Hej på er i skrytforumet, jag har gjort ett eget rollspel! Det finns inte nedskrivet mer än som en tråd på makarforumet, och om jag någon gång lägger upp det kommer jag förändra det en del. Men jag har även spellet det, och det är vad denna tråd ska handla om. dock kanske lite regelinformation kan vara bra:
Du har tre grundegenskaper (springa, slåss och snacka) och en Kraft. Du har en pöl med Fluxtärningar, som mäter hur mäktig men samtidigt instabil din kraft är. När den går över 20 tappar du kontrollen helt och dör. När du ska slå ett slag sätter SL en svårighet i form av en siffra, du tar [grundegenskap] tärningar och så många du vill ur din fluxpöl. Ettor och tvåor på fluxtärnngarna ger ny flux till pölen, och sexor ger en ny tärning av samma sort man slår och lägger till slaget. Femmor och sexor ger en Effekt var, och kommer du upp i svårighetsgraden lyckas du.
Spelarna vaknade upp på varsin brits i ett vitt rum med låst dörr. De fick veta att de var mutant-agenter som blivit tillfångatagna av Fienden, och nu måste ta sig ut. De hade telepatisk kontakt med Sambandscentralen som gav dem order.
Spelarna var följande:
Agent Morph, som kunde förvrida föremål och omgivningen till andra former.
Agent Pyr, som kunde styra eld (till följd av ett avtal med några demoner)
Agent QB, som unde prata med föremål
Agent U-053, som inte hade några minnen av någonting, utan bara vaknade upp på en brits och hörde röster (var utanför rummet när jag förklarade settingen för de andra, och fick den sedan förklarad av dem. Han hade förmågan att blockera saker, så att de antingen inte kunde närma sig honom, eller så att de helt enkelt inte bekom honom.
De tog sig ut ur sina celler en i taget. QB övertalade sin dörr att öppnas, och Pyr började svetsa. U-053 började ropa till de andra och fråga vad som pågick. Morph förvred dörren så att ett litet hål öppnades och tacklade upp den då den var försvagad. U-053 fick inga tillfredställande svar, utan bestämde sig för att den där låsta dörren var inget att bry sig om, och gick ut.
Under hela spelet delade jag ut lappar med order som bara mottagaren fick. Här fick QB order om att Pyrs dörr inte fick öppnas. U fick veta att ni hade blivit förgiftade, och order om att hitta ett motgift. QB pratade med Pyrs dörr och sa åt den att inte öppnas. När Pyr blev klar med svetsningen gick den alltså inte upp ändå. U tröttnade och bestämde sig för att den dörren inte heller fanns egentligen, och så kunde Pyr gå ut. (QB misslyckades inte med sin order, eftersom dörren aldrig öppnades. Stiligt!)
U började nu övertala Pyr om att han hade feber för att de var förgiftade, och svimmade sedan själv av den. Observera att jag aldrig som SL sa att han var sjuk eller gav honom en Skada för det, utan han bara hittade på.
En sak till som alla Agenter hade var en Kunskap. det innebar att deras Agency hade sin databas uppdelad över sina agenters hjärnor, och därför hade de tillgång till avdelningarna Växter, Kinas historia, och Alla TV-program gjorda efter 1997. QB scannade igenom allt han visste om City-Akuten, och lyckades få ner U's feber med hjälp av vatten och nån sorts omslag gjort av ett lakan. Pyr spydde i toaletten av sin feber.
Nu fick olika personer order om att "Snabba på! Ni tar för lång tid på er!" och "Ut ur korridoren!" så QB sprang vidare längs korridoren och Pyr sprang in i ett stort rum med massa bord. Hans demoner s åt honom att "vi ville se ELD!" så han tände eld på hela rummet. Bakom ett hörn utmed korridoren hade QB sett en vakt. Denne stog beväpnad med en stav, vänd åt andra hållet. Morph kom dit och morfade hans stav så att den band fast honom. U fick ordern att "Vi är inte nöjda med Agent Morph. Straffa honom fysiskt." och smög fram och gav denne en knytnäve i nacken. Efter att ha förklarat varför drog de in vakten i en cell och förhörde honom. Tortyren innefattade att doppa hans huvud i toaletten Pyr spytt i . Dock bedyrade han att han inte visste någonting. De muddrade honom och tog hans pistol och en trasa han hade i bakfickan.
