Nekromanti Gamersign [anekdottråd]

Dilandau

Myrmidon
Det är sällan jag ser tecken på att rollspelare existerar ute i vida världen, och inte bara här på forumet. :gremsmile: Det gör att jag väl ser någon sitta och läsa en rollspelbok på tåget, eller vad det kan vara, så sprids en varm känsla innombords.

Senast var nog när D&D3 just släppts. Då såg jag en kille sitta och läsa phb på Jakobsbergs pendeltågsstation. Ett tydligt gamersign.

Vid ett annat tillfälle hittade jag en t20 i en sandlåda i Västerås. Också ett trydligt gamersign. Förmodligen var det en dålig tärning som någon frustrerade spelare kastat ut genom fönstret. :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har en osviklig känsla för gamers och lyckas alltid lokalisera dem bland mer normala människor. Jag vet inte vad det är som gör det, men på något vis vet jag vilka människor som förstår precis vad jag menar om jag gör en liknelse med AD&D 1e:s regelsystem eller säger saker i stil med "jaha, nu fick jag Sanity loss". Jag tror det har att göra med skägg, och en viss typ av gemytlighet.

Whizzman

Warrior
Under en stockholmsresa för två år sedan sprang jag in i en snubbe i tunnelbanans rulltrappa. Ur hans ryggsäck stack en lång vit glasfiberstav upp, ni vet en sådan där som man gör lajvvapen av. Nu kanske han skulle använda den som rörrensningsredskap eller något men jag tycker ändå att det var ett ganska tydligt gamertecken.

Han hade dessutom skägg! :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
Well, de säkraste tecknen på att man hittat en gamer är alal dessa magicpåsar.Ser man en sdåant, då kan amn nästan vara säker på att man spottat en gamer... =)

Rosen

Myrmidon
Vid ett annat tillfälle hittade jag en t20 i en sandlåda i Västerås.

Råkade du bara gå förbi och se den på lite avstånd, eller brukar du söka igenom sandlådor?

Ett svårmissat gamersign var i Täby för ett par år sedan, då jag passerade en (numera klottersanerad) sån där liten betongstuga full med el-kopplingsskåp o dyl. Väggen ut mot P-platsen var täckt av klotter, och en av de större utgjordes av texten "BYRR WANTS YOU TO COOPERATE" i halvmeterhöga bokstäver. Alla som spelat Wastelands vet vad det betyder. (-;

I Luleå hittade jag en gång ett rollformulär till gamla Drakar (de där röd-vita) i dikeskanten utanför en skola. Jag stannade och plockade upp den; formuläret hade nog legat där ett tag och hunnit bli lite fuktskadat, så den ifyllda blyertstexten var ganska svår att läsa. Jag lyckades iaf utröna ett par saker - rollpersonens namn var Knut, han hade svärd och plåtrustning, och spelarrasen angavs som "jätte hund".
Jag har sedan dess funderat ibland på vad den svärdsfightande jättehunden Knut egentligen kunde ha varit för en figur, med begränsad framgång.

--
Åke

Dilandau

Myrmidon
Råkade du bara gå förbi och se den på lite avstånd, eller brukar du söka igenom sandlådor?
Låt mig säga så här: det var barn under 10 år inblandande. :gremsmile:

Förresten skulle jag också vilja veta ALLT om jättehunden knut.

Whizzman

Warrior
Äsch, det var ju inte ens hälften så coolt som om du hade haft en sällan förekommande sandlådefetish eller något annat... :gremfrown: