting hör ihop på något sätt, och det finns alltid potentiella konflikter att dra ur.

Tell me!

Om era svar ej blidkar mig så lägger jag upp en tråd om ett stridssystem istället.

Rickard

Urverk speldesign
Inlägg om hur jag använder tankekartor

Spelarna och spelledarna gör den tillsammans, och det är en karta över en stad full av hemligheter och oroliga känslor, såsom den här. (Tack, Genesis)
Först och främst vill jag säga att du är ful.

---

Ful i bemärkelsen "bedragande" då. Jag trodde att jag skulle få se ett exempel en tankekarta med min ansträngda 2kB-uppkoppling och jag väntade därmed tills jag hade laddat ner bilden för att svara på inlägget. Förvisso en jäkligt snygg bild, men ändå...

Jag har inte så mycket att säga förutom just inlägget som jag länkade till först av allt. Där tar jag upp att det intressanta sällan är de företeelser som finns, utan relationerna emellan dem (de blåa bubblorna på kartan). Sedan tycker jag att saker som förklarar en detalj i ditt exempel med hattmakaren är bra som inspiration.

Jag blir lite konfunderad när du säger "spelare och spelledare" för om spelarna kan tillföra saker eller ändra på tankekartan så borde spelledarlöst spelande fungera bättre, enligt mig. En personlig preferens är att jag (som jag förvisso inte har testat annat än i Universalis) inte gillar att ha tankekartan liggande framför mig, för då blir då så mycket fokus på just det och det kan hämma kreativiteten.

Jag är lite osäker på vad du vill med tråden. Ha förslag på företeelser och eventuellt relationer mellan företeelserna eller vill du ha en "regeltråd" där man diskuterar hur man kan använda en tankekarta? För ämnena är så vitt skilda så det vore kanske dumt att ha det i en och samma tråd. Det jag ska ta med mig från tråden redan nu är att jag ska testa att använda en tankekarta som en förberedelse inför nästa Ljus och lykta-tillfälle (som är lite som Staden, fast med mer markanta övernaturliga inslag). Spelarna får då sätta ut lite företeelser och sedan får jag hitta på ett scenario till någon annan gång.

Om era svar ej blidkar mig så lägger jag upp en tråd om ett stridssystem istället.
/Han som därför kände sig tvungen att svara :gremsmile:

Pilzefrau

hon/henne
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag vill bara skriva "ta en titt på 'Berättelser från Staden', det är nån jeppe på forumet som skrivit ett rollspel som har allt du vill ha:"
Jag tänker mig kanske... inte bara personer, utan platser? Företeelser?
En liten motivation/plotkrok på varje. "Hattmakaren som inte kan hitta sin inspiration". Hemligheter.
Regelmässiga funktioner, kanske? Bonusar för ens kontakter, regler för att rita om den, etc.
Ett sätt för spelledaren och spelarna att generera idéer att skopa ur när man improviserar scenarion. Allting hör ihop på något sätt, och det finns alltid potentiella konflikter att dra ur.
Men det är ju du som skrivit det! Vill du ha förslag på vad man kan göra med en tankekarta mer än allt du gjort i Staden? Då har jag tyvärr inga förslag.

Sodivra

Champion
Han said:
Jag är lite osäker på vad du vill med tråden
Pilzeman said:
Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Jag hade tänkt trigga er så att ni skulle börja berätta allt som är ballt eller som skulle kunna vara ballt med tankekartor i en festlig hjärnstormning. Jag ser att det bara var förvirrande, så jag lägger upp en ny tråd om hur jag hade tänkt mig rollspelet Staden. (Ej att förväxlas med samberättarspelet Berättelser från Staden eller andra forumiters tolkningar av Staden.) :gremsmile:

Eftersom jag var så otydlig så slipper ni väl stridsregeltråden... För den här gången.

Nu undrar jag bara om jag ska lägga tråden i Stadenforumet så att det finns något att diskutera där, eller i rollspelsmakarforumet där det finns mer stammisar...