QB utforskade rummet Pyr tänt eld på, efter att elden dött ut. Han hittade ett kryddställ och fick ordern "ta med den". Han gjorde så, och gick ut i korridoren. Då blev han istället åtsagd "sluta med det där" och slängde den på U, som inte lät sig bekommas. De gick tillsammans till änden av korridoren och uppför trapporna.
Där stod en vakt, och Morph blev åtsagd att "inte gå in i fysisk strid. Denna fiende är er övermäktig." och började därför få golvet att resa sig för att täppa till korridoren. Under tiden blev det en skottstrid mellan vakten och U, som inte brydde sig om att han blev beskjuten och därmed inte träffad. När morph fått upp sin golvmur sprang de istället ner för trappan igen, och undersökte alla andra celler. De hittade även ett förråd, där det fanns massa vätskor, piller och tre stavar, likadan som den den första vakten haft. Pyr fick i order av demonerna at se till så QB blev skadad, och lyckades överföra sin feber till honom. U hade kvar sin order om att hitta ett motgift, så han började peta i honom piller. Detta gav honom en massiv Fluxökning och en dålig mage. Pyr spelade med och accessade sin kunskapsbank om Växter, och hittade nån sorts naturmedicin som hjälpte. Dock hade alla piller mixtrat med stackars QB's hjärna...
Här var spelet såpass flummigt, så när jag skulle bestämma vad som hände med honom kunde jag i princip gått med på det mesta. Dessutom hade jag planerat för typ 6 spelare, och gjort 9 karaktärer, men eftersom det bara kom fyra stycken hade jag massa jätteroliga roller som inte blev spelade. Därför sa jag att det som hände var att QB's personlighet/själ byttes ut, och gav honom ett nytt rollformulär. Detta togs på random och blev den som skulle fungerat som ledare i gruppen om han hade spelats ordentligt. Han hörde andras tankar och hade supersinnen, men hans största kraft var att han kunde vidarebefordra order från Sambandscentralen till andra agenter, och även fabricera egna lappar. Agent QB var nu Agent A2-O. (A for short.)
U hittade nu ytterligare ett föremål av intresse i förrådet: en gul cylinder med en vätska i. Han fick ordern "Den där är explosiv. Aptera den under skrivbordet". Han tog med sig den. De insåg att vakterna nog snart skulle ha tagit sig förbi golvbarriären på övervåningen, så Morph sprang till trappan och försökte morfa den så att den till jättehal, så att de skulle ramla. Han misslyckades, och den blev bara lite kantig. Under tiden började U leta efter ett skrivbord. Han gick in i det eldhärjade rummet, där det ju fanns bord åtminstone. Han bestämde sig för att, nej vi apterar den under ett vanligt bord istället. Det borde duga.
Morph hade anslutit sig till de andra och fått ordern "Snart kommer någon föreslå en plan. Se till att den inte genomförs." Han försökte därmed stoppa U genom att forma om ett bord till en låda runt honom. U tog till det värsta han hade: han ignorerade världen och hamnade i ett tillstånd där allt var svart och han satt med sin cylinder och kontemplerade. Pyr och A utforskade rummet vidare och fann en dörr och en bred springa i väggen in till nästa rum, som var fyllt av maskiner. Pyr fick order om att skriva in hemliga meddelanden på "datorn", men eftersom inte fanns någon vanlig dator där tolkade han det som att den stora maskinen i hörnet som hummade var en. Han lyckades använda den stora mängd knappar som fanns runt om i rummet för att skriva in meddelandet.
Vakterna kom ner för trappan och stormade in i rummet. De var tre stycken, varav en var kort. Morph fick veta att den korte var på deras sida, undercover. Han fick inte skadas. Pyr däremot visste inte detta, utan eldade på. En av dem dog, och den korte blev brandskadad. Morph, U och A flydde sedan ut genom bakdörren ur maskinrummet och hamnade på en inhägnad gård, med elstängsel. Morph gjorde än en gång en vägg av golvet för att stoppa vakterna.
