Nekromanti Gamla gratisspel för PC (däribland SSI etc)

ForgottenRealms

Veteran
Jag satt och sökte lite på nätet efter SSI's gamla rollspelsserier för PC, däribland Forgotten Realms serien samt Dragonlance serien.

Det verkar som om Interplay gick i konkurs och franska myndigheter stängde ner allt som hade med dom att göra, däribland också deras Forgotten Realms arkiv! Ja, det verkar som om Interplay delade ut gratiskopior av alla dom gamla klassiska rollspelen.

Är det någon som fortfarande har dessa liggandes? Har för mig det en version med alla spelen på 2 eller 3 CD skivor. Jag har alla manualer till alla spelen hemma (tror det är 12 eller 14 stycken, inklusive cluebooks).

Vore faktiskt kul att spela igenom dom igen!

Troberg

Sinister eater
Är det någon som fortfarande har dessa liggandes? Har för mig det en version med alla spelen på 2 eller 3 CD skivor. Jag har alla manualer till alla spelen hemma (tror det är 12 eller 14 stycken, inklusive cluebooks).
Jag har sett dem på fildelningsprogrammen, och om de verkligen är så att de släppts fria (fast bara då) så kan man ju tanka dem där.

ForgottenRealms

Veteran
Uppenbarligen så var det bland det sista Interplay gjorde innan dom gick i konkurs. Jag ska rota i lådorna hemma, för jag beställde det från USA för ca 10 års sedan och jag kastar inte sådana saker ;-)

Ska leta igenom alla gamla kartonger hemma.

Troberg

Sinister eater
Uppenbarligen så var det bland det sista Interplay gjorde innan dom gick i konkurs.
Risken finns ju att någon annan köpt rätten. Bara för att ägaren går i konkurs så innebär det inte nödvändigtvis (egentligen innebär det mycket sällan) att ingen har kvar rätten till produkterna. Det finns några få genuina exempel, men de är få.

ForgottenRealms

Veteran
Jo jag vet att det inte automatiskt betyder ingen har rätten till dom, men det jag sa var att Interplay bestämmde sig för att släppa spelen fira för nedladdning innan dom gick i konkurs. Alltså det ena hade inte med det andra att göra.

Dock när dom gick i konkurs så stängdes givetvis deras FTP server ner, och därmed också arkivet med dessa godingar på.

rks

Warrior
Jag spelade ALLA glodboxspelen när de kom. Fick Pool of Radiance 1988 (tror jag) och sedan var jag frälst. Har hittat flera av dem för nedladdning på sk abandonware-sajter. Vet inte om detta är okej eller inte men om det nu är så att kopieringsskyddet för dem är hävt så kan man hämta dem på sådana sajter.

Körde faktiskt ett gäng från Pool of Radiance, Curse of the Azure Bonds, Secret of the Silver Blades och till Pools of Darkness. Fast de var bara människor allihop som till slut alla var dual-class wiz/fighter, cle/fighter, rog/fighter... :)

ForgottenRealms

Veteran
Tackar!

Hittade allihopa där och mycket bra läsning om företagens historia inklusive vad som hänt under tidens gång. Otroligt bra site för övrigt.

*hoppar högt*

G

Guest

Guest
Oj, var detta dataspels forumet. Jag trodde det var för D&D rollspelet.

Sorry!

Troberg

Sinister eater
Oj, var detta dataspels forumet. Jag trodde det var för D&D rollspelet.
Forumet är för D&D och/eller d20. Datorspelsvarianterna ingår också i det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ett TREDJE användarnamn …

Eftersom tråden handlar specifikt om (A)D&D-relaterade datorspel ser jag inget direkt problem med att den ligger här på d20 och D&D-forumet.

Och du, Fredrik, du ska väl egentligen inte vara här?

Troberg

Sinister eater
Re: Ett TREDJE användarnamn ? [OT]

Uppenbarligen har han ändrat namn (eftersom hans gamla inlägg kommer upp under det nya namnet så är det inte en ny användare). Hur fanken gör man det (jag skulle vilja fixa mitt namn så att jag får inledande versal)? Jag hittar ingen sådan inställning?!?!?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Öh … va? (ot)

Nä, Gaius har bara ett inlägg (som du ser om du väljer Visa användarens alla inlägg) och är en ny användare.

Nu: Tillbaks till (A)D&D-datorspel!

Troberg

Sinister eater
Re: Öh ? va? (ot)

Nä, Gaius har bara ett inlägg (som du ser om du väljer Visa användarens alla inlägg) och är en ny användare.
Wierd, nyss fick jag upp alla Caligulas inlägg när jag försökte samma sak, men nu får jag bara det som Gaius skrev. Skumt.

Nåja, skit samma, det spelar inte så stor roll.

ForgottenRealms

Veteran
Vilka andra spel (även icke-gratis) finns det för (A)D&D till PC? Jag har försökt leta men det är lite snårigt.

Har lyckats få tag på PC-Best Buy av godingarna Icewind Dale 1 o 2 samt Heart of Winter, samt hela Baldurs Gate serien med Tales of the Sword Coast samt Throne of Baal. Dom säljer på webbhallen en Collectors Edition och även gamesmix hade dom några godingar.

Vet att jag lirade Eye of the Beholder till Amigan för ett bra tag sedan. Det var rätt kul kommer jag ihåg.

Dom gamla SSI prylarna ligger i alla fall på the underdogs sida. Mycket bra tips för gamla abandonware!

Vilka fler (A)D&D PC titlar finns det? (gratis eller ej, nya som gamla). Posta gärna länkar om möjligt!

thark

Hero
Lite halvnyare (mellan gold box-spelen och Baldur's Gate & co) fanns "Menzoberransan" (med reservation för att jag inte är Salvatore-fan och säkert stavat fel) och Ravenloft 1 & 2; dessa tre var, ojmr, "första persons". Sen fanns även ett Al Quadim-lir (top down-perspektiv) som jag inte minns vad det hette.

I samma grupp som Baldur's Gate & co fanns ju även Planescape: Torment, som jag tror du glömde räkna upp. Klart schysst lir.

Lite nyare så har vi Neverwinter Nights (+ shadows of undrentide + hordes of the underdark).

ForgottenRealms

Veteran
Precis, Planescape Torment glömde jag bort. Ska faktiskt beställa det någon dag från eBay medans det fortfarande finns kvar som begagnat.

First person är jag dess värre inte så överförtjust i, och Neverwinter Nights var lite för segt på min PC som jag tror förstörde det för mig. Dock inte i samma klass som BG/IWD men ändå hyffsat som du säger.

Tack för tipsen!

Rosen

Myrmidon
The Mysteries of Rollspel.nu (precis lika OT)

Wierd, nyss fick jag upp alla Caligulas inlägg när jag försökte samma sak, men nu får jag bara det som Gaius skrev. Skumt.

För ett par år sedan fick jag - men bara jag - upp jul-sidhuvudet med snö på i flera månader efter att de hade tagit ner det från servern, oavsett hur många gånger jag refreshade och tömde cachen... och även när jag (i april) gick in på sidan på en helt ny kontorsdator som jag aldrig använt tidigare.

Jag är sedan dess smått övertygad om att det nånstans, bortom alla user-ID:n och IP-adresser, sitter en liten blå wrnu-ande som vet precis vilka vi är och var vi är. Och en dag kommer han att kräva blodsoffer...

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: The Mysteries of Rollspel.nu (precis lika OT)

Jag är sedan dess smått övertygad om att det nånstans, bortom alla user-ID:n och IP-adresser, sitter en liten blå wrnu-ande som vet precis vilka vi är och var vi är. Och en dag kommer han att kräva blodsoffer...
Antagligen, jag blev så förvånad att jag testade två gånger till, med cacherensning mellan, med samma resultet. Dessutom hade jag inte laddat den sidan förut från början, så cachen är inte boven. Formusspöket...