DoD Gammal nybörjare försöker komma tillbaka...

DCLXVI

Veteran
Hej, spelade sporadiskt på nittiotalet men nu lyckades jag övertala familjen att testa spela lite Drakar och Demoner Expert eftersom att det är vad jag äger.
Min tanke är att försöka spela igenom Spindel Konungens Pyramid först men sen vet jag inte vad som passar en grupp totala nybörjare och jag saknar lite fantasin, erfarenheten samt initiativförmågan att skapa något eget i detta läge.
Jag har konstaterat att alla gamla Äventyrsspels böcker går att få tag på på Archive.org vilket passar oss bra då vi inte riktigt har pengarna att lägga på "massa" nytt, iallafall i dagsläget...

Sp, vad bör vi spela och i vilken ordning?

w176

Förlorad dotter
Biblotken kan ha rätt bra rollspelsutbud om d vill testa på något nytt. Och det kan finnas lokala sverok föreningar med rätt stora spelbiblotek om du vill låna böcker den vägen

Rangertheman

Myrmidon
Välkommen hit och välkommen tillbaka till hobbyn!

Det är visserligen inte svar på din fråga, men jag skulle rekommendera att du laddar ner den gratis snabbstarten till nya Drakar och Demoner och testar den med familjen. Den är betydligt mer nybörjarvänlig än Expert. Det märks att Expert har 40 år på nacken...

Anthrox

Byns sämsta Majestix.

Organ

Out of time, out of mind
Jag tycker ni ska satsa på den senaste utgåvan av Drakar och demoner. Som andra redan påpekat så finns en kostnadsfri snabbstart med tillhörande äventyr att ladda ner som även jag rekommenderar varmt.

DCLXVI

Veteran
Tack för råden att köra snabbstartsguiden till nya DoD.
Dock så har vi redan kommit igång som smått och skapat gubbar och jag tror inte att det finns något intresse av att köra med färdiga karaktärer.
Dessutom är jag väldigt sugen att faktiskt använda all regelböcker som jag haft liggandes i 30 år.

Vad är de största skillnaderna mellan EDD och DoD23(?) som gör EDD "ospelbart"?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Tack för råden att köra snabbstartsguiden till nya DoD.
Dock så har vi redan kommit igång som smått och skapat gubbar och jag tror inte att det finns något intresse av att köra med färdiga karaktärer.
Dessutom är jag väldigt sugen att faktiskt använda all regelböcker som jag haft liggandes i 30 år.

Ingen har sagt att EDD är ospelbart, men det är lite som att ställa upp med en traktor i ett formula 1-race. EDD är bloatat och osmidigt, och med många detaljer som inte riktigt är genomtänkta. Nya DoD är designat specifikt för att vara fartfyllt, enkelt och roligt.

luddwig

Lawful evil
Välkommen hit och tillbaka till rollspelandet.

Jag spelade mycket Expert på 80-talet och hade kul med det då. Och jag idag ska välja mellan Expert och Ligans DoD blir det dock utan tvekan det senare. Förutom att det är allmänt snygg, välskrivet och lättspelat har jag tre konkreta skäl till att använda nya DoD. 1) Strider går klart snabbare och är mer spännande. 2) Magiker är mer flexibla och därmed roligare att spela. 3) Systemet med slumpmässiga monsterattacker är smidigt och inspirerande. Därmed inte sagt att Expert är ospelbart, men det är generellt klumpigare och sämre lämpat för nybörjare.