Innan jag försvann från rollspelssverige senaste gången så klurade jag på ett litet retro-aktigt äventyrarspel med spelighetstendenser. Idéerna har mognat och förändrats i min hjärna under min frånvaro och nu ser de något annorlunda ut. Mekaniken har förenklats kraftigt och många av de saker som förut krävde den postapokalyptiska genren är borta, så spelet är återigen genrelöst tills dess att mekaniken ställer nya krav. Det ser ut som att det kanske kommer att bli något Sword & Sorcery-aktigt, men det är för tidigt att säga.
Eftersom spelet inte har något namn kör jag utvecklingen under kodnamnet G3, vilket helt enkelt står för "Genesis tredje spel" (Oskrivna blad räknas inte). För att strukturera mina tankar tänker jag skriva av mig lite i några trådar här på forumet. Kommentarer och idéer uppskattas.
---
Spelet är levelbaserat, med "rang" som svensk översättning av "level". Eftersom det är ett gruppsamarbetesspel går alla rollpersoner upp i rang samtidigt. Rang är rollpersonernas enda attribut och det bestämmer hur många tärningar de slår vid färdighetsslag. Alla rollpersoner är således lika bra på allt. Det enda som skiljer dem åt är deras specialförmågor. Specialförmågor påverkar hur tärningarna tolkas och kan ge extraeffekter eller ökad chans till lyckat vid vissa typer av slag. Rollpersoner kommer generellt att börja spelet på rang 3 eller 4. Rang 1 och 2 är i det närmaste ospelbara.
Ett färdighetsslag ser ut på följande sätt:
1: Spelledaren har en lista på motstånd som hon får använda. Denna lista ser annorlunda ut för varje rang. Exempel på hur listan kan se ut vid rang 4:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>5
3, 3
8
6, 3
5, 4</pre></div></div>
Observera att jag inte testat listan så jag bara hittade på nummer. De kan vara helt åt skogen. Spelledaren kryssar för en av svårigheterna på listan. För varje siffra i svårigheten nämner SL en konsekvens, till exempel "Larmet går", "Du går vilse" eller "Du misslyckas".
2: Spelaren rullar lika många tärningar (T6:or) som rollpersonens rang.
3: Tärningar som visar samma siffra grupperas och kallas för en "enhet" med värde lika med summan. Alltså:
==>
==> [2, 5, 6]. I vissa fall är det viktigt hur många tärningar det ingår i en enhet, så
är inte samma som
.
Spelaren matchar sina enheter mot spelledarens svårigheter. Lika med eller över innebär att konsekvensen inte inträffar. Det kan hända att spelaren klarar av att matcha en konsekvens men inte en annan. Ibland har spelaren möjlighet att välja vilken konsekvens han matchar och vilken han inte matchar. Observera att spelledaren inte behöver ha "Du misslyckas" som en konsekvens. Vissa slag leder till scenariodöd vid misslyckande (rollpersonerna måste ta sig förbi dörren) och i så fall är det bättre att spelledaren låter handlingen lyckas oavsett vad tärningarna visar. Istället hittar hon på andra konsekvenser som är negativa för rollpersonerna men som ändå rör spelet framåt.
Det finns fasta konsekvenser att välja på för spelledare som inte hittar några bra situationsspecifika konsekvenser. De heter saker som Trött, Hungrig, Arg, Ledsen, Skadad. De finns på rollformuläret och om de kryssas för ger de -1 tärning i vissa typer av slag tills dess att de åtgärdats. Mer om hur de åtgärdas i en senare tråd.
Spelledaren får inte kryssa för en svårighet med ett andra kryss förrän alla svårigheter kryssats en gång, och inte med ett tredje förrän alla kryssats två gånger, och så vidare. Rollpersonerna går upp i rang när två villkor uppfyllts. För det första skall alla svårigheter vara kryssade två gånger och för det andra skall de ha varit i minst ett visst antal strider tillsammans. När bägge dessa villkor är uppfyllda går samtliga rollpersoner upp i rang. De får en extra tärning i alla slag, SL byter svårighetslista och de får köpa nya specialförmågor.
---
Exempel på specialförmågor
Det finns två sorters förmågor, stridsförmågor och äventyrarförmågor, och de köps separat. Det går alltså inte att köpa färre äventyrarförmågor för att få råd med fler stridsförmågor eller vice versa. Alla rollpersoner är bra på att slåss och ingen är endast bra på att slåss. Nedan följer några exempel på hur äventyrarförmågor kan se ut.
Smygig
Du får en extra tärning när du försöker göra saker utan att bli sedd, som till exempel att smyga, gömma dig eller stjäla saker ur folks fickor.
Uthållig
Du är immun mot att bli Trött.
Silvertunga
När du försöker ljuga för någon får du kombinera två par (enheter med två tärningar) till en triss, två triss till ett fyrtal och så vidare. Det lägre paret tas bort och ersätts av en extra tärning med värdet från det högre paret. Till exempel förvandlas
till
. Du kan inte kombinera ental till par.
