Nekromanti Götterdämmerung är här!

Magnus Malmberg

Veteran
Nu finns båda böckerna (Lex libris och Codex persona) i lager och har skickats ut till er som har förhandsbeställt dem i RiotShop.

Och på Onsdag (den 8:e) kommer de att finnas i butikernas hyllor.

/Magnus

Rising

Vila i frid
Häftigt!

Ser fram emot att få basha lökiga glasögonsmurfar som löjlar sig genom att peka på bilder i boken och mena på att de är fulla med anakronismer. Det ska bli så djävla skööönt att få avreagera sig. :^)

Och så ser jag förstås fram emot att få spelleda det med min grupp, också. Jag har redan börjat fnula på ett par numerologiska kodgåtor till ett DaVinci-koden-liknande äventyr.

Arfert

Facit
Re: Häftigt!

he he, dags att springa iväg och köpa ett ex... och dra igång ett lir... några i stockholm som är intresserade?

Johan K

Gammal & dryg
Sweet !

Gött & höra hörrni !!
Ska bli kul att kolla in dessa böcker !!!

solvebring

Superhero
Okej. Jo, jag såg för ett tag sedan att de hade släppts i shopen. Hur många böcker kommer det att komma ut för att det skall vara 100% spelbart? Är dessa alltså de två regelböckerna till spelet som hör ihop??

Big Marco

Läskig
Re: Götterdämmerung - kommentarer

Efter att ha läst/bläddrat i dem i ca två timmar får jag säga att det är en mycket snygg och stämningsfull produktion. Hittar jag någon som vill SL mig så är jag på. Speciellt intressant (för mig som gillar sådant) var att stridssystemet kändes spännande, med en del finesser jag vill testa.

Men varför inte lägga mer resurser på korrektur? Böckerna fullkomligt dräller av underliga layoutmissar, copy/paste-fel, indragningar på fel ställe, mysko formatmallar, radavståndsbyten, typsnittskonstigheter, stavfel, inkonsekvenser, upprepade texter, etc.

Jag blir ledsen när den tekniska kvaliteten ligger så mycket under den kreativa. Jag blir störd när jag läser det och det smolkar bägaren på ett olustigt sätt - det blir en fadd eftersmak när jag ändå har betalat ca 450:- för produkten. De flesta felen är enkla att notera och åtgärda, speciellt som de totala sidantalet är såpass begränsat som det är.

Sålunda, Plus för: Utformning, Stämning, Minus för: Usel korrektur. Hur reglerna är väntar jag med att bedöma tills jag praktiskt har testat dem, men de verkar lovande.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Götterdämmerung - kommentarer

Men varför inte lägga mer resurser på korrektur? Böckerna fullkomligt dräller av underliga layoutmissar, copy/paste-fel, indragningar på fel ställe, mysko formatmallar, radavståndsbyten, typsnittskonstigheter, stavfel, inkonsekvenser, upprepade texter, etc.
Amenvafaaan... inte igen!

Skam den som lär sig av sina misstag eller?

- Vulf, på förhand besviken, tyvärr...

Foggmock

Myrmidon
Men Gott Damn!

Varför, varför, varför, erbjöd jag mig inte att korrläsa skiten? Nu har jag dåligt samvete, även om jag är hyfsat säker på att de inte låtit mig göra det...

Jag blir alltid besviken när saker inte blir så bra de hade kunnat bli.

...men känner jag mig själv rätt så kommer jag nog köpa det ändå. Har inget annat på listan, förutom en PHB till D&D så att jag kan få ut lite mer av de Warcrafttitlarna jag köpt...

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Men Gott Damn!

Jag erbjöd mig att korra Götterdämmerung i november (eller möjligtvis september/oktober). Det ledde till att jag korrade magiboken till DoD6. Sedan hörde jag aldrig av riotsnubbarna igen. Jag antar att med sådana strålande skribenter som Brunalven ombord behöver de inga korrläsare... :gremsuck:

Men om det alltså är så här hemskt med korrläsningen igen är det väldigt sannolikt att jag inte köper spelet. Jag har redan klagat på priset i förhållande till innehållet, och reglerna är jag rätt säker på att jag inte gillar, och nu detta...

Är det någon som vill utveckla lite om världen, annars? Reglerna fick man ju en liten koll på i fenixartikeln, men världen känns fortfarande rätt dunkel.

/Dimfrost

Big Marco

Läskig

Men om det alltså är så här hemskt med korrläsningen

Det beror på din tolerans - jag läste vidare nu på kvällen och blev bedrövad då jag finner iaf ett fel per sida, och ibland halvdussinet fel på en. Jag tycker att det är bedrövligt. Speciellt som det ofta är fel som är busenkla att se och fixa. Nu finns de där och sticker en i ögat för evigt istället.

Jag har inte läst så mycket om världen ännu, men stämning finns det generellt i bokens texter. Illustrationerna är bra men känns här och var utplacerade inte för att de passade med sambandet utan för att det fanns plats över.

Sedan finns det en del i mitt tycke underliga val av prioritering med - som flera sidor med mode och intryckspoäng baserat på ålder på kläderna (där ett exempel fö är felräknat), men utan någon egentlig poäng eler tips på hur det används?! Skumt.