Där inne kom U fram igen, men någon hade flyttat på lådan så han kom fram utanför den. Han såg vakterna stå och brottas med Morphs vägg och försökte fråga dem vad som pågick. Vakterna svarade att "Ni är fångar. Jag måste föra dig tillbaka till din cell." Detta gick han inte med på utan sköt den långa vakten, eftersom han också fått veta att den korte var på deras sida. Det verkade inte den korte vakten bry sig om, utan sköt tillbaka likafullt. A fabricerade en order som sa "Fly!" och gav den till U. Han lydde och sprang ut ur rummet och upp för trappan igen. Där tog han en dörr till vänster och hittade - ett skrivbord.
Utanför höll A som bäst på med att försöka ta sig förbi elstängslet. Då fick han order om att "Straffa Pyr" och knuffade in denna i stängslet. Kort därefter fick han "Sluta med det där" och drog ut honom igen. Pyr slog honom, men började sedan svetsa upp stängslet. A hade ingen Kunskap, utan hade istället access till alla andra agenters kunskap (det ger dessutom fluxökning att ha någon som rotar igenom din hjärna), så han körde vidare på sina TV-program och frågade sig: vad skulle MacGyver ha gjort mot ett elstängsel? När han började gräva i sitt tidigare jags minnen fick han dock återfall, lite fluxökning och blev Agent QB igen. Så kan det gå. Dock var stängslet nu öppet, tack vare Pyrs idoga eldande.
Den korte vakten hade nu tagit sig förbi muren och ut på gården. Morph, Pyr och QB hoppade ut genom hålet i stängslet och sprang ut i skogsdungen. Pyr hamnade efter, och vakten lyckades slänga sig över honom så att de ramlade. Pyr använde alla sina fluxtärningar för att förgöra sig själv, dungen och vakten i ett eldhav, men detta fick som väntat hans pöl att överstiga 20 och han fattade eld inifrån.
Inne i huset, en våning upp, hade U äntligen apterat sin explosiva cylinder under skrivbordet. Han slängde sig ut genom fönstret i en kaskad av explosion och eld och sånt och landade i en halvbränd skogsdunge. Nu var de alla ute, så jag bröt spelet och berättade hemligheten.
De hade alla egentligen spelat mentalpatienter på ett mentalsjukhus, och De hade precis lyckats rymma. Det mesta de hade sett var hallucinationer och livlig fantasi, och Sambandscentralen var helt enkelt röster de hörde. Pyr var pyroman och hade troligtvis hittat en tändare, så att han kunde tända på saker och låtsas att han var pyrokinetiker. QB pratade med saker, och om dörren i själva verket hade råkats lämnas olåst, förklarades det med att han sa åt den att öppna sig. Morph var extremt hallicunerande, och jag tror att hans "bur" av bordet helt enkelt gick till så att han lurade ner U under bordet och sa åt honom att han inte kunde komma ut. U själv led av minnesförlust, och var fast övertygad om att han kunde stänga ute världen om han försökte tillräckligt hårt. Åtminstone den första vakten var en städare, och hans stav var en mopp.
Summa summarum: det var väldigt skoj, men blev mer och mer flippat. Lapparna var av varierande kvalitet, och det var d¨ligt att ha så många som direkt sa åt dem att gå emot varandra. Kanske måste man säga från början att de absolut inte får bråka med varandra, och att eventuella order om bestraffningar är rättfärdigade. Nu kivades de ganska mycket inom gruppen. Fluxmekaniken och grundegenskaperna funkade hyfsat, men jag tror inte att sexorna ska ge mer flux till pölen utan bara ob-omslag. Gränsen för flux borde vara lite lägra, så att "nu börjar jag bli riktigt mäktig" och "nu dör jag snart" är samma punkt på skalan. Som det var nu hjälpte det inte direkt att ha mer än fem tärningar, för man vågade ändå inte använda dem.
Det känns som om detta skulle kunna bli ett awesome konventsäventyr, men jag orkar inte fixa till det, skriva fler lappar, speltesta och speltesta ännu mer, så det lär inte bli av. Dock fick vi ett kul spelmöte, och repliken "Ta två flux!" har blivit en stående kommentar både in-game (om inte seriositet är av största vikt) och utanför, när någon gör något klantigt.
Dock ska jag kanske försöka orka skriva en till rapport från samma möte, mer kortfattad och där man ser allt utifrån, så att jag försöker hitta förklaringar på allt som hände, och får berätta alla roliga saker som till exempel att den gula cylindern var en kaffekopp.
