Nekromanti Gamla bortglömda filmpärlor

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag var ute på El-giganten igår och köpte Runaway Train för 59 spänn. Det visade sig vara en rätt mysig liten film om två fångar som rymmer och hamnar på ett skenande tåg. Visst får man lust att sparka in skallen på Eric Roberts några gånger men det är ändå en ganska skön liten film som väcker en del intressanta frågeställningar.

En annan sevärd film är The Last Hard Men, som är en oväntat rå Västern-film med Charlton "NRA" Heston i huvudrollen. Han spelar en gammal sheriff som tar upp jakten på en förrymd fånge som har kidnappat hans dotter.

Vad kan ni rekommendera för bortglömda filmer? Sådana som säljs billigt på Siba eller visas sena nätter på kabelkanalerna.

Balderk

Swashbuckler
Transylvania 6-5000 hittade jag på någon rea på akademibokhandeln eller något. Det är en galet rolig komedi om sensationsblaskejournalisten Jeff Goldblum som åker till transylvanien efter att ha fått ett tips om att någon sett frankenstein. Michael Richards från Seinfeld gör en grym biroll.

Fast jag vet inte om det är en gammal pärla direkt, den är mer av "så dålig att det blir bra"-stuket

Annars kan man ju hitta ganska mycket gammla klassiker i sånna där rea lådor man hittar här och där, särskilt krigsfilmer. Jag har hittat Das Boot, Stalingrad (Inte helt säker, jag köpte den inte) och Järnkorset. Ska köpa stalingrad också nästa gång jag ser den.

/Balderk

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Thirteen Days

Den lokala Willys-stormarknaden har en "dump"-box fylld med allsköns DVDer. Sist jag rotade igenom den hittade jag Thirteen Days, som är en utmärkt film om Cuba-krisen 1962 sedd ur Vita Husets perspektiv. Den bygger på en redogörelse av en av president Kennedys rådgivare som var blev presidentens förlängda arm under krisen.

Cuba-krisen var antagligen det tillfälle under Kalla kriget där en kärnvapensammandrabbning stod som närmast. Först i början av 1990-talet, när gamla sovjetmilitärer vågade tala fritt, fick man klar för sig att krigsfaran hade varit avsevärt högre än man dessförinnan hade trott.

Storuggla

Champion
Reafilmer rockar. Liksom, jag plockade upp Cannonball Run och Stalingrad för 50 pix på Konsum :gremlaugh:

Storuggla, rakblad i dojjan

Balderk

Swashbuckler
Jag visste att jag hade sett Stalingrad! Men varför köpte jag den inte? Förklara det för mig, snälla.

Cannonball Run, är den i stil med The Running Man eller något? :gremwink:

/Balderk

Storuggla

Champion
"Jag visste att jag hade sett Stalingrad! Men varför köpte jag den inte? Förklara det för mig, snälla."

Du kanske tar illa upp av repliken "Skitrumänien!"?

"Cannonball Run, är den i stil med The Running Man eller något?"

Hahaha, haha... ha... du skojar, right? :gremshocked:

Storuggla, incredible closet stalket

Storuggla

Champion
"Ja, det gör jag. Betrakta mig förbannad."

Rättfärdig indignation!

"Hahaha. Klart jag gör. Men jag skrämde upp dig lite grann va?"

Inte så lite. Nu har jag lugn puls igen…

Storuggla, kaffemoralisten

Balderk

Swashbuckler
Inte så lite. Nu har jag lugn puls igen…
Såbra, hade ju varit synd om jag gett dig en hjärtattack.

/Balderk: En sup kaffe skulle smaka gott

Organ

Out of time, out of mind
Jag visste att jag hade sett Stalingrad! Men varför köpte jag den inte? Förklara det för mig, snälla."

Du kanske tar illa upp av repliken "Skitrumänien!"?
Tyska krigsfilmer innehåller alltid coola oneliners. (Mest för att de sägs på tyska. Allt blir coolare på tyska.) Se bara på Das Boot. Mina favoriter därifrån är "Scheisse bananen!" (skriket vid nöddyk efter att vid bunkring just ha fyllt hela ubåten med frukt) och "Scheisse maccaroni teufeln!" (omdöme om deras italienska allierade). :gremgrin:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Vad kan ni rekommendera för bortglömda filmer? Sådana som säljs billigt på Siba eller visas sena nätter på kabelkanalerna.
Om man har kanalen TCM så sitter man på en veritabel guldgruva vad gäller schyssta filmer som tyvärr blivit lite bortglömda. Här kommer några favoriter som de visar med jämna mellanrum:

"The Hill". - Sean Connery sitter i brittiskt militärfängelse i öknen under vk2 och hamnar på kollisionskurs med elak plit. Många kända nyllen i biroller.

"Skyjacked" - Charlton Heston som pilot på plan kapat av en vettvilling som vill hoppa av till sovjet. (Intressant detalj är att den sovjetiska polisen enligt filmskaparna körde volvo på 70-talet.)

"Operation Crossbow" - Urspännande krigsfilm om brittiska agenter som ska infiltrera och förstöra V1-bas. En ganska udda grej för perioden (1965) är att tyskarna inte enbart framställs som skurkar med monokel och accenter, utan filmens handling alternerar mellan britternas förberedelser och de tyska vetenskapsmännen och testpiloternas problem och öden. Innehåller gräddan av den tidens hetaste skådisar som Sophia Loren, Trevor Howard och George Peppard.