Sedan finns det regler för social strid som kändes nytt och fräscht, men som vid anblick verkade helskumt - speciellt som en förlorare av en verbal duell kan vara knäckt i två veckor och ha en raserad grundegenskap under tiden.

Men jag skall läsa mer i helgen. Överlag känns det trist att det goda första intrycket jag fick av färginlaga, stämning och formgivning långsamt med tålmodigt trasas sönder bland alla fel. För de stör mig något enormt.

Brunalven

Warrior

Jag antar att med sådana strålande skribenter som Brunalven ombord behöver de inga korrläsare...
Skärp dig. Det var det dummaste antagandet jag hört från någon på länge.

Brunalven

Warrior

Sedan finns det regler för social strid som kändes nytt och fräscht, men som vid anblick verkade helskumt - speciellt som en förlorare av en verbal duell kan vara knäckt i två veckor och ha en raserad grundegenskap under tiden.
Jepp, man kan rent teoretiskt vara knäckt i två veckor efteråt om man verkligen inte gav upp och fortsatte att bli verbalt misshandlad till man exempelvis svimmade av eller bröt ihop i chock. Eftersom man får tillbaka ett temporärt förlorat PSY-poäng per dag är man inte knäckt så länge utan man får tillbaka sin viljestyrka rätt snabbt. En person med PSY 14 som verkligen hamnade på 0 i PSY under en social strid kommer antagligen att hålla sig för sig själv ett par dagar innan han vågar visa sig för omvärlden igen. Efter några dagar är allt som vanligt igen bara det att personen inte har samma självförtroende än.

Alla som håller på med verbal kamp vet att det är bättre att dra sig undan som kvällens goda förlorare än att verkligen löpa linan ut och förödmjuka sig.

Sedan finns det en del i mitt tycke underliga val av prioritering med - som flera sidor med mode och intryckspoäng baserat på ålder på kläderna (där ett exempel fö är felräknat), men utan någon egentlig poäng eler tips på hur det används?! Skumt.
Spelet använder sig av Intryck istället för Karisma eller Personlighet.

theodåre

Veteran
FRÅN RIOTMINDS

Med tanke på att det uppenbarligen är så att ni här på forumet är bättre på språk än sveriges största språkbyrå som har både editerat samt korrekturläst båda böckerna skulle vi på RiotMinds vara jättetacksamma för den som ville speca ner stavfel och språkmissar eftersom vi har betalat dyra pengar för att dom ska göra jobbet åt oss.

Då menar vi språkmissar, inte layoutmissar, det är inte deras fel. Maila oss gärna på (theo@riotminds.com)

Uppenbarligen har vi lärt oss av våra misstag genom att anlita proffs, men det verkar inte som om det har hjälpt.

mvh
RiotMinds

Big Marco

Läskig
Re: FRÅN RIOTMINDS

Räknar du stavfel i tabeller som språkmissar eller layoutmissar? Jag hjälper gärna till med det jag hittar - jag gillar Götter, och vill behjälpa dess rykte.

Big Marco

Läskig

Angående social kamp -- Men om jag har uppfattat det hela rätt så påverkas inte ens förmåga till genmäle under själva duellen, vilket gör det hela lite skumt?

Dessutom undrar jag över den spelmässiga biten, av ren nyfikenhet - varför är det med? Vad blir den ökade glädjen med att en rollperson kan knäckas av kommentarer? Missförstå mig rätt, jag gillar idéen, men som den presenteras så skapar den frågor i min hjärna.

Angående Intryck -- Jo, jag inser också detta med det som ersättning till KAR, men reglerna som sköter det är otydliga och väldigt öppna för tolkning, eftersom moderna kläder ger ökad Vogue, men en hög Vogue är nödvändigtvis inte bra. Det är där jag inte hänger med - en hög KAR är snarare alltid bra i alla situationer (med väldigt få undantag), medan reglerna för Intryck gör gällande att hög Vogue kan vara bra, men kan vara dåligt, och låg Vogue kan vara bra, men återigen lämnas det öppet?

Jag gillar nya finesser i rollspel, men när jag inte förstår dem så vill jag få klarhet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: FRÅN RIOTMINDS

"Med tanke på att det uppenbarligen är så att ni här på forumet är bättre på språk än sveriges största språkbyrå som har både editerat samt korrekturläst båda böckerna skulle vi på RiotMinds vara jättetacksamma för den som ville speca ner stavfel och språkmissar eftersom vi har betalat dyra pengar för att dom ska göra jobbet åt oss."

Vilka är Sveriges största språkbyrå? Rent generellt så skulle jag nog annars säga att ni hade tjänat bra mycket mer på att låta en utvald skara fans korrekturläsa, dels hade det blivit billigare och dels hade det varit bra Pr för rollspelet. Men det är ändå bra att ni tagit era tidigare problem på allvar och försökt åtgärda dem.

Hellzon

Långsamma Vargen

Verbal strid? Oavsett det övriga är ju det konceptet urballt. Kudos till Riotminds för det.

/hellzon, som tyvärr inte är intresserad i övrigt.