Nekromanti Göteborgslägenhetstips?

Genesis

Ni dés ni maître
Hej, mitt namn är Simon och en gång i urtiden hängde jag här på forumet. Sedan flyttade jag till Norge för att jobba i oljebranchen, ungefär samtidigt som oljepriserna störtdök. Det visade sig vara en väldigt dum idé och nu kommer jag tillbaka till Sverige, närmare bestämt Göteborg (Götlaborg!), eftersom det känns praktiskt att bo nära GothCon. Så jag ska bli göteborgare (götlaborgare!). Jag skriver väl en kontaktannons lite senare för att få tag på goa lirare att indieflumma med, men just nu är det lite hektiskt. Igår blev jag nämligen inkallad på intervju och på måndag börjar jag. Det innebär att jag söker lägenhet med ljus och lykta just nu.

Här finns ju en massa goa götlaborgare så jag tänkte att det skadar väl inte att höra om det är någon häromkring som råkar ha något tips eller så på en lägenhet som är tillgänglig typ ögonabums. Jag har kanske en på gång, men den är lite dyr (7900/mån). Speciellt eftersom jag har en tre månaders uppsägningstid på lägenheten här i Oslo som går på 10000/mån. Jobbet hjälper mig lite med den men det kommer fortfarande att svida rätt rejält om jag ska punga ut med en hyra på 18000/mån i tre månader!

Jag har naturligtvist dammsugit Blocket och liknande sajter. Någon som har andra tips att ge?

RasmusL

Champion
Norrtälje har en blomstrande bostadsmarknad, mycket nyproduktion och korta pendlingsavstånd till Stockholm!

Skämt åsido så är jag, trots att jag förstår att det suger för dig, sjukt glad att du är tillbaka i Sverige. Jag hoppas få se dig på nästa flumspelsgrill här uppe i norr!

Genesis

Ni dés ni maître
Även om pendlingsavståndet till Stockholm är bra så är tyvärr pendlingsavståndet till Göteborg lite i längsta laget för mig vad det gäller Norrtälje.

Det suger inte så farligt, faktiskt. Jag har suttit på en låg grundlön i Norge och rullat tummarna i väntan på ett uppdrag. Ett tag fixade jag installationsmanualer till pantburksmaskiner, men sedan det uppdraget tog slut har det varit tydligt att marknaden är död. Nu fick jag ett superspännande uppdrag gällande förvaring och transport av flytande syre, argon och LNG (kryoteknik! Väldigt scifi) i Göteborg med en lika hög timdebitering som jag hade i Norge när jag hade uppdrag, och Göteborg är en väldigt trevlig stad. Så på det stora hela är jag rätt glad, faktiskt. Jag ser dock inte fram emot att upprepa den omständiga processen med att byta land. Det är en jäkla massa formulär och ansökningar och det finns få saker jag hatar mer än formulär (det är därför jag spelar indiflum!).

RasmusL

Champion
Syrran bor i Götet men är på besök här uppe nu i dagarna, ska försöka fråga henne imorgon om hon har koll på något (vet inte hur hon har det med tid och så men hon är jäkligt kul att ha vid spelbordet, rekommenderas om du drar ihop ett gäng).

Genesis

Ni dés ni maître
Åh, jag spelar gärna med henne när det börjar bli dags att samla ihop ett gäng, om hon har tid.

gizmo

temporary sunshine
RasmusL;n72592 said:
Syrran bor i Götet men är på besök här uppe nu i dagarna, ska försöka fråga henne imorgon om hon har koll på något (vet inte hur hon har det med tid och så men hon är jäkligt kul att ha vid spelbordet, rekommenderas om du drar ihop ett gäng).
Jag stödjer den rekommendationen!

Björn den gode

Swashbuckler
Bostadsmarknaden i Göteborg är riktig jobbig, och jag har inga tips på att hitta en lägenhet omgående. Även på lite längre sikt kan det dock vara svårt, du bör absolut registrera dig på nya.boplats.se nästan alla bolag lägger ut sina lägenheter där, men räkna inte med att få något utan att ha stått i kö (vilket inte riktigt är en kö) ett bra tag.

Med svenskklingande namn, fast jobb och bra lön så finns det också snabbare möjligheter, nästan alla göteborgs lajvare bor tillexempel på Tyco Brahes gata (http://www.byggnadsbolaget.com/) och vill du ha lägenhet snabbt (som inom ett par månader) så skulle jag helt klart rekommendera att höra av mig till dom. Även willhem med lägenheter främst i biskopsgården verkar vara rätt sugna på att ge förtur till rika hyresgäster, de använder dock boplats men det kan vara värt att höra av sig till dom ändå så att de kanske kommer ihåg dig när de ser din boplats-ansökan.

Båda de här ställena (Bergsjön och Biskopsgården) har jättedåliga rykten, men efter att ha bott i biskopsgården i 2 år och har en syster som bott i bergsjön lika länge så kan jag säga att det är fruktansvärt överdrivet. Ingen av oss har blivit utsatta för eller sett något fall av rån, hot, brända bilar etc, och statistiken talar inte heller för att dessa områden skulle vara värre än något annat. Visst de är rätt 'trista' områden i sån mån att det inte finns särskilt mycket caféer eller små mysiga butiker, och ligger en bit ut från centrum, men båda har å andra sidan närhet till rätt trevlig natur och i vart fall biskopsgården ligger på cyklingsavstånd till centrum. Så om du inte hade tänkt att sälja knark så kan jag rekommendera områdena som områden där det borde vara möjligt att hitta lägenhet.

Genesis

Ni dés ni maître
Fan vad jag gillar att flytta, förresten. Inte själva kånkandet, och definitivt inte lägenhetsletandet, men att gå igenom alla sina prylar och för varje sak bestämma sig för huruvida det är något som skall följa med eller om det kan slängas. Varje gång jag flyttar gör jag av med fler saker, och jag har flyttat en hel del de senaste åren, så nu börjar jag få ned antalet prylar riktigt rejält. Den här gången slängde jag över hälften av mina böcker. Jag har nu bara typ tio böcker kvar. Awesome!

BDG: Tack för tipsen! Jag har redan reggat mig på Boplats, men det verkar som du säger ta ett tag innan man samlat ihop tillräckligt med poäng. Skönt dock att det kostar en hundring om året att stå i kö, vilket borde hålla nere antalet personer lite, i alla fall. Byggnadsbolaget verkar ju schysst, men Bergsjön är lite åt fel håll. Jobber är i Arendal, och det tar ju en evighet att ta sig dit från Bergsjön.