Nekromanti Gamla reglerna v/s nya Western

Äventyr

Världsbyggare
Eftersom jag inte följt med alls på det här forumet tidigare, så hoppas jag att ni ursäktar om frågan varit föremål för diskussion tidigare.
Saken är den att jag inte gillade reglerna riktigt i Western a´la Lancelot games. Jag spelade iofs aldrig spelet, men gjorde rollpersoner och upptäckte att saker tycktes väldigt besvärliga. Tyvärr så har jag inget konkret exempel på detta, spelet var inte mitt och det är säkert tio år sen jag tittade i det.
Men ändå. Skiljer sig nya Western mycket från det gamla? Jag är väldigt nyfiken på miljön i alla fall, så det är ett alternativ på min inköpslista.

- Daniel

"The force is with you. Always."

Erkki

Veteran
Ja, visst skiljer sig reglerna åt. Eftersom du inte egentligen har någon erfarenhet av det gamla western räcker det nog att slå fast att den nya utgåvans regelsystem är mycket enklare och mer genomarbetat. I alla aspekter är spelet mer strömlinjeformat.

Eftersom du gillar miljön kan jag inte annat än att rekomendera dig att ta en ordentlig titt på spelet. Kampanjmaterialet är spelets sanna styrka. Att sedan reglerna är anpassat för västernmiljön gör inte saken sämre.

Ha det,
E.

Visst är det skillnad:) Peppar, peppar, så blir man lite klokare med åren och av oavbrutet spelande i över tio år;-) De nya reglerna är enklare och snabbare både att lära sig och då man spelar. Dessutom har de strömlinjeformats, så att allting fungerar på samma sätt.

Alla slag under spelets gång görs med en T20. Man skall alltid slå så högt som möjligt, slår man 20 får man slå om och lägga ihop resultaten, slår man 1 har man fumlat. För att lyckas skall man komma upp i 20 då man lägger ihop tärningsresultatet med färdighetsvärdet (det finns dock fasta svårighetsgrader i steg om 5 som kan göra saker lättare eller svårare att klara). I strid krävs ett resultat på 50 för en träff exakt där man siktade, men ofta räcker betydligt sämre resultat än så (man använder en träffmall/ett sikte där träffen kan läsas av mer exakt)

Då man gör rollpersoner kan man ta hjälp av några av de färdiga Roller som finns (eller om man har Western CD:n kan man välja någon av de helt färdiga rollpersonerna som finns där). Vill ni bara testa att spela första gången finns det flera konventsäventyr med färdiga rollpersoner som ni kan välja mellan.

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>