Nekromanti Går det att göra forumet snabbare?

Troberg

Sinister eater
Re: Bifråga

1 GB minne är nog minimum ja, den skulle nog må bra av mer också, men det är väl inte direkt nödvändigt ifall den är dedikerad. IDE-RAID låter helt vettigt, har det hemma, om det inte är alltför dyrt. Det är inte rack för övrigt, om jag nu ens har möjlighet att stoppa in en till server. Fast får jag tillgång till en så går det nog att ordna.
- Stackars Gardener, han får nog aldrig en ny server.
- Jag vet, vi ska göra en!

OK, allihopa, hör upp här. En maskin i den här klassen behöver inte bli så dyr, jag skulle säga att man kan klara sig under 10 000 utan större problem.

Om ni har prylar hemma eller vill donera pengar så vet ni vad som behövs.

Om någon kan flasha en Winbond 29C020 så har jag två läckra dubbelprocessorkort (för P3), det ena med IDE RAID som jag kan donera (tyvärr utan processorer). Ströplock som tangentbord (tyvärr inga KeyTronics, men det är inte så noga på en server), nätverkskort och sånt kan jag också fixa. Jag har en packe diskdrivar (cirka 4 st, men några av dem är trasiga och jag vet inte vilka (så jag brukar alltid köpa en ny när jag behöver)...).

Har tyvärr inga ATX-lådor, men det kan säkert någon fixa. Någon som har processorer? Minnen? Gamla grafikkort (kan man iofs köpa för 50 spänn på http://www.megabyt.se)? Någon som har en CD-läsare? Den behöver inte vara så snabb, den används egentligen bara vid installationen.

Diskar får/bör man nog köpa nya, av många skäl. Detsamma gäller lösning för backup.

"Vi ska koppla, vi ska skruva, vi ska klara't, vi ska fixa't
Till vår forumsadmin, ska vi bygga maskinen"

Carl Ö

Warrior
Jag kommer alltid in direkt på forum.rollspel.nu

Tack för hjälpen! Jag ska skänka en slant strax.

Det kanske vore på sin plats med en PayPal-symbol på forum.rollspel.nu också - för det kanske finns fler som gör som jag -- och alltid kommer in direkt på forum.rollspel.nu!
/Carl

Gardener

Champion
Re: Jag kommer alltid in direkt på forum.rollspel.

Eller så börjar du besöka huvudsidan så slipper du missa saker.

Feuflux

omjonasson.se
Vaxa ditt modem! [NT]

Skyller hela det här inlägget på Weird Al och hans "It's all about the pentiums" :gremcrazy:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Våta utgångar och delade servrar

"2) Antalet användare som är på svenska magic-sällskapets sida. (Den ligger på samma server)"

Har de också möjlighet att donera pengar till servern?

Gardener

Champion
Re: Våta utgångar och delade servrar

Om de vill kan de ju donera direkt till oss, men det är det nog ingen som har meddelat dem om. Sen har de för 1,5 år sedan donerat en hel del, mer än vad våra besökare donerat hittills skulle jag tro.