Nekromanti Galaxy Quest

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag hittade häromveckan filmen GalaxyQuest på DVD för en spottstyver i en resthylla på vår stormarknad. Igår tittatde jag på den och fick en munter överraskning. Det är en glad drift med Star Trek, trekkies, Hollywood som företeelse och med William Shatner, Patrick Stewart och Leonard Nimoy som personer. Rekommenderas varmt.

Grundidén är att ett gäng avdankade teveskådisar misstas for "the real thing" av naiva utomjordingar och tvingas bli sina roller på riktigt.

Mekanurg

"By Grabthar's Hammer, by the Sons of Warvan, you will be avenged." Alan Rickman, med ett plågat ansiktsuttryck.

Saxifrage

Hero
Jag funderar på om den rollfiguren är en vinkning till Patrick Stewart? Han har ju också gjort mer seriösa roller än Captain Piccard...

Storuggla

Champion
Shalhoub power [NT]

Tony Shalhoub är underbar i den filmen som den bisarre Kwan.

Storuggla, minor actor strain

Nightowl

Champion
Grundidén är att ett gäng avdankade teveskådisar misstas for "the real thing" av naiva utomjordingar och tvingas bli sina roller på riktigt.
En höjdarrrulle. Min favorit är killen som blir kär in en utomjordingska när hon är morfad till människa... och när det visar sig att hennes naturliga skepnad är typ grön med tentakler så skiter han i det och är lika glad ändå. Det är liksom så anti.

En annan är ledaren för de insnöade nördarna som får i uppdrag att hjälpa hjältarna, stammar en förklaring som låter helt vansinnig för sina föräldrar typ "Jag kan inte äta middag för jag måste hjälpa Kapten X att rädda jorden", rusar ut, och hans mamma säger urskuldande "Han kommer i alla fall ut och rör på sig." :gremlaugh:

Erik

Storuggla

Champion
"Min favorit är killen som blir kär in en utomjordingska när hon är morfad till människa... och när det visar sig att hennes naturliga skepnad är typ grön med tentakler så skiter han i det och är lika glad ändå."

Shalhouuuuub! :gremlaugh:

Storuggla, primalvrål

Foggmock

Myrmidon
Konceptet spoofas i fjärde säsongen av Futurama - avsnittet heter "Where no fan has gone before" och går ut på att Star Trek blivit förbjudet på jorden. Fry (som ju är en avid Star Trek-fan) kan givetvis inte gå med på det här och åker till planeten som myndigheterna skickade alla avsnitt och skådespelare (!) till. Där hålls orginalcasten fången av en energientitet som tvingar dem att spela i hans urusla fanscript.

Fantastiskt roligt avsnitt. :tekopp:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Höjdarrulle

Höjdarrulle. Jag brukar tipsa mina bekanta om den (nåväl, den delen av min bekantskapskrets som skulle uppskatta den). Att en film aldrig gick upp på biograferna i Sverige brukar ju annars vara ett varningstecken. (Därmed inte sagt att allt som går upp på biograferna är bra...)

Dewil

Arfert

Facit
Re: Höjdarrulle

jo den gick på bio.. såg den på Biopalatset vid Medborgarplatsen när det begav sig!

Mekanurg

Jag tror att det är en dubbelreferens. Rollfiguren Alexander dane säger i omklädningsrummet i början att han har spelat Richard III. Patrick Stewart inledde som brittiske Shakespeare-tolkare. Han sågs första gången i svensk TV som den skurkaktige Seianus i "Jag Claudius" kring 1978.

Rosen

Myrmidon
Stewart Quest (nu något OT)

ock så var han med i Excalibur...

...som Guineveres far, vill jag minnas. Han är iaf fortfarande aktiv Skakspjutare, bl.a medlem i något teatersällskap som sätter upp gratis utomhusföreställningar av Shakespearepjäser i Central Park på somrarna.

Eventuellt kunde man väl skönja en viss desperation från Stewart under TNG:s andra säsong. Då fläkte han ut sig som seriös skådis genom att sätta upp Dickens julsaga som enmansföreställning på Broadway, med honom i alla rollerna.

Tidningen Starlog gjorde en parodi på det, där några teaterbesökare tittar på "Patrick Stewart's one-man performance of Asimov's Foundation trilogy - yes, <U>all</U> of it".
(Stewart vilt gestikulerande på scen i bakgrunden) "Where is he now?" "Dunno, I kinda lost him halfway through 'Foundation and Empire'."

--
Åke