"In the Heat of the Night" - Sidney Poiter som New York-snut som blir indragen i mordutredning när han är på genomresa i den amerkanska söderns mest inavlade bonnvischa. Han är hård, svart och tar ingen skit, vilket bäddar för ganska intressanta möten med lokalbefolkningen och då speciellt med den lokale sheriffen och dennes grabbar. Fantastisk musik av Quincy Jones och med ledmotiv sjunget av Ray Charles. Vann fyra oscarstatyetter.

"The Sunshine Boys" - Fantastisk komedi med Walther Matthau och George Burns som gammalt surt komikerpar som tvingas att återförenas för en sista föreställning. Kan mycket väl vara världens roligaste film.

"Bad Day at Black Rock" - Spencer Tracy som aphård hämnare som dyker upp i landsortshåla för att ta reda på varför hans vän är försvunnen. Om inte annat så är den besvist för att filmer hade tuffare titlar förr. :gremwink:

/Anders

PAX

Jordisk Äventyrare
Nej, det är ju Death Race 2000 som är mer i stil med Running Man. :gremgrin:

Balderk

Swashbuckler
TCM verkar vara en schysst kanal. Har velat ha den en längre tid, men har inte råd att betala mer än tv-avgift, så jag har fått skjuta på det. Den dag jag får lite mer stålar ska jag nog försöka skaffa den.

TV1000 Classic finns ju nuförtiden också, men den har jag inte heller så bra koll på.

En ganska bra tråd på ämnet tvkanaler med klassiska filmer är just nu aktiv på filmtipset.se också: http://www.filmtipset.se/forum.cgi?id=896154

Handlar egentligen om en omröstning på filmtipset, så allt är väl inte aktuellt i denna tråd.

Johan K

Gammal & dryg
Shitt, vilken looser jag är på gammla filmer...
Det enda "gammla" film som ploppade upp i mitt huvud var Kanonerana på Navarone... Minns att jag älskade denna film !
Dock vette jag katten om den säljs eller går på valfri kabelkanal..

Balderk

Swashbuckler
När jag surfade runt på Discshop hittade jag också The Big Sleep, den gammla film noir klassikern från 46 med Humphrey Bogart och beställde den eftersom jag nyss läst Raymond Chandlers bok som filmen bygger på. Läntar tills jag får den, ska bli väldigt kul att se den tror jag. Bara 119 kronor plus frakt, vilket känns överkomligt.

Någon som sett den?

/Balderk, som skrivit mycket i den här tråden nu

Rising

Vila i frid
köpte Runaway Train för 59 spänn. Det visade sig vara en rätt mysig liten film om två fångar som rymmer och hamnar på ett skenande tåg.
En av de fem bästa filmerna jag sett, faktiskt. Älskar den.

Andra bra filmer:

Delikatessen
Bröderna Jeunet. En film som utspelar sig i en efter-katastrofen-värld, där all mat verkar ha tagit slut. Eller? Vad är det egentligen alla äter på hotellet där filmen utspelar sig, där gäster försvinner; en efter en? Det är en skruvad film, med sanslösa komiska scener. Det är en banal petitess till historia, men den är så sanslöst väl berättad (planteringarna avlöser varandra på sätt som INGEN ANNAN FILM I VÄRLDSHISTORIEN (ja, capsen var befogade) kommer i närheten till. Jag satt och applåderade framför TV:n sist jag såg den, häpen för att allt var så välgjort.

His Girl Friday
Det här är en gammal screwballkomedi från 40-talet. Replikskiftet är dock så rappt och dialogerna så välskrivna att den får alla moderna filmer att se ut som något gjort av barna hedenhös. Jag skäms alltid när jag ser den här filmen, för det verkar som om inte något relevant har hänt i filmkonsten sen dess. Historien? Tja, det är en romantisk historia om en tidningsredaktör som tar till alla trix han kan för att behålla sin stjärnreporter på tidningen när hon är på väg att gifta sig, och till slut blir det förstås så att hon kärar ner sig i redaktören istället.

Funny Games
Tysk film om två ungdomar som drar runt bland några typiska sommarställen och förstör för de semestrande familjerna där. Inte "förstör" såsom i "spela hög musik" eller så, utan snarare genom våld, sadism och kallblodig, hänsynslös leklusta. Fullkomligt nattsvart film. Helt underbar.

Storuggla

Champion
filmer jag glömde:

Harvey – Jimmy Steward spelr en älskvärd, om än något naiv ungkarl som umgås med sina två systrar och en sex fot lång osynlig kanin vid namn Harvey. Underbar rulle.

Philadelphia Story – En rik kvinna ska gifta sig, hennes ex-make kommer på besök och är odräglig och två skvallerreportrar nästlar sig in för att få ett scoop.

Powerpuffpinglorna – filmen. Den rockar så hårt. :gremgrin:

Storuggla, darrig hand

Organ

Out of time, out of mind
Har inte sett den själv, men krigsfilmsfantast som jag är har jag varit sugen några gånger
Den är klart sevärd så det ska du se till att göra om du får chansen. Även om den dock är mera av en äventyrsfilm av klassisk heist eller riffifi-modell, än en krigsfilm. Vad du däremot gott kan göra är att hoppa över uppföljaren "Force 10 From Navarone". Den gjordes mer än 15 år efter orginalet och är inget vidare. (Dock så kan man få se en ganska ung Harrison Ford i en av rollerna samt en nakenscen med Barbara Bach, om man letar efter en anledning att se den trots allt.)

/Anders