Re: Lite mycket kroppar
Jag tycker fortfarande att meningen antyder att det är omoraliskt att inte spela pingis (eller att inte titta på nakna kroppar, om man ska hålla sig till urspringstexten).
Att ursprungstexten är knasig, det stämmer. Men att inte ha skam i kroppen att spela pingis betyder inte att det är omoraliskt att spela pingis. Tvärtom, det antyder ju att pingis är en aktivitet för de
med skam i kroppen.
Jmfr: "Inte ha karaktär att sluta röka" - Det betyder ju att det krävs karaktär för att sluta röka (vilket det säkert gör).
Det jag tycker är tråkigare med vad du skriver är dock detta:
uttrycket "skam i kroppen" inte används på det sättet
...vilket i längden leder till ett extremt tråkigt och fantasilöst förhållande till språket. Det kräver att man underkastar sig en auktoritet som jag vägrar att underordna mig, eftersom den är självförhärligande, när man istället kan gå efter ens magkänsla.
Man kan lika gärna hävda att man inte ska få göra fantasifulla 1700-talstolkningar överhuvudtaget (eller något annat som funkar fastän det inte är sanktionerat av den erkända auktoriteten på området), för det är inte heller "rätt".
Mina sympatier ligger hos dem som bryter ny mark.
När det gäller språk är det dessutom så att bara en regel är "riktig" (alla andra är där för fåntrattiga viktigpettrars skull), och det är: om du kan göra dig förstådd, du har du formulerat dig rätt. Det har gällt sedan de första ostensiva orden och det kommer gälla i framtiden också. Så länge Riotminds inte blandar ihop de
med skam i kroppen och de som skökorna lockar på, då kan de alltså formulera sig hur de vill, och i min mening gör de det bäst genom att inte vara så ryggradslösa att de fogar sig efter något så oändligt fantasifientligt och trist som de allra stelaste av våra språkkonventioner.
"de som inte hade skam i kroppen att spela pingis" är
rätt. Sedan kan det vara hur stick i stäv med konventionerna som helst, i min bok.
Men okej, jag erkänner ditt sätt att tänka också. Fast det luktar risifrutti.