Sodivra

Champion
Re: Göra tankekarta tillsammans (OT)

Först och främst vill jag säga att du är ful.
Ja, det stämmer faktiskt. Jag nyttjar helt taktiskt snygga bilder av en het forumit för att sälja konceptet.
(Och jag förklarade inte länken heller :gremsmile: )

Ljus och lykta (som är lite som Staden, fast med mer markanta övernaturliga inslag)
Ja, jag har tänkt tanken själv, men ville inte låta småsint. Själv tänker jag City of Metronome, stämmer det? (Mera här)

I vilket fall som helst så är det ett högintressant koncept, jag gillar helt klart miljöer i modern tid bäst. (~1800-1950) Bara konceptet "droppar i brunnen" är starkt ekivokt...

Genesis

Ni dés ni maître
Jag hade tänkt trigga er så att ni skulle börja berätta allt som är ballt eller som skulle kunna vara ballt med tankekartor i en festlig hjärnstormning.
Kunde du inte sagt det från början, då?

Jag hade en cool metod för att generera konspirationer ett tag. Man började med en liten händelse, typ "En man är mördad", och så fick man hela tiden dra nya trådar och bubblor som svarade på frågorna "Hur?", "Vem?", "Vad?" eller "Varför?". Det kunde se ut såhär:

En man är mördad.
Varför mördades han? För att han kommit en konspiration på spåren.
Vem är mördad? En före detta domare.
Varför är han före detta? Han blev sparkad när han nystade i saker han inte hade att göra med.
Vem sparkade honom? Ordföranden i Högsta domstolen.
Hur mördades han? Av maffian.
Vem anlitade maffian? Chefen för mjukvaruföretaget GloboTech.
Varför ville GloboTech mörda honom?

Och så vidare. Fast i tankekartaform, vilket gör det hela betydligt mer överskådligt. Jag och en till turades om att sätta ut nya bubblor och dra nya kopplingar, och vi tänkte använda det som bas för en omgång Oskrivna blad som aldrig blev av. Vi började med ett mord och slutade med att Gud måste ha olja för att överleva, att Atlantisinnevånarna flydde till Mars när deras ö sjönk, och att påven var Hitler. Man behöver ju inte gå till sådana extremer, men vill man spela konspirationer i Staden, så kan jag rekommendera metoden, även om jag kan tänka mig att folk kan vara emot att spelarna känner till den från början. Isåfall får väl SL göra tankekartan ensam, men det är ju tråkigt.

//Genesis säger vad han tycker är coolt med tankekartor.

Sodivra

Champion
Nytråd

Mig said:
Nu undrar jag bara om jag ska lägga tråden i Stadenforumet så att det finns något att diskutera där, eller i rollspelsmakarforumet där det finns mer stammisar...
Jag la upp den här.

Jag skulle uppskatta era tankar och idéer från djupet av mitt hjärta.

Sodivra

Champion
Jag skulle nog vilja göra det utan spelarna isåfall ja, men det behöver väl inte vara tråkigt? Eller ens handla om konspirationer? Titta på Dogs in the Vineyard, där börjar man ju med Stolthet och frågar sig hur det kan leta till orättvisa, och så börjar man nysta upp byn efter en mall. Det är ju askul. :gremsmile:

Det låter som det skulle kunna funka till alla möjliga sorters hemlisutforskande, jag får nog testa det någon gång. Men kan man lätt bygga en spelkväll på det, eller förutsätter det att man är en erfaren och kreativ spelledare?

Johan K

Gammal & dryg
Vad kan man använda den till, och hur?
Skule tänka mig att använda en tankekarta tilll lite fisktanks-tänkande. Att ha en växande grej, där man kan fylla i saker, företeleser, relaltioner & sådant allt efterhand som man kommer på saker. att ha den levande, så att säga. att när man komemr på något så skriver man på den.