Nekromanti Gamla konventsscenarion och friform

walium

Ganska töntig, faktiskt
I det senaste numret av Sver...Signaler så fanns det med en krönika komponerad av Tobias Wrigstad (ser ut som en nörd och han gillar friform, det var ungefär vad jag kunde utläsa) där hand dels efterlyser en sida för att samla gamla friformsscenarion och dels efterlyser fler renodlade friformskonvent i stil med SydCon under sent 90-tal.

På denna sida har han själv börjat samla in de 100 friformsscenarion som har berört honom mest. Men han efterlyser hjälp med att få tag i alla.

På denna sida har ett mindre arkiv för frifromsscenarion påbörjats.

Skulle det inte vara vettigt med en generell sida för gamla konventsscenarion? Jag vet att en del av de officiella finns på några av spelföretagens sidor men det är fortfarande många som verkar ha försvunnit helt ifrån jordens yta.

Sedan vet jag att det finns en del här med starka åsikter både för och emot friform. Men förekommer det verkligen särskilt mycket friform på konvent numera och är friformen ett hot mot andra sätt att spela rollspel på?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
är friformen ett hot mot andra sätt att spela rollspel på?
Nej, det skulle jag inte säga. Om inte annat verkar det ju som att det kommit en rejäl motreaktion mot friformarvågen som jag hört så mycket om, och nu vill folk "tillbaks till rötterna" och det är nästan fult att säga att man gillar friform i många sammanhang...

MrG

Swashbuckler
På denna sida har ett mindre arkiv för frifromsscenarion påbörjats.

Skulle det inte vara vettigt med en generell sida för gamla konventsscenarion?
Länken gick till ett arkiv med info om både friform och systemscenarion... men tyvärr mest info om och inte så mycket scenarion. Tanken med den sidan tycker jag är bra, men saknade länkar till scenariona. En sammaställande sajt med sceanrion skulle vara kanon! Gärna också med möjlighet att köpa hem pdfer då många gamla grupper som var bra inte vill lägga upp scenariona då de klarar av att kränga dem för en billig penning. Men ett sånt projekt kräver ett par eldsjälar som kan skapa och underhålla en sån sajt.

Men förekommer det verkligen särskilt mycket friform på konvent numera och är friformen ett hot mot andra sätt att spela rollspel på?
Asch, friformen har inte varit ett större hot än att det fanns en tid då det skrevs en väldigt mycket bra friform och kanske inte lika bra systemscenarion. I dagsläget verkar det kommit fram flera bra scenariomakare som använder system, medan många av friformskollektiven har hamnat i träda.

Om Tobias Wrigstad önskar återkomsten av mer renodlade friformskonvent, tror jag lösningen ligger i att driva igång de skrivbenterna igen. Tror BSK slutatade med sitt friformsutbud för att ASFarna fick annat för sig och att SydCon tappade mycket av det på att Gargarisma, Krämer mfl slutade skriva.

Johan K

Gammal & dryg
Skulle det inte vara vettigt med en generell sida för gamla konventsscenarion?
Det skulle väll var alldeles välldigt vettigt tycker jag. Jag skulle tycka att det vore välldigt trevligt att kunna ladda ner det konventsscenario somm an spealt. Speciellt då omm an gilaldd det välldigt & vill köra det med sin grupp.

En förfrågan/förslag..
Skullde det inte vara möjligt att kunan göra en sammlingssida här på wrnu ?? Är det möjligt rent tekniskt att göra det eller är risken att det blir för mycket för servren då ??

Man Mountainman

Storsvagåret
I det senaste numret av Sver...Signaler så fanns det med en krönika komponerad av Tobias Wrigstad (ser ut som e nörd och han gillar friform, det var ungefär vad jag kunde utläsa) där hand dels efterlyser en sida för att samla gamla friformsscenarion

Well, jag kan bara applådera beslutet. När jag var en liten knodd under nittiotalet var det jävligt mycket snack om friform här, men eftersom jag inte åkte på konvent så fick jag aldrig spela något (och jag hade nog inte uppskattat det heller om jag hade fått chansen). Nu är jag en fullvuxen man och vill gärna se what all the fuzz was about. Min misstanke är att det kommer att finnas en del ögonöppnare bland de där hundra.

Sedan vet jag att det finns en del här med starka åsikter både för och emot friform. Men förekommer det verkligen särskilt mycket friform på konvent numera och är friformen ett hot mot andra sätt att spela rollspel på?

Sanningen är väl snarare den motsatta; friformen (inte i betydelsen "regellöst", då, utan i betydelsen "scenarion som följer den svenska friformstraditionen") har börjat försvinna från konventen och Wrigstad vet om detta; han vill bevara en döende kultur för eftervärlden.

/Dnalor

MrG

Swashbuckler
Sanningen är väl snarare den motsatta; friformen (inte i betydelsen "regellöst", då, utan i betydelsen "scenarion som följer den svenska friformstraditionen") har börjat försvinna från konventen och Wrigstad vet om detta; han vill bevara en döende kultur för eftervärlden.
Ett par saker appropå det:
1. Den svenska friformstraditionen är inte en homogen tradition utan en bunt (var av systemlöst är en)
2. Friformen är inte död eller verkar ens döende, du kan fortfarande spela det på konvent. Dock har det varit / är ett generationsskifte och en del av det verkar vara en del av Tobias poäng i artikeln, att den nya genartionen gör om samma upptäkter.
Tre konvent har dock skarpt påverkat intrycket av friformens sviktande hälsa; BSK (ASF slutade arra efter stått för en stor del av konventets scenarion), SydCon (som hade en bunt lokala eldsjälar, men som tappade sin lokal och tvingades byta helg efter upprepade nästankrockar med LinCon, varpå rollspelssidan dog) och StockCon (administativt kaos, glassigt folder med fett med friform som floppade, nu mer finns SSK i samma stad helt befriat från friform). Men kollar man på utbudet på GothCon, LinCon, SillyCon så tror jag fördelningen av friformsscenarion är sig rätt lik
3. Det finns en miss i hela Tobias resonemang och den ligger i att han skiljer ut friformen från resten av rörelsen. En del av utvecklingen låg även då i systemscenariona. Att räkna höjdare och missa saker som Nisse Nytts CoC scenarion, Den gyllne fällen av Bjurshagarna eller Dybedahls Spökbussen, tycker jag känns ointressant. Scenarion som gjorde mycket nydanande och på många sett var friformiga, men som använde system. Det finns en intressant aspekt att belysa i att konvent uppfinner saker på nytt och att det finns en klen kollektivt minne på vad som är gjort och vad som funkar respektive krashar