Nekromanti Gamla fightingfilmer

Rickard

Urverk speldesign
Såg en film nyss, vilket fick mig mersmak. Så vad finns det för roliga fightingfilmer från 80-talet som jag kan ta och se? Själva filmen ska kretsa kring kampsporten. Hero och Big Trouble in Little China går bort medan Karatekid är mer det jag söker efter.

Så... överrös mig med förslag. :gremsmile: Karatekid- och Bruce Lee-filmer behöver ni inte föreslå, för de har jag sett så många gånger. Det gör inget om filmerna är b. Det är bara underhållande (och nästan ett krav).

/Han som borde plöja igenom lite ninjafilmer också

Ulfgeir

Swashbuckler
För b-aktiga ninjafilmer har du ju American Ninja-serien, eller varför inte Revenge of the Ninja med Sho Kosugi. Sedan kan ju rekommenderas Jackie Chans gamla rullar som exempelvis "Örnens skugga" eller "Drunken master".

/Ulfgeir

Erik_N

Warrior
Sök upp Jean-Claude van Damme's filmografi på t ex imdb.com...

Filmer som Bloodsport, No Retreat No Surrender, Kickboxer, etc...

Dansson

Veteran
Nu ville du ju ha förslag på gamla men en lite nyare film jag kan rekommendera är thailändska Ong Bak. Den är lite B, men det gjorde ju inget. Jädrar vad den pöjken kan slåss. Så mycket armbågningar och knäingar får du inte se i någon annan film. :gremsmile: :gremcool:

- Dan

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, karate kid är nog den enda fightingfilm jag sett... :gremtongue:
Är inte så förtjust i sådana filmer, så mitt ena tipps är just karatekid.. :gremsmirk:

Organ

Out of time, out of mind
Filmtips snett åt sidan

Bruce Lee-filmer behöver ni inte föreslå, för de har jag sett så många gånger.
Om du gillar Bruce Lee-rullar bara måste du se "Kentucky Fried Movie". Den innehåller "A Fistful of Yen", en fullkomligt lysande parodi på kampsportsfilmer i allmänhet och Bruce Lee-filmer i synnerhet. Jag kan inte se den utan att garva käken ur led! :gremgrin:

/Anders

Rosen

Myrmidon
Antar att Remo inte räknas? (-:

För b-aktiga ninjafilmer har du ju American Ninja-serien,

För ninjaaction som är B, se Ninja Master -- inget ont om David Carradine som kung fu-mästare förrän man har sett en pensionsfärdig Lee van Cleef som ninja-dito...

eller varför inte Revenge of the Ninja med Sho Kosugi.

Ya! Kosugi-sama är alltid värd att skåda, och just den rullen är... mindre b än hans övriga produktion.

Sedan kan ju rekommenderas Jackie Chans gamla rullar

Bruce Lee möter Nils Poppe. En sann fröjd för ögat. (-:

--
Åke

Dansson

Veteran
När vi ändå är inne på ninjafilmer så måste jag föreslå Miami Ninja. En ohelig mix av idiotisk dialog, dåliga skämt, blodsprutande action, försök till seriositet och ninjor på motorcyklar. Jag höll på att skratta på mig. :gremsmile: :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
"Nu ville du ju ha förslag på gamla men en lite nyare film jag kan rekommendera är thailändska Ong Bak."
Tja, problemet med nyare filmer är att de har jag sett nyligen. :gremsmile:

80-talet är dessutom charmigt, vilket är anledningen till min begäran.

/Han som såg att Rocky gick idag, men han är inte intresserad av några boxningsfilmer och ninjafilmer hade han ju tänkt att ta i en annan tråd

Dansson

Veteran
Touché, men du kanske inte hade sett just den... va, va? :gremsmile:
Då säger jag Blood Fight, kickboxingsfilm med rätt häftiga actionscener. Som vanligt är ju skådespeleriet och dialogerna ur funktion, men ändå. :gremwink: Fast den är nog 90-tal den kanske... humhum...

- Dan

Foggmock

Myrmidon
Supercop med Jackie Chan

Rumble in the Bronx med Jackie Chan

Två stycken skitroliga, skit-Feng Shui:iga filmer. Den första är helt fantastisk, på ett ställe kommer de till typ, hemliga polisens träningscenter, och "guiden" säger "Here is our elite training facility" fast det låter som "1337 training facility" och så kommer det en snubbe fastspänd i ett metallhjul förbirullandes och utstöter ångestfyllda läten... 1337 indeed.

ro83rt

Swordsman
- Allt med Bud Spencer och Terrence Hill

- Allt med Chuck Norris

- Allt med Cynthia Rothrock

- Allt med Jackie Chan... så klart

Eller köper du den här direkt!

Rickard

Urverk speldesign
"- Allt med Bud Spencer och Terrence Hill

- Allt med Chuck Norris

- Allt med Cynthia Rothrock

- Allt med Jackie Chan... så klart
"
Men... argh! :gremsmile: "Själva filmen ska kretsa kring kampsporten", skrev jag. Både Karate Kid och Bloodsport bygger hela handlingen på något med kampsport. Jackie Chan-filmer (förutom Drunken Master - som för övrigt är sevärd) har med kampsport i actionscenerna och det är allt.

Kan du inte föreslå några filmer med de skådisarna som gör just det? Typ lärlingen som lärs upp av läromästaren och sedan sparkar rumpa i någon turnering, eller liknande. Remofilmen var ett utmärkt förslag i tråden, förresten. Ska försöka få tag på den. :gremsmile:

/Han som för övrigt helst slipper datorspelsfilmer som Mortal Combat och Streetfighter

Organ

Out of time, out of mind
Eller köper du den här direkt!
Jävlarns! :gremshocked: Jag har boxen som heter "Sci-Fi Classics" och den som heter "Horror Classics" och de trodde jag var de enda som fanns i serien. Det betyder att de kanske finns ännu fler. Det måste kollas upp! Tack för tipset. :gremlaugh:

/Anders (drömmer om en "Western Classics"-låda)

Storuggla

Champion
"Jackie Chan-filmer (förutom Drunken Master - som för övrigt är sevärd) har med kampsport i actionscenerna och det är allt."

Hmm, vad tror du då om den urgamla Jackie Chan-rullen "Half a Loaf of Kung Fu"? Jackie Chan spelar en snubbe som inte kan kung fu men måste fejka kung fu! :gremlaugh: Där kretsar det kring fu!

Annars så är väl Clintan rullen "Every Which Way But Loose" given? Han fajtas och så är det en apa med.

Storuggla, kompiskramaren

ro83rt

Swordsman
Själva filmen ska kretsa kring kampsporten
Det blev visst en missuppfattning. Jag ansåg att de flesta Martial Arts-filmer kretsar just kring kampsport. Att det var så viktigt med själva träningen fattade jag inte. Ledsen för det. Men någon av de femtio på boxen kanske är av den typen du söker

Annars finns ju:

- Best of the best.
- The challange
- Sidekicks
- The perfect weapon

cogitare

Swashbuckler
No retreat, no surrender.

Jean-Claude van Damme som elak ryss är väl aldrig fel?! :gremwink:

C.