Nekromanti Götterdämmerung,hit eller miss?

SisterSpite

Veteran
Jag har funderat på att införskaffa lite nya böcker till min lilla samling och jag undrar om någon har något positivt/negativt att säga om Götterdämmerung?
Tycker att miljön verkar rolig som sjutton men hur beter sig systemet?

Cassius

Hero
För min del är Götterdämmerung en av de sämsta produkterna jag har köpt. Reglerna är inget vidare men framförallt så innehåller böckerna(grundböckerna) i princip ingen världshistoria alls. Det är inte en setting på de sättet. Några av kulterna är lite roliga och ritualerna är helt okej, men i allmänhet är de hela väldigt tunt för mig. Hade förväntat mig mer 1700-tals historia med en twist men de lös verkligen med sin frånvaro.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har inte testat det själv, men jag sökte lite på RPG.net och hittade följande tråd:

http://forum.rpg.net/showthread.php?561987-Swedish-people-tell-me-about-G%F6tterd%E4mmerung-please

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Götterdämmerung has - like many if not all Riotminds games - absolutely stunning production values, great art, an unbalanced mess of rules and absolutely horrible prose.

As for the mystery-horror of the setting, it doesn´t really do anything new; it´s basically CHILL set in the 18th century. </div></div>

:)

Det är flera år sedan det diskuterades här på forumet i någon omfattning. Och det enda jag minns från de diskussionerna var att folk klagade på kvinnosynen i spelet.

Andy

Vila i frid
Alla böcker till Götter är värda sina pengar tack vare Alvaro Tapias illustrationer. Det är också en snygg design. Världen är spännande och texterna okej. Reglerna har hög igenkännighetsfaktor (om du spelat äldre svenska rollspel, typ Mutant Chronicles, Drakar & Demoner) men är inte speciellt bra. Det går att spela med dom men hjälper dig inte att skapa någon skön skräck-äventyrsstämning.

Köp och läs, jag tror inte att du kommer att ångra dig.

Krille

Super Moderator
SisterSpite said:
Som en rätt meckig och detaljerad Basic Roleplaying-klon av tidig nittitalsmodell.

Miljön imponerade inte så mycket på mig heller. Idén bakom är asball, men det man faktiskt får är några få sidors högstadiegeografifakta. Så räkna med att du får jobba själv en hel del.

Troberg

Sinister eater
Inspirerande miljö och illustrationer, men resten skulle jag nog göra om efter eget huvud.

Alltså, de har ett solitt koncept, det är skitläckert, men någonstans på vägen så tappar de tråden och det dör. Så, om du är beredd att ändra och improvisera, då är det en hit. Annars, låt bli.

Eller så skulle jag sett filmen Bröderna Grimm av Terry Gilliam och improviserat utifrån den stämningen och settingen...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är väldigt snyggt.
Och magisystemet är bra.

Allt annat är skitdåligt. Taffligt språk, dåliga regler. Spelet innehåller inte ens i närheten av den sorts info man behöver varken för att fatta tidsperioden det utspelar sig i eller bygga äventyr. Det är liksom...

Såhär konstruerar man Götterdämmerung: 1) tag ett dåligt BRP-derivat. 2) kolla 1700-talet på Wikipedia. 3) sätt stats på några mytologiska monster. KLART.

Wyldstorm

Swordsman
Krank hade typ samma åsikt så jag våldför mig på hans text med lite fetstil.

krank said:
Såhär konstruerar man Götterdämmerung: 1) tag ett dåligt BRP-derivat. 2) kolla ytligt 1700-talet på Wikipedia. 3) sätt oigenomtänkta stats på några mytologiska monster som inte direkt passar in.. KLART.
Kortfattat svar: Nån lyckades ta en av mina rpg-favorit-settings & göra ett spel så dåligt att jag inte köpte det.

krank

Wyldstorm said:
Kortfattat svar: Nån lyckades ta en av mina rpg-favorit-settings & göra ett spel så dåligt att jag inte köpte det.
Jag har hört att boken om hemliga sällskap ska komplettera rätt mycket. Jag äger det, men efter att ha läst äventyret "Död och bråddjupa hemligheter rörande ockultisten Übel Staal" så tappade jag sugen. Det är nog det sämst strukturerade äventyret jag läst. Vedervärdigt. Och inte ens när man fick nån rätsida på det var det särdeles bra. En ganska rälsad historia utan riktiga skräckelement; äventyret känns så standard-DoD att jag mådde lite illa.

