Re: Götterdämmerung - ett mysterierollspel i 1700-tals miljö.
Det verkar ha lite Chronopia över sig och om de fångar 1700-talsstämningen på samma sätt som de fångat den nordiska stämningen i Trudvang har det här potential. Jag håller iaf alla tummar jag har, vad tror ni?
Jag tror tvärtom. Fångar de 1700-talsstämningen lika mediokert som de fångat den 'fornnordiska' stämningen i Trudvang är det riktigt illa. Eftersom jag älskar 1700-talet försöker jag hoppas på deras kompetens, men med min allmänna inställning i åtanke förväntar jag mig inget annat än en sugig produkt. Å andra sidan är det kanske bäst så - det är lättare att tillfredställa mig om jag skruvat ned mina förväntningar till ett minimum än om jag trissat upp dem högt.
Nå, oddsen är att jag åtminstone får tillfredställelsen att såga deras historiska faktakoll jämns med fotknölarna. Redan rollspelets namn bådar inte så värst gott - varför ett
tyskt begrepp när den tyska språkkulturen inte når någon dominans förrän på 1800-talet? Det är ovedersägligt franskan som är 1700-talets språk, och en titel på tyska ter sig väldigt knepig i sammanhanget. Jag blir imponerad (men inte förvånad) om de lyckas göra en 1700-talssetting som faktiskt är korrekt och vettig. Blir det trots allt något bra av det här får jag väl krypa till korset och erbjuda mig att skriva en Östasien-modul åt dem.
- Ymir, kan sin Qing, och Tokugawa.