Undre världen
Du kan använda dina kontakter i undre världen för att få reda på information. SL sätter upp konsekvenser som vanligt, men du får dessutom sätta så många enheter du vill eller klarar av på ett värde av minst 4. För varje sådan enhet får du ställa en fråga till spelledaren om något som man i undre världen rimligtvis känner till och SL måste svara.
Demagog
När du talar till stora grupper av människor kan du spendera en enhet värd minst 8 och kryssa för en valfri av svårigheterna på spelledarens lista.
Eftersom spelet inte har något namn kör jag utvecklingen under kodnamnet G3, vilket helt enkelt står för "Genesis tredje spel" (Oskrivna blad räknas inte). För att strukturera mina tankar tänker jag skriva av mig lite i några trådar här på forumet. Kommentarer och idéer uppskattas.
---
Spelet är levelbaserat, med "rang" som svensk översättning av "level". Eftersom det är ett gruppsamarbetesspel går alla rollpersoner upp i rang samtidigt. Rang är rollpersonernas enda attribut och det bestämmer hur många tärningar de slår vid färdighetsslag. Alla rollpersoner är således lika bra på allt. Det enda som skiljer dem åt är deras specialförmågor. Specialförmågor påverkar hur tärningarna tolkas och kan ge extraeffekter eller ökad chans till lyckat vid vissa typer av slag. Rollpersoner kommer generellt att börja spelet på rang 3 eller 4. Rang 1 och 2 är i det närmaste ospelbara.
Ett färdighetsslag ser ut på följande sätt:
1: Spelledaren har en lista på motstånd som hon får använda. Denna lista ser annorlunda ut för varje rang. Exempel på hur listan kan se ut vid rang 4:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>5
3, 3
8
6, 3
5, 4</pre></div></div>
Observera att jag inte testat listan så jag bara hittade på nummer. De kan vara helt åt skogen. Spelledaren kryssar för en av svårigheterna på listan. För varje siffra i svårigheten nämner SL en konsekvens, till exempel "Larmet går", "Du går vilse" eller "Du misslyckas".
2: Spelaren rullar lika många tärningar (T6:or) som rollpersonens rang.
3: Tärningar som visar samma siffra grupperas och kallas för en "enhet" med värde lika med summan. Alltså:











Spelaren matchar sina enheter mot spelledarens svårigheter. Lika med eller över innebär att konsekvensen inte inträffar. Det kan hända att spelaren klarar av att matcha en konsekvens men inte en annan. Ibland har spelaren möjlighet att välja vilken konsekvens han matchar och vilken han inte matchar. Observera att spelledaren inte behöver ha "Du misslyckas" som en konsekvens. Vissa slag leder till scenariodöd vid misslyckande (rollpersonerna måste ta sig förbi dörren) och i så fall är det bättre att spelledaren låter handlingen lyckas oavsett vad tärningarna visar. Istället hittar hon på andra konsekvenser som är negativa för rollpersonerna men som ändå rör spelet framåt.
Det finns fasta konsekvenser att välja på för spelledare som inte hittar några bra situationsspecifika konsekvenser. De heter saker som Trött, Hungrig, Arg, Ledsen, Skadad. De finns på rollformuläret och om de kryssas för ger de -1 tärning i vissa typer av slag tills dess att de åtgärdats. Mer om hur de åtgärdas i en senare tråd.
Spelledaren får inte kryssa för en svårighet med ett andra kryss förrän alla svårigheter kryssats en gång, och inte med ett tredje förrän alla kryssats två gånger, och så vidare. Rollpersonerna går upp i rang när två villkor uppfyllts. För det första skall alla svårigheter vara kryssade två gånger och för det andra skall de ha varit i minst ett visst antal strider tillsammans. När bägge dessa villkor är uppfyllda går samtliga rollpersoner upp i rang. De får en extra tärning i alla slag, SL byter svårighetslista och de får köpa nya specialförmågor.
---
Exempel på specialförmågor
Det finns två sorters förmågor, stridsförmågor och äventyrarförmågor, och de köps separat. Det går alltså inte att köpa färre äventyrarförmågor för att få råd med fler stridsförmågor eller vice versa. Alla rollpersoner är bra på att slåss och ingen är endast bra på att slåss. Nedan följer några exempel på hur äventyrarförmågor kan se ut.
Smygig
Du får en extra tärning när du försöker göra saker utan att bli sedd, som till exempel att smyga, gömma dig eller stjäla saker ur folks fickor.
Uthållig
Du är immun mot att bli Trött.
Silvertunga
När du försöker ljuga för någon får du kombinera två par (enheter med två tärningar) till en triss, två triss till ett fyrtal och så vidare. Det lägre paret tas bort och ersätts av en extra tärning med värdet från det högre paret. Till exempel förvandlas







Undre världen
Du kan använda dina kontakter i undre världen för att få reda på information. SL sätter upp konsekvenser som vanligt, men du får dessutom sätta så många enheter du vill eller klarar av på ett värde av minst 4. För varje sådan enhet får du ställa en fråga till spelledaren om något som man i undre världen rimligtvis känner till och SL måste svara.
Demagog
När du talar till stora grupper av människor kan du spendera en enhet värd minst 8 och kryssa för en valfri av svårigheterna på spelledarens lista.