http://www.escapistmagazine.com/art...ons-Dragons-Adventures-That-Should-Get-Remade
Vad är er åsikt om listan och vilka är era fatoritäventyr?
Übereil
Übereil
anth said:Och favoriten är Ravenloft. Den har bara givits ut ett halvdussin gånger och reviderats två gånger.
anth;n30968 said:Jag förstår allvarligt talat inte vad artikelförfattaren menar.
Merparten av de modulerna HAR givits ut igen.
Sedan är det en smaksak vilken modul som är favorit eller eller ej.
Sedan har det även att göra med att vissa av modulerna är knutna till olika världar, som Greyhawk, som inte stödjs för tillfället.
Dungeons & Dragons has a long history and vast back catalog of adventures to enjoy, but many of the classics have fallen by the wayside because of newer editions' focus on new content. Don't get me wrong, that's great, but there are so many classic, awesome experiences that newer players would have to learn old editions of the game to play. With the new edition on its way soon, the news has cropped up that Night's Dark Terror, a classic adventure from the early days of D&D, will be reimagined for the game's starter set. So if Wizards of the Coast is in the mood to bring back good old adventures for the new game, then here's the ones they should use:
Listan är ganska bra. Vecna Lives är okänd för mig, jag vet rätt lite om 2e-eran, men de andra kan jag gå i god för. Man måste dock vara medveten om att de alla har en old school encounter philosophy - alltså många, många strider som var och en avslutas relativt snabbt.Übereil;n30959 said:http://www.escapistmagazine.com/arti...uld-Get-Remade
Übereil
Eksem said:Av ren nyfikenhet: A1-A4 upplever jag som väldigt linjära och ganska andefattiga, men du och många andra uppskattar dem mycket. Vad är det jag missar?
Bolongo said:Som jag nämnde måste man brodera ut dem själv för att få ut den maximala potentialen. Det finns frön till ett större svep över hela den regionen av Greyhawk. Hur har slavhandeln blivit så stor? Hur kan en hel stad som bygger på olika sorters laglöshet frodas som den gör?
Bolongo said:En annan grej man kan göra är att "flytta ut" vissa av slavlorderna från sina "egna" äventyr så att spelarna stöter på dem flera gånger, vilket ger mer kontinuitet. Ta till exempel skeppskaptenen man stöter på i samlingsversionen, varför inte byta ut honom mot någon av slavlorderna?
Tomatalven said:Vadå gick inte överhuvudtaget att spela Ravenloft med DnD4? Vad hände när ni försökte? Allt måste väl ändå gå att konvertera med mer eller mindre arbete? Obs jag har varken spelat Ravenloft eller 4e, är bara nyfiken.
Varför inte göra om äventyret istället så det passar spelet? Klart det inte blir samma äventyr, men det kan ju bli något som bibehåller stämningen och särarten hos originalet? Det hade säkert gått att göra till 4ed t.o.m.anth;n31495 said:I6 Ravenloft är mitt favorit-äventyr. Jag har försökt spela Ravenloft med DnD4-regler. Det gick inte. Jag menar inte att det var svårt eller att det blev dåligt. Ja menar att det inte gick. Överhuvudtaget.
Ja, man kan ge ut Ravenloft till DnD5, men då får man göra om lite saker. Och då talar jag inte om äventyret, utan om spelet.
Till att börja med får man kasta ut necrotic damage och införa level drain, lämpligtvis med PF-reglerna.
Men om man gör ett så stort ingrepp i reglerna, är det fortfarande DnD5 man spelar?
Min åsikt:Übereil;n30959 said:http://www.escapistmagazine.com/arti...uld-Get-Remade
Übereil
Tomatalven said:Vadå gick inte överhuvudtaget att spela Ravenloft med DnD4? Vad hände när ni försökte? Allt måste väl ändå gå att konvertera med mer eller mindre arbete? Obs jag har varken spelat Ravenloft eller 4e, är bara nyfiken.
Jarl said:arför inte göra om äventyret istället så det passar spelet? Klart det inte blir samma äventyr, men det kan ju bli något som bibehåller stämningen och särarten hos originalet? Det hade säkert gått att göra till 4ed t.o.m.
Det är lite att ta i. Det de har sagt är att de har byggt ett äventyr likt Night's Dark Terror, inte att de gjort om Night's Dark Terror till den nya versionen.chrull;n31045 said:With the new edition on its way soon, the news has cropped up that Night's Dark Terror, a classic adventure from the early days of D&D, will be reimagined for the game's starter set.