Nekromanti Götterdämmerung 2

pingas

Warrior
Kommer götter 2 att tryckas eller kommer det endast vara en onlinetjänst? Jag är inte jättesugen på att sitta med en dator när jag spelar.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag är ganska säker på att det inte blir någon bok. Riotminds har ju promotat sin nya onlineapproach till rollspel rätt hårt nu. Och jubileumsutgåvorna till Trudvang var nog ett undantag, sedan ganska länge nu tycker jag att allt tyder på att de har övergett rollspel i tryckt i format.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jupp.

Synd att de inte verkar inse hur enkelt det vore för dem att styra upp print on demand-versioner av böckerna för den som önskar sådant. Minns fortfarande hur de reagerade när de fick frågan om PoD när de ursprungligen släppte "bomben" att de skulle fokusera på en ful och dålig betalwiki istället för böcker...

Menmen, förhoppningsvis så har de väl åtminstone snackat med några designers den här gången, och inte bara påstår att de gjort det...

Jag skulle gärna köpa en PDF eller en fysisk bok, eller båda. Onlinetjänst? Mnjaeä.

kloptok

Pensionerad astrolog
Här finns lite mer information om tjänsten och framtiden för Riotminds. Där säger de bland annat:

Riotminds said:
Fråga: Betyder det här att vi inte får se något mer tryckt material från RiotMinds nu?
Svar: Fokus ligger på att utveckla en riktigt bra onlinetjänst och det är där vi lägger kraften nu. Hur framtiden ser ut vet vi inte men mycket tyder på att det inte blir några fler tryckta rollspelsböcker från RiotMinds. Det finns planer på att ge ut andra tryckta produkter och vi återkommer om detta.

JJoghans

Regelknackare
Synd. Jag skulle åtminstone kolla in en PDF-version för att se om en tryckt utgåva skulle vara värd pengarna. Tyvärr kändes ju GD1 långt ifrån färdigt, så man hade ju gärna velat ta en titt på materialet först.

Ymir

Liten kantbaron
Jag är sjukt nyfiken på hur många som egentligen använder riots onlinetjänst, jag har nämligen aldrig någonsin träffat någon som gjort det...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir;n47902 said:
Jag är sjukt nyfiken på hur många som egentligen använder riots onlinetjänst, jag har nämligen aldrig någonsin träffat någon som gjort det...
Har inte typ alla deras fans helt övergivit wrnu och hänger exklusivt på deras forum, eller nåt? Som ett helt parallellt universum med få eller inga gemensamma punkter...

yokowermland

Warrior
Ymir;n47902 said:
Skulle tro att det var chockerande få. Jag använde mig av tjänsten enbart för äventyret som kom med men i det stora hela var det en ytterst dålig produkt och ide.

yokowermland

Warrior
Hela grejen med Riotminds nu är ju att de missar tåget. Hobbyn känns så jäkla levande för tillfället och i princip alla jag känner vill ha fysiska böcker. Att det inte blir "print on demand" böcker är faktiskt helt sjukt. RM sitter på giganten inom svenskt rollspel och struntar i att ge ut rollspel.

Vet faktiskt inte varför de är så jäkla emot. I mina ögon är allt annat än en kombo av böcker, online kompatibilitet och en ordentligt hemsida för fan-material och forum rent vansinne. Fruktansvärt dålig business gissar jag.

Sedan ska jag tillägga att jag alltid gillar att se när någon sticker ut hakan även om det innebär att käken bryts av en högerkrok. I slutändan kanske det här gör att RM får tummen ur och gör det spelarna/kunderna vill ha eller säljer licensen till någon annan som vill hitta på något kul.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag förstår att det inte precis finns några SIFO-undersökningar på ämnet men jag känner ändå att den här diskussionen lider lite av sjukdomen anekdotisk bevisföring. Kommentarerna (speciellt den utvalda kommentaren högst upp) till det här inlägget på Piruett kan vara av intresse för den som vill veta en del om hur Riotminds resonerar. Och när vi ändå är inne på det kan jag ju för övrigt instämma i att tryckta böcker är trevligt.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det enda jag har emot Riots satsningar i allmänhet är att de är så otroligt tystlåtna om hur det går. Om de trro att webbsatsningen är framtiden för rollspel så tror jag nog snarare att de kommer vara otroligt ensamma om det så länge ingen annan övertygas om potentialen. När Theo säger "Jag törs våga påstå att vi fortfarande tjänar mer pengar på den än någon annan rollspelsprodukt i Sverige idag." betyder ju det absolut ingenting, egentligen. Vi vet inte vad han har för uppfattning om andra rollspel i Sverige, vi vet väldigt lite själva om vad de drar in och vi vet absolut fortfarande ingenting om vad Riot har tjänat på sin webbtjänst eller vem som använder den, till vad och i vilken utsträckning.