[uhuhuj, vad långt det blev! Inge orkar läsa!]
Du har tre grundegenskaper (springa, slåss och snacka) och en Kraft. Du har en pöl med Fluxtärningar, som mäter hur mäktig men samtidigt instabil din kraft är. När den går över 20 tappar du kontrollen helt och dör. När du ska slå ett slag sätter SL en svårighet i form av en siffra, du tar [grundegenskap] tärningar och så många du vill ur din fluxpöl. Ettor och tvåor på fluxtärnngarna ger ny flux till pölen, och sexor ger en ny tärning av samma sort man slår och lägger till slaget. Femmor och sexor ger en Effekt var, och kommer du upp i svårighetsgraden lyckas du.
Spelarna vaknade upp på varsin brits i ett vitt rum med låst dörr. De fick veta att de var mutant-agenter som blivit tillfångatagna av Fienden, och nu måste ta sig ut. De hade telepatisk kontakt med Sambandscentralen som gav dem order.
Spelarna var följande:
Agent Morph, som kunde förvrida föremål och omgivningen till andra former.
Agent Pyr, som kunde styra eld (till följd av ett avtal med några demoner)
Agent QB, som unde prata med föremål
Agent U-053, som inte hade några minnen av någonting, utan bara vaknade upp på en brits och hörde röster (var utanför rummet när jag förklarade settingen för de andra, och fick den sedan förklarad av dem. Han hade förmågan att blockera saker, så att de antingen inte kunde närma sig honom, eller så att de helt enkelt inte bekom honom.
De tog sig ut ur sina celler en i taget. QB övertalade sin dörr att öppnas, och Pyr började svetsa. U-053 började ropa till de andra och fråga vad som pågick. Morph förvred dörren så att ett litet hål öppnades och tacklade upp den då den var försvagad. U-053 fick inga tillfredställande svar, utan bestämde sig för att den där låsta dörren var inget att bry sig om, och gick ut.
Under hela spelet delade jag ut lappar med order som bara mottagaren fick. Här fick QB order om att Pyrs dörr inte fick öppnas. U fick veta att ni hade blivit förgiftade, och order om att hitta ett motgift. QB pratade med Pyrs dörr och sa åt den att inte öppnas. När Pyr blev klar med svetsningen gick den alltså inte upp ändå. U tröttnade och bestämde sig för att den dörren inte heller fanns egentligen, och så kunde Pyr gå ut. (QB misslyckades inte med sin order, eftersom dörren aldrig öppnades. Stiligt!)
U började nu övertala Pyr om att han hade feber för att de var förgiftade, och svimmade sedan själv av den. Observera att jag aldrig som SL sa att han var sjuk eller gav honom en Skada för det, utan han bara hittade på.
En sak till som alla Agenter hade var en Kunskap. det innebar att deras Agency hade sin databas uppdelad över sina agenters hjärnor, och därför hade de tillgång till avdelningarna Växter, Kinas historia, och Alla TV-program gjorda efter 1997. QB scannade igenom allt han visste om City-Akuten, och lyckades få ner U's feber med hjälp av vatten och nån sorts omslag gjort av ett lakan. Pyr spydde i toaletten av sin feber.
Nu fick olika personer order om att "Snabba på! Ni tar för lång tid på er!" och "Ut ur korridoren!" så QB sprang vidare längs korridoren och Pyr sprang in i ett stort rum med massa bord. Hans demoner s åt honom att "vi ville se ELD!" så han tände eld på hela rummet. Bakom ett hörn utmed korridoren hade QB sett en vakt. Denne stog beväpnad med en stav, vänd åt andra hållet. Morph kom dit och morfade hans stav så att den band fast honom. U fick ordern att "Vi är inte nöjda med Agent Morph. Straffa honom fysiskt." och smög fram och gav denne en knytnäve i nacken. Efter att ha förklarat varför drog de in vakten i en cell och förhörde honom. Tortyren innefattade att doppa hans huvud i toaletten Pyr spytt i . Dock bedyrade han att han inte visste någonting. De muddrade honom och tog hans pistol och en trasa han hade i bakfickan.
