Nekromanti Götterdämmerung - ett mysterierollspel i 1700-t...

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Götterdämmerung - ett mysterierollspel i 1700-tals miljö.
Från skaparna av den sjätte utgåvan av Drakar och Demoner och den kritikerrosade fantasyvärlden Trudvang, kommer ett rollspel i 1700-tals miljö - Götterdämmerung.

Gå till nyheten/notisen

Ackerfors

Alas, your rapids!
Götterdämmerung - ett mysterierollspel i 1700-tals miljö.

Det här är faktiskt väldigt, väldigt grymt. Jag hoppas verkligen att Riötmindur klarar av att göra det här spelet till något trevligt och spelbart. Det verkar ha lite Chronopia över sig och om de fångar 1700-talsstämningen på samma sätt som de fångat den nordiska stämningen i Trudvang har det här potential. Jag håller iaf alla tummar jag har, vad tror ni?

Sen att namnet har två stavelser för mycket är en annan sak.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Säkert intressant

Varför inte? "En Garde!" blev ju en försäljningssuccé, så marknaden är antagligen öppen för fler 1700-talsrollspel! :gremwink:

Jag tycker det låter intressant, men det tycker jag så fort någon börjar tala om ett rollspelskoncept som inte låter som standardfantasy eller en halvtaskig maskering av standardfantasy.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Götterdämmerung - ett mysterierollspel i 1700-tals miljö.

Se där ja !!
Låter ju småspänannde ju !
Man får ju hoppas att 2005 kommer att bli ett trevligt rollspelsår !

/ Johan K, som hoppas på att det kommer mycket spännande rollspelsprodukter 2005 !

Targon

Hero
Påminner om något...

...nämligen mitt eget rollspel Daimonion. Jag antar att mitt är bättre.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Götterdämmerung - ett mysterierollspel i 1700-tals miljö.

Det verkar ha lite Chronopia över sig och om de fångar 1700-talsstämningen på samma sätt som de fångat den nordiska stämningen i Trudvang har det här potential. Jag håller iaf alla tummar jag har, vad tror ni?
Jag tror tvärtom. Fångar de 1700-talsstämningen lika mediokert som de fångat den 'fornnordiska' stämningen i Trudvang är det riktigt illa. Eftersom jag älskar 1700-talet försöker jag hoppas på deras kompetens, men med min allmänna inställning i åtanke förväntar jag mig inget annat än en sugig produkt. Å andra sidan är det kanske bäst så - det är lättare att tillfredställa mig om jag skruvat ned mina förväntningar till ett minimum än om jag trissat upp dem högt.

Nå, oddsen är att jag åtminstone får tillfredställelsen att såga deras historiska faktakoll jämns med fotknölarna. Redan rollspelets namn bådar inte så värst gott - varför ett tyskt begrepp när den tyska språkkulturen inte når någon dominans förrän på 1800-talet? Det är ovedersägligt franskan som är 1700-talets språk, och en titel på tyska ter sig väldigt knepig i sammanhanget. Jag blir imponerad (men inte förvånad) om de lyckas göra en 1700-talssetting som faktiskt är korrekt och vettig. Blir det trots allt något bra av det här får jag väl krypa till korset och erbjuda mig att skriva en Östasien-modul åt dem.

- Ymir, kan sin Qing, och Tokugawa.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Påminner om något...

Uj...du har mina sympatier. Jobbigt när man gått och filat på en idé och det dyker upp någon koloss och snor den. Pengar är makt, tyvärr.

Nåja, du kan trösta dig med att den kvalitétsmässiga konkurrensen med viss sannolikhet inte blir särskilt hård :gremsmirk:

- Ymir, på gott och ont

Rickard

Urverk speldesign
Re: Götterdämmerung - ett mysterierollspel i 1700-tals miljö.

"Redan rollspelets namn bådar inte så värst gott - varför ett tyskt begrepp när den tyska språkkulturen inte når någon dominans förrän på 1800-talet? Det är ovedersägligt franskan som är 1700-talets språk, och en titel på tyska ter sig väldigt knepig i sammanhanget. Jag blir imponerad (men inte förvånad) om de lyckas göra en 1700-talssetting som faktiskt är korrekt och vettig."
...och som vanligt i Ymirs värld så måste man följa vår tids utveckling till punkt och pricka?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tror att om alla rollspelare i hela världen var som Ymir så skulle man inte få se fantasifulla rollspel

Morgath

Warrior
Re: Säkert intressant

Jo, och jag min GALNING, sålde mitt ex av En Garde! till en kompis för typ 10 år sedan. Nu skulle man ju vilja ha kvar spelet. Det är inte direkt enkelt att få tag på numera.

Targon

Hero
Jajamen!

