Nekromanti [Göteborg] Danger Patrol! Vill du vara med?

Sodivra

Champion
Vi spelar Danger Patrol. Det är tänkt att bli en återkommande grej med enkvällsäventyr som de spelare som vill och kan dyker upp på. Jag vill gärna ha lite rotation på spelarna, och varför inte träffa lite nya spelare också?

Danger Patrol är 50-tals-hjälte-rymd-pulp. Tänk Flash Gordon eller Buck Rogers. Mänskligheten bor på Mars, i Rocket City. Alla har raketbilar och biograferna är i svartvitt. På Jupiter så finns The Crimson Empire, sovjet mer eller mindre. Alla planeter har andningsbar atmosfär och bebos av utomjordiska civilisationer.

Rollpersonen är kombinerade av en Style och en Role. Spela Two-fisted Detective, Ghost Professor, Atomic Warrior eller Intrepid Flyboy. Uniformer, strålpistoler med en knopp på slutet, stomatol och fara!

Nästa möte är på söndag den 25:e april. Vi har plats för en till, två om vi knör oss.
http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=108407529194630

Christoffer

It's all pig.
Åh, jag vill höra mer om Danger Patrol! Kan man få be om en liten spelrapport? Eller bara några korta kommentarer om spelet? Är mycket nyfiken på det men ännu faktiskt inte ens hunnit skriva ut och läsa igenom...

Sodivra

Champion
Poppe said:
Åh, jag vill höra mer om Danger Patrol! Kan man få be om en liten spelrapport? Eller bara några korta kommentarer om spelet? Är mycket nyfiken på det men ännu faktiskt inte ens hunnit skriva ut och läsa igenom...
Allt John Harper gör blir till guld!

Jag är fascinerad av hur han för samman samberättande med ett sorts minis-system: Man bygger ju upp en actionscen med hjälp av lappar som visar hur de olika aktörerna och scenerierna förhåller sig till varandra. Genom att inte göra det fullständigt abstrakt och regelstyrt så tycker jag faktiskt att det blir lite friare. "Nä, de där bärsärkargorillorna kan inte anfalla er, alla är ju på magnazeppelinaren nu, och den har ju börjat glida bort från dockningstornet" tänkte jag i förra mötet.

Ungefär så känns hela upplägget, faktiskt. Väldigt mycket samberättande (Spelledarens prep : Kom på en häftig cliffhangerscen) men det ramas in i speliga moment. Intro - Fara. Interlude - "Nu rollspelar vi, men ni får själva välja scener, vad skulle ni vilja rollspela helst av allt?" förklarade jag det för mina traddiga spelare. (Det lyfte inte riktigt så mycket som jag hade hoppats, dock). Suspense - Lyfter upp de mer intellektuella statsen, och lurar spelarna till mer samberättande, ha ha haaa!! Det är så snyggt och kul, alltså!

Stats, ja. Statsen är suveräna. Aldrig känts så självklart vad man ska använda förut. Beter du dig som en Agent? Slå Agent. Beter du dig som en Daredevil? Slå Daredevil. Och så vidare.

Jag älskar att spelarna väljer hur farligt det dom gör är, och att de själva förklarar varför. Man får genast in spelarskapandet och den där campiga golden age-superhjältekänslan.

Nu blev det bara positiva grejer, vilket är mitt första intryck, jag behöver nog spela ett möte till för att verkligen få känsla för dynamiken i spelet.

Farosekvenserna känner jag att jag inte riktigt nålat än, missade lite regler och så. Innan jag började spela så undrade jag om det verkligen skulle funka att alla hot är nästan identiska regelmässigt - Skulle inte det bli rätt avskalat? Efter att ha testat så är jag inte riktigt säker. Det finns specialregler för hot med nedräkningstid, hot med resistance och hot som skyddar andra hot. Kanske räcker det, kanske hittar jag på 1-2 specialregler till...

Och jag skulle vilja ha fler Styles. De är egentligen lite för far out, tycker jag. Atomic, Alien, Intrepid, Two-Fisted, Psychic, Ghost, Mystic, Robot... Jag skulle vilja ha fler som Intrepid och Two-Fisted.

MrG

Swashbuckler
Heldag? Annars tider? Fast det kan vara knepigt, jag curlar på förmiddagen och ska gå och se Umbilical brothers på kvällen...

-Gunnar (som gärna skulle vara med i mån av tid)

Sodivra

Champion
MrG said:
Heldag? Annars tider? Fast det kan vara knepigt, jag curlar på förmiddagen och ska gå och se Umbilical brothers på kvällen...

-Gunnar (som gärna skulle vara med i mån av tid)
13 till 17 eller 18, funkar det? Det skulle vara kul om du kom, även om du inte kan stanna tiden ut. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Var?

13 kan bli tajt, men kollar med frun att det är ok att jag tar en helt barnfri dag...

-Gunnar

Sodivra

Champion
MrG said:
Var?

13 kan bli tajt, men kollar med frun att det är ok att jag tar en helt barnfri dag...

-Gunnar
Kortedala, Munkebäckstorget eller Masthugget, inte spikat än. Skulle det funka bättre om vi träffades hos dig? Det är mysigt, och i mitten. :gremsmile: