Nekromanti Gammalt mysterium löst?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu har vi äntligen svaret:

Artikel

Eller kanske inte. Om det står i Aftonbladet ska man nog vara lite skeptisk. Det intressantaste tycker jag är antydan om att Platon presenterade Atlantis mått med millimeterprecision.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Intressant måste jag ju säga !!
Skulle ju vara ganska häftigt om det nu skulle visa sig vara sant !!

/ Johan k, som nu ska besegra oviljan av at vika den hög av tvättad tvätt som ligger & bara väntar... :gremsuck:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Historienörden talar

Jag vet inte. Folk har letat efter i Atlantis i evinnerlig tid, trots att Platon bara flummar lite om det. Och Aftonbladet som källa...alltså...ärligt talat...:gremsmirk:

En rimligare teori torde isåfall vara den att förebilden till Atlantis kan sökas i den minoiska staden Akrotiri på ön Santorini i egeiska havet. Där fick på 1600-talet f.vt. vulkanen Thera ett utbrott vars effekter tycks ha varit märkbara ända till Kina. Akrotiri ödelades, även om befolkningen tycks ha hunnit evakuera, och ön förvandlades från en hyfsat cirkulär form till en atoll med lavaplatåer. Stora delar av den sjönk i havet, och en tsunami på uppemot 150 meter sköljde över Kretas norra kust och ödelade tillfälligt stora delar av den minoiska civilisationen. Det hela var ett av de största vulkanutbrotten på jorden under de senaste årtusendena, och markerade början till slutet för medelhavets bronsåldershögkulturer. Stoftmoln i atmosfären sabbade jordbruk och dylikt i åtskilliga år.

Att Akrotiri var förebilden till Atlantis är ingen ny och revolutionerande teori, men det tycks som en betydligt rimligare än ett jättemystiskt, chtulhuoidt forntidsrike under havets botten. Men måste det nödvändigtvis vara mindre spännande för det? Vi vet väldigt lite om den minoiska civilisationen, trots allt...

Så här ser Santorini ut idag (kusterna är mycket branta):

- Ymir, miljöskadad av "antikens kultur och samhällsliv"

Bunny

Crazy like a fool
Re: Historienörden talar

"Jag vet inte. Folk har letat efter i Atlantis i evinnerlig tid"

Jag trodde Atlantis låg i Sverige. Olof Rudbeckius sa det och jag har valt att lita väldigt mycket på Olof Rudbeckius.

"En rimligare teori torde isåfall vara den att förebilden till Atlantis kan sökas i den minoiska staden Akrotiri på ön Santorini i egeiska havet."

Jag har varit på Santorini (säkert inte den ende på detta forum), så jag kan ge en massa ball "eye-sight info". Den där stora kolhuvudet i mitten av din bild har för vana att då och då puffa ur sig svavel och, typ, andra saker som jordens innandömme fjärtar. Det är tydligen rätt ofta skalv fortfarande också.

"... ön förvandlades från en hyfsat cirkulär form till en atoll med lavaplatåer."

Ön är sketaball. Speciellt städerna som klättrar på de branta kraterväggarna. Lavastränderna på andra sidan ön är också tuffa, men på den svarta blir det lätt lite varmt om fötterna.

"Stora delar av den sjönk i havet, och en tsunami på uppemot 150 meter sköljde över Kretas norra kust och ödelade tillfälligt stora delar av den minoiska civilisationen."

Det senaste jag hört är att den faktiskt var direkt ansvarig för hela den minoiska civilisationens fall (vilket är en riktigt kul teori). Efter katastrofen började minoerna ifrågasätta styret och prästernas starka inflytande - de hade ju inte lyckats rädda Kreta undan gudarnas vrede precis. Det dök upp ett antal nya kulter, och gemensamt var respekten och fruktan för havet - det ska tydligen gå att se på samtida keramik med religiösa motiv (jag kan tydligt se framför mig bilden av en man med bläckfiskhuvud vilken de förvirrade minoerna tillbad och... lä lä