Nu har jag klurat på spelet i ett par veckor och det har utvecklat sig. Numera är det till exempel kortbaserat. Genren ligger på fantasy, åt sword & sorcery-hållet. Än så länge tänker jag inte fundera på magi. Det skulle lätt gå att integrera i systemet, men jag skippar det av två anledningar: För det första är det en massa extrajobb och för det andra är magikerrollpersoner lökigt.
Okej, så vad behöver jag er hjälp med? Jo, att spåna färdigheter. Jag har försökt att kategorisera hur färdigheterna funkar så att man slipper läsa igenom tretti färdighetsbeskrivningar för att bestämma sig vilken man vill köpa. Jag har nu dessa kategorier:
Förstärkande färdigheter funkar som man tänker att färdigheter gör mest. De gör att man får använda tvåor som vilda kort när färdigheten är relevant. Typ Smyga/gömma sig hamnar här.
Frågeställande färdigheter gör att man får ställa frågor till SL. Man betalar för varje fråga med en bunt kort. Här kan vi ha till exempel Bestkunskap, där spelaren får ställa frågor om en viss typ av monster.
Etablerande färdigheter gör att spelaren får etablera information. Spåra kan vara en sådan färdighet. Spelaren betalar aktiveringskostnaden och får sedan beskriva vad som lämnat spåren, hur många de är, åt vilket håll de leder, och så vidare. Etablerande färdigheter är roligare än frågeställande, och jag funderar på att bara ha med dessa, men jag kan tänka mig att vissa spelare föredrar att slippa hitta på själv, plus att det kan vara tråkigt att till exempel hitta på svagheten hos monstret man just ska slåss mot (Czegeprincipen gäller här).
Sedan finns det några andra sätt färdigheter kan funka på. Till exempel kan man ha färdigheter som gör att man i vissa situationer får byta kort med andra spelare eller slänga kort och dra nya. Man kan ha färdigheter som måste hållas aktiverade genom att dedikera kort till dem (så att medan de är aktiverade har man färre kort på hand). Någon Uppmärksamhet-färdighet, kanske? Jag kan också tänka mig att man kan ha färdigheter som helt sonika har en effekt när man betalar för dem, typ "Slå in: Betala minst ett par i tior för att slå in en dörr, så länge den är gjord i trä och inte är större än tre meter i någon dimension" eller nå't.
Man kan också ha färdigheter som ger extra häftiga effekter om man bara använder en viss färg i en konflikt, typ om man bara lägger svarta kort.
Jag kan också tänka mig färdigheter som etablerar resurser som är fasta kort som andra kan använda. Till exempel skulle man kunna etablera ett rykte som är ett kort man får lägga, typ en spaderknekt. När man sedan ska övertyga folkmassan så spelar man på det ryktet och om man då typ lägger ett par i knektar räknas det som en triss.
Fan, så bra gick det med kategorier. Det där var ju hur många kategorier som helst …
Några roliga färdigheter jag kommit på:
* Hitta ingång (etablerande): Du lyckas alltid att hitta en väg in i även det mest ointagliga fort, till exempel en köksingång eller en hemlig tunnel under vallgraven.
* Historia (etablerande): Du kan allt om släkters, platsers och berömda föremåls historia.
* Vildmarksbarn: Du får slänga ett valfritt antal kort och dra lika många nya varje gång du spenderar natten under bar himmel ute i vildmarken.
* Hoppa/klättra (förstärkande): Du får använda tvåor som vilda kort när du hoppar och/eller klättrar.
Typ så. Nu behöver jag er spåningshjälp för att hitta på fler coola färdigheter!
Okej, så vad behöver jag er hjälp med? Jo, att spåna färdigheter. Jag har försökt att kategorisera hur färdigheterna funkar så att man slipper läsa igenom tretti färdighetsbeskrivningar för att bestämma sig vilken man vill köpa. Jag har nu dessa kategorier:
Förstärkande färdigheter funkar som man tänker att färdigheter gör mest. De gör att man får använda tvåor som vilda kort när färdigheten är relevant. Typ Smyga/gömma sig hamnar här.
Frågeställande färdigheter gör att man får ställa frågor till SL. Man betalar för varje fråga med en bunt kort. Här kan vi ha till exempel Bestkunskap, där spelaren får ställa frågor om en viss typ av monster.
Etablerande färdigheter gör att spelaren får etablera information. Spåra kan vara en sådan färdighet. Spelaren betalar aktiveringskostnaden och får sedan beskriva vad som lämnat spåren, hur många de är, åt vilket håll de leder, och så vidare. Etablerande färdigheter är roligare än frågeställande, och jag funderar på att bara ha med dessa, men jag kan tänka mig att vissa spelare föredrar att slippa hitta på själv, plus att det kan vara tråkigt att till exempel hitta på svagheten hos monstret man just ska slåss mot (Czegeprincipen gäller här).
Sedan finns det några andra sätt färdigheter kan funka på. Till exempel kan man ha färdigheter som gör att man i vissa situationer får byta kort med andra spelare eller slänga kort och dra nya. Man kan ha färdigheter som måste hållas aktiverade genom att dedikera kort till dem (så att medan de är aktiverade har man färre kort på hand). Någon Uppmärksamhet-färdighet, kanske? Jag kan också tänka mig att man kan ha färdigheter som helt sonika har en effekt när man betalar för dem, typ "Slå in: Betala minst ett par i tior för att slå in en dörr, så länge den är gjord i trä och inte är större än tre meter i någon dimension" eller nå't.
Man kan också ha färdigheter som ger extra häftiga effekter om man bara använder en viss färg i en konflikt, typ om man bara lägger svarta kort.
Jag kan också tänka mig färdigheter som etablerar resurser som är fasta kort som andra kan använda. Till exempel skulle man kunna etablera ett rykte som är ett kort man får lägga, typ en spaderknekt. När man sedan ska övertyga folkmassan så spelar man på det ryktet och om man då typ lägger ett par i knektar räknas det som en triss.
Fan, så bra gick det med kategorier. Det där var ju hur många kategorier som helst …
Några roliga färdigheter jag kommit på:
* Hitta ingång (etablerande): Du lyckas alltid att hitta en väg in i även det mest ointagliga fort, till exempel en köksingång eller en hemlig tunnel under vallgraven.
* Historia (etablerande): Du kan allt om släkters, platsers och berömda föremåls historia.
* Vildmarksbarn: Du får slänga ett valfritt antal kort och dra lika många nya varje gång du spenderar natten under bar himmel ute i vildmarken.
* Hoppa/klättra (förstärkande): Du får använda tvåor som vilda kort när du hoppar och/eller klättrar.
Typ så. Nu behöver jag er spåningshjälp för att hitta på fler coola färdigheter!