QB utforskade rummet Pyr tänt eld på, efter att elden dött ut. Han hittade ett kryddställ och fick ordern "ta med den". Han gjorde så, och gick ut i korridoren. Då blev han istället åtsagd "sluta med det där" och slängde den på U, som inte lät sig bekommas. De gick tillsammans till änden av korridoren och uppför trapporna.
Där stod en vakt, och Morph blev åtsagd att "inte gå in i fysisk strid. Denna fiende är er övermäktig." och började därför få golvet att resa sig för att täppa till korridoren. Under tiden blev det en skottstrid mellan vakten och U, som inte brydde sig om att han blev beskjuten och därmed inte träffad. När morph fått upp sin golvmur sprang de istället ner för trappan igen, och undersökte alla andra celler. De hittade även ett förråd, där det fanns massa vätskor, piller och tre stavar, likadan som den den första vakten haft. Pyr fick i order av demonerna at se till så QB blev skadad, och lyckades överföra sin feber till honom. U hade kvar sin order om att hitta ett motgift, så han började peta i honom piller. Detta gav honom en massiv Fluxökning och en dålig mage. Pyr spelade med och accessade sin kunskapsbank om Växter, och hittade nån sorts naturmedicin som hjälpte. Dock hade alla piller mixtrat med stackars QB's hjärna...
Här var spelet såpass flummigt, så när jag skulle bestämma vad som hände med honom kunde jag i princip gått med på det mesta. Dessutom hade jag planerat för typ 6 spelare, och gjort 9 karaktärer, men eftersom det bara kom fyra stycken hade jag massa jätteroliga roller som inte blev spelade. Därför sa jag att det som hände var att QB's personlighet/själ byttes ut, och gav honom ett nytt rollformulär. Detta togs på random och blev den som skulle fungerat som ledare i gruppen om han hade spelats ordentligt. Han hörde andras tankar och hade supersinnen, men hans största kraft var att han kunde vidarebefordra order från Sambandscentralen till andra agenter, och även fabricera egna lappar. Agent QB var nu Agent A2-O. (A for short.)
U hittade nu ytterligare ett föremål av intresse i förrådet: en gul cylinder med en vätska i. Han fick ordern "Den där är explosiv. Aptera den under skrivbordet". Han tog med sig den. De insåg att vakterna nog snart skulle ha tagit sig förbi golvbarriären på övervåningen, så Morph sprang till trappan och försökte morfa den så att den till jättehal, så att de skulle ramla. Han misslyckades, och den blev bara lite kantig. Under tiden började U leta efter ett skrivbord. Han gick in i det eldhärjade rummet, där det ju fanns bord åtminstone. Han bestämde sig för att, nej vi apterar den under ett vanligt bord istället. Det borde duga.
Morph hade anslutit sig till de andra och fått ordern "Snart kommer någon föreslå en plan. Se till att den inte genomförs." Han försökte därmed stoppa U genom att forma om ett bord till en låda runt honom. U tog till det värsta han hade: han ignorerade världen och hamnade i ett tillstånd där allt var svart och han satt med sin cylinder och kontemplerade. Pyr och A utforskade rummet vidare och fann en dörr och en bred springa i väggen in till nästa rum, som var fyllt av maskiner. Pyr fick order om att skriva in hemliga meddelanden på "datorn", men eftersom inte fanns någon vanlig dator där tolkade han det som att den stora maskinen i hörnet som hummade var en. Han lyckades använda den stora mängd knappar som fanns runt om i rummet för att skriva in meddelandet.
Vakterna kom ner för trappan och stormade in i rummet. De var tre stycken, varav en var kort. Morph fick veta att den korte var på deras sida, undercover. Han fick inte skadas. Pyr däremot visste inte detta, utan eldade på. En av dem dog, och den korte blev brandskadad. Morph, U och A flydde sedan ut genom bakdörren ur maskinrummet och hamnade på en inhägnad gård, med elstängsel. Morph gjorde än en gång en vägg av golvet för att stoppa vakterna.
