Nekromanti Gamla skolan, fast i RYMDEN!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hej alla som vet mer än jag!

Finns det något OSR-spel på science fiction-tema? Och då menar jag inte något jordbaserat fast efter någon katastrof, pulp-Mars eller liknande, utan den typ av science fiction som handlar om att flyga i rymdskepp, utforskar konstiga nya världar, träffa nytt liv och nya civilisationer etc.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
luddwig;n314541 said:
Kanske Mothership (jag vet inte hur pass OSR:igt det är)
Jag skulle säga att Mothership är typ halvvägs mellan OSR och BRP, på något vis. OSR-diggare brukar vara positiva till Mothership efter vad jag hört.

Dimfrost

Special Circumstances
Bolongo;n314593 said:
Dessa är de enda jag känner till som bokstavligen är OSR.
Jag tittade lite på Stars without numbers och det känns i alla fall inte alls som modern OSR: jättemycket text överallt, världsbeskrivning i textform och inte genom tabeller, och invecklade regler. Och tips för hur man skriver äventyr. Äventyr! Hu.

luddwig

Lawful evil
I Stars Without Number står att det "...belongs to the old-school renaissance trend in gaming..." men jag instämmer med Dimfrost. Stars Without Number är för omfattande, och för polerat. Ta bara sådana saker som att kapitlet Character Creation är på 25 sidor och att rollformuläret tar upp både fram och baksida av ett A4. Därmed inte sagt att det är ett dåligt spel, och det innehåller absolut element av OSR (mängder med fina slumptabeller), men jag upplever det inte som OSR.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tack för tipsen. Jag ska ta och titta på dem. (Eller sitta och rulla tummarna tills Dimfrost har gjort det åt mig.)

Dimfrost

Special Circumstances
Din slappa jävel. Nu har jag kollat in det mesta. Allt suger, utom The Space Hack, vilket är okej men för kort. Vi får nog göra något eget. Vad är det för kravspec du har, egentligen? Vi kanske skulle lösa det över en öl någon dag?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Dimfrost;n315207 said:
Din slappa jävel. Nu har jag kollat in det mesta. Allt suger, utom The Space Hack, vilket är okej men för kort. Vi får nog göra något eget. Vad är det för kravspec du har, egentligen? Vi kanske skulle lösa det över en öl någon dag?
Det tycker jag låter bra.