Det ska bli ett sant nöje att såga produkten. :gremgrin:

Själv har jag säkrat mig. Även om mitt projekt utgår från hur västra Europa såg ut på 1780-talet, har jag emellertid förlagt det hela i en fantasivärld med ganska mycket krut lagt på de kosmologiska sammanhangen. Så, på samma gång som jag är helt övertygad om att jag håller mig mer trogen "det verkliga" 1700-talet än RiotMinds, har jag också ryggen fri att skoja till det helt på mina egna (och världens villkor) utan att behöva bära ansvar för någon. Men i gestaltningen av teknologi, mode, musik, konst, etc.,så är jag mycket starkt bunden till det verkliga 1780-talet och rubbar mig sällan från de givna linjerna. Så det är med stor nyfikenhet jag ser fram emot att se hur RiotMinds dabbar sig.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Trovärdighet och fantasi

Jag ser inte den motsägelse du tycks göra mellan historisk trovärdighet och fantasifullhet. Läs om mina kampanjer här på forumet - verkar de verkligen så himla fantasilösa?

Jag gillar trovärdighet och fantasy. Med så känsliga settingar som 1700-talet är det en svår balansgång; sätter de fel bollar i rullning kan resultatet bli något som ställer hela tidsmiljöns trovärdighet och känsla på spel. Ska man göra ett 1700-talsrollspel ska det kännas 1700-tal också, det ska vara 1700-tal. Inte ett modernt samhälle fast med korsetter, kråsskjortor, droskor och fler frimurare. I sammanhanget vet jag inte vad jag ska tro om Riotminds stämningsförslag "Vargarnas pakt".

- Ymir, upp till kamp

Targon

Hero
Men Ymir har ju rätt!

"Götterdämmerung" låter som tyskt steampunk ackompanjerat av Wagner-fanfarer. :gremgrin:

Targon

Hero
1700-tal och Kung Fu

I sammanhanget vet jag inte vad jag ska tro om Riotminds stämningsförslag "Vargarnas pakt".
Du menar peruk, knäbyxor, värja, indianer och österländska stridskonster? :gremtongue:

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, visst låter det häftigt! Jag har länge velat ha ett Vargarnas pakt-rollspel, och vi får hoppas att detta lever upp till förväntningarna. I och för sig lär vi väl få dras med språk och regler som inte är helt perfekta, men med lite tur ska det nog kunna fungera.

/Dimfrost

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
You have the right to remain.....

"Götterdämmerung" låter som tyskt steampunk ackompanjerat av Wagner-fanfarer. :gremgrin:
Det tycker jag inte. Inte mer än jag associerar Daimonion till Pokémon eller choklad. :gremcrazy:

theodåre

Veteran
Re: Jajamen!

Targon,
det är med stor sorg jag läser ditt inlägg, och jag tycker att det är oförskämt av dig att skriva att det ska bli ett sant nöje att såga produkten, innan du ens har sett den.

Det är inlägg av den här typen som gör att vi på RiotMinds allt mer sällan besöker dessa forum. Du kan väl i alla fall ge oss en chans innan du sågar oss. Du behöver ju inte förutsätta (och om jag tolkar dig rätt, nästan VILJA) att det inte ska bli bra.

Trevlig helg
theo

Targon

Hero
Ok...

...om vi ska vara lite allvarliga kan man väl enkelt säga att man sätter sig en svår sits om man bestämmer sig för att göra rollspel av vissa givna historiska epoker. Det är ungefär som med filmatiseringar av LotR: alla vilar tryggt i sin läsning av verket och har naturligtvis tusen uppfattningar om hur det egentligen skulle göras. Sanningen att säga var vi nog alla mycket oroliga när vi första gången fick höra vad Peter Jackson hade för planer med LotR. Gällande slutresultatet blev vissa besvikna, andra överlyckliga. För oss som gillar 1700-talet är det nog exakt samma sak. Själv har jag säkrat mig helt och hållet i mitt eget projekt: Jag gör inga anspråk på att gestalta det verkliga 1700-talet, men jag infogar de element som gör att jag gillar epoken in i en fantasi värld i sin egen rätt och slipper därmed klä skott för andra fanatiker som jag själv. Så vad som gör mig orolig beträffande RiotMinds projekt är det inte uttalade men dock ändå närvarande historiska anspråket. Som sagt, har är mycket nyfiken på vad ni har att komma med. Jag bereder mig på att bli besviken, och det står jag för. Jag vässar giftgaddarna och inväntar tåligt bytet. Så varsågod och imponera mig! :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: :)

...och tyska är ballt per definition.

Förutsatt att man är antingen världskrigsnostalgiker/-fanatiker, militärintresserad, Rammstein fan eller generell synthare...