Jag funderade en massa över gängstrider, och jag har här ett system som ska behandla strider med gäng både på individnivå (5 mot 5 eller så) och gruppnivå (Två band på kanske 30 individer vardera, uppdelade i grupper)
Ta en titt, och säg vad ni tycker. (Mycket text blev det.. )
Som ni kanske märker så slår man bara en tärning, både när en soldat anfaller, och när 10 gör det samtidigt.. Tanken är att eftersom ju flera som ska "träffa", desto mindre blir variationen ändå. En tärning = Påverkar inte 10 personer så mycket. 10 tärningar = Inte så långt från genomsnittet. Typ. Det är tänkt att det man slår med tärningen är genomsnittet för hela gruppen. Funkar detta, statistiskt? Man kan ju iofs tänja lite på det: Att skjuta från punkt A på mål B har större chans att träffa helt/missa helt än om man spred ut sig, eftersom mål B blottade sig olika mycket mot punkt A varje runda.. Typ.
Vad sägs då? Mycket att läsa men.. öh.. Ni får en eterisk kram?
Ta en titt, och säg vad ni tycker. (Mycket text blev det.. )
Som ni kanske märker så slår man bara en tärning, både när en soldat anfaller, och när 10 gör det samtidigt.. Tanken är att eftersom ju flera som ska "träffa", desto mindre blir variationen ändå. En tärning = Påverkar inte 10 personer så mycket. 10 tärningar = Inte så långt från genomsnittet. Typ. Det är tänkt att det man slår med tärningen är genomsnittet för hela gruppen. Funkar detta, statistiskt? Man kan ju iofs tänja lite på det: Att skjuta från punkt A på mål B har större chans att träffa helt/missa helt än om man spred ut sig, eftersom mål B blottade sig olika mycket mot punkt A varje runda.. Typ.
Vad sägs då? Mycket att läsa men.. öh.. Ni får en eterisk kram?