Wyldstorm

Swordsman
krank said:
Jag har hört att boken om hemliga sällskap ska komplettera rätt mycket.
Det där får du nog förklara/förtydliga..
Jag innehar en hyllmeter av olika icke-rpgböcker om dylikt, så jag undrar hur bra den funkar som egen bok..
Är det vettigt skrivet, eller är det fullt med tilläggscrap ur systemet som jag redan förkastat?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mitt spelgäng körde på 1990-talet en hembyggd kampanj av snarlik typ. Den var baserad i Venedig 1778 med ockulta sällskap, skräck och odjur, delvis baserad kabbalistiska idéer, delvis på legendversionerna av Calgliostro och St Germain.

Jag vet alltså vilken rik potential konceptet har, men visst känns det trist att Götterdämmerung inte lyckades ta vara på den. Konceptet handlar i mina ögon inte om monsterjakt utan om de skuggor som ruvar djupt i människornas själ: jag talar om förnuft mot driftsliv, dygd (virtus) mot lust.

krank

Wyldstorm said:
Det där får du nog förklara/förtydliga..
Jag innehar en hyllmeter av olika icke-rpgböcker om dylikt, så jag undrar hur bra den funkar som egen bok..
Är det vettigt skrivet, eller är det fullt med tilläggscrap ur systemet som jag redan förkastat?
Har inte läst, tyvärr. Annars är boken Secret Societies till Nephilim kanske det bästa jag läst i rollspelsväg vad gäller hemliga sällskap etc. Bra sammanfattning av olika sällskap, histora, mål, struktur etc.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
SisterSpite said:
Jag har funderat på att införskaffa lite nya böcker till min lilla samling och jag undrar om någon har något positivt/negativt att säga om Götterdämmerung?
Jag uttrycker mig såhär: I ilska över hur taffligt Götterdämmerung är så började jag skriva mitt eget 1700-tals spel.

Ond bråd död

Swashbuckler
Intressant att spelet blir så sågat. Annars brukar de flesta uttrycka sig ganska snällt här (vissa undantag finns förstås) och lyfta fram nån liten grej som faktiskt var bra, eller åtminstone vara lite uppmuntrande över att det görs spel på svenska.

Jag har för mig att det var snällare kommentarer när spelet nyss kommit ut. Även om det inte precis hyllades...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ymir said:
Det säger något att typ hela wrnu enhälligt dissar Götterdämmerung...jag vill bara tillägga att spelet har en kvinnosyn åt FATAL-hållet...
Nja, det är väl lite att ta i...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fast folk är väl rörande ense om att det är jävelsnyggt? Det är ju en bra sak.

solvebring

Superhero
Jag äger inte spelet – till mitt förtret eftersom jag älskar Riotminds illustratörer – men sammantaget av det som sagts på forumet under åren är min uppfattning den att:
... Systemet är knaggligt och tämligen ihållbart.
... Det är dåligt skrivet och någon verklig information finns inte. Det är bara lite lullull + Wikipediainfo.
... Det är snyggt och stämningsfullt rent grafiskt.

/solvebring som vid flera tillfällen ställt frågor om Götter och fått svar som just pekat ut detta.

Ymir

Liten kantbaron
Jag köper inte att man skulle ha nåna slags förpliktelse att stötta grejer bara för att de är på svenska, folk kan bevisligen producera mästerlig kultur på svenska, det är inte ursäktligt att producera dålig skit bara för att svenska är ett relativt litet språk.