Det hjälper ju inte direkt att deras forum är dött och ingen stark förespråkare för deras grejer finns på wrnu; det verkar som att Riots kundkrets är ett mörkertal som är svårt att lysa upp. Och väldigt få här på forumet verkar ens kunna relatera till den.

kloptok

Pensionerad astrolog
Björn Wärmedal;n48001 said:
Det enda jag har emot Riots satsningar i allmänhet är att de är så otroligt tystlåtna om hur det går. Om de trro att webbsatsningen är framtiden för rollspel så tror jag nog snarare att de kommer vara otroligt ensamma om det så länge ingen annan övertygas om potentialen. När Theo säger "Jag törs våga påstå att vi fortfarande tjänar mer pengar på den än någon annan rollspelsprodukt i Sverige idag." betyder ju det absolut ingenting, egentligen. Vi vet inte vad han har för uppfattning om andra rollspel i Sverige, vi vet väldigt lite själva om vad de drar in och vi vet absolut fortfarande ingenting om vad Riot har tjänat på sin webbtjänst eller vem som använder den, till vad och i vilken utsträckning.

Det hjälper ju inte direkt att deras forum är dött och ingen stark förespråkare för deras grejer finns på wrnu; det verkar som att Riots kundkrets är ett mörkertal som är svårt att lysa upp. Och väldigt få här på forumet verkar ens kunna relatera till den.
Jag håller med, det vore verkligen trevligt att få höra mer om vad Riotminds tycker och tänker om rollspel i Sverige idag. De har varit rätt tysta ända sedan de satte igång. Samtidigt kan jag förstå att de inte hänger just på det här forumet. Angående mörkertalet: som diskussionen i det blogginlägget jag länkade till belyser är det väldigt svårt att få någon känsla för hur många som egentligen spelar rollspel i Sverige idag, och då kanske speciellt DODT som just nu är ett rätt dött rollspel sett till aktuell försäljning och internetnärvaro. En sak är ju i alla fall säker, alla dessa rollspelare hänger inte på WRNU. Sedan är det väl inte så svårt att tjäna mer än andra rollspelsprodukter i Sverige idag precis, men det är ju ändå intressant att Riotminds får in någon sorts kosing på tjänsten.

Jag köpte på mig det som fanns till G1 när det började snackas om 'bomben', även om spelet kan behöva putsning känns det som jag (i nuläget) gjorde mig själv en tjänst (utan nät). Trist, jag tycker G2 antagligen skulle leva på annan nivå om den skulle tryckas.

Fossegrim

Veteran
Efter att nyligen fått meddelande om att Riot kör en 50% rea på hela deras onlinesortiment med koppling till Götter 2 är jag lite sugen på att kanske ge det en chans. Någon som köp, läst och testat G2 och dess moduler? Är personlig mest ute efter lite spännande läsning i påsk mer än att hitta ett nytt spel.

(Erbjudandet gäller tom måndag)

Botulf

Hero
Känslan jag får kring "Drakar och Demoner", "Götterdämerung" och "Trudvang" när man besöker deras hemsida nuförtiden, är ungefär detsamma som när man kollade Target Games gamla hemsida sådär anno 1998: "Hej titta vi har ett schysst franchise, kolla dom fina bilderna, men producera spel det kan du glömma. Den tiden är över." Förutom att de har en betalwiki där det finns grejer sparat som någon typ av antikvitet. Gillade Trudvang och GD jättemycket till en början innan allt gick åt skogen runt 2009 och frammåt. Och jag har sett båda spelen som i praktiken döda sedan dess (fortsatte komma en del intressant fanmaterial ett tag till dock). Jubileumsutgåvan av DoD blev en slafsigt gjord dödsruna. Att läsa dom böckerna och se allt slarv kändes som att RM själva slutat bry sig för länge sedan . Och att reglerna till GD2 dykt upp i "tjänsten" nu känns väldigt too little too late.