Där inne kom U fram igen, men någon hade flyttat på lådan så han kom fram utanför den. Han såg vakterna stå och brottas med Morphs vägg och försökte fråga dem vad som pågick. Vakterna svarade att "Ni är fångar. Jag måste föra dig tillbaka till din cell." Detta gick han inte med på utan sköt den långa vakten, eftersom han också fått veta att den korte var på deras sida. Det verkade inte den korte vakten bry sig om, utan sköt tillbaka likafullt. A fabricerade en order som sa "Fly!" och gav den till U. Han lydde och sprang ut ur rummet och upp för trappan igen. Där tog han en dörr till vänster och hittade - ett skrivbord.
Utanför höll A som bäst på med att försöka ta sig förbi elstängslet. Då fick han order om att "Straffa Pyr" och knuffade in denna i stängslet. Kort därefter fick han "Sluta med det där" och drog ut honom igen. Pyr slog honom, men började sedan svetsa upp stängslet. A hade ingen Kunskap, utan hade istället access till alla andra agenters kunskap (det ger dessutom fluxökning att ha någon som rotar igenom din hjärna), så han körde vidare på sina TV-program och frågade sig: vad skulle MacGyver ha gjort mot ett elstängsel? När han började gräva i sitt tidigare jags minnen fick han dock återfall, lite fluxökning och blev Agent QB igen. Så kan det gå. Dock var stängslet nu öppet, tack vare Pyrs idoga eldande.
Den korte vakten hade nu tagit sig förbi muren och ut på gården. Morph, Pyr och QB hoppade ut genom hålet i stängslet och sprang ut i skogsdungen. Pyr hamnade efter, och vakten lyckades slänga sig över honom så att de ramlade. Pyr använde alla sina fluxtärningar för att förgöra sig själv, dungen och vakten i ett eldhav, men detta fick som väntat hans pöl att överstiga 20 och han fattade eld inifrån.
Inne i huset, en våning upp, hade U äntligen apterat sin explosiva cylinder under skrivbordet. Han slängde sig ut genom fönstret i en kaskad av explosion och eld och sånt och landade i en halvbränd skogsdunge. Nu var de alla ute, så jag bröt spelet och berättade hemligheten.
De hade alla egentligen spelat mentalpatienter på ett mentalsjukhus, och De hade precis lyckats rymma. Det mesta de hade sett var hallucinationer och livlig fantasi, och Sambandscentralen var helt enkelt röster de hörde. Pyr var pyroman och hade troligtvis hittat en tändare, så att han kunde tända på saker och låtsas att han var pyrokinetiker. QB pratade med saker, och om dörren i själva verket hade råkats lämnas olåst, förklarades det med att han sa åt den att öppna sig. Morph var extremt hallicunerande, och jag tror att hans "bur" av bordet helt enkelt gick till så att han lurade ner U under bordet och sa åt honom att han inte kunde komma ut. U själv led av minnesförlust, och var fast övertygad om att han kunde stänga ute världen om han försökte tillräckligt hårt. Åtminstone den första vakten var en städare, och hans stav var en mopp.
Summa summarum: det var väldigt skoj, men blev mer och mer flippat. Lapparna var av varierande kvalitet, och det var d¨ligt att ha så många som direkt sa åt dem att gå emot varandra. Kanske måste man säga från början att de absolut inte får bråka med varandra, och att eventuella order om bestraffningar är rättfärdigade. Nu kivades de ganska mycket inom gruppen. Fluxmekaniken och grundegenskaperna funkade hyfsat, men jag tror inte att sexorna ska ge mer flux till pölen utan bara ob-omslag. Gränsen för flux borde vara lite lägra, så att "nu börjar jag bli riktigt mäktig" och "nu dör jag snart" är samma punkt på skalan. Som det var nu hjälpte det inte direkt att ha mer än fem tärningar, för man vågade ändå inte använda dem.
Det känns som om detta skulle kunna bli ett awesome konventsäventyr, men jag orkar inte fixa till det, skriva fler lappar, speltesta och speltesta ännu mer, så det lär inte bli av. Dock fick vi ett kul spelmöte, och repliken "Ta två flux!" har blivit en stående kommentar både in-game (om inte seriositet är av största vikt) och utanför, när någon gör något klantigt.
Dock ska jag kanske försöka orka skriva en till rapport från samma möte, mer kortfattad och där man ser allt utifrån, så att jag försöker hitta förklaringar på allt som hände, och får berätta alla roliga saker som till exempel att den gula cylindern var en kaffekopp.
[uhuhuj, vad långt det blev! Inge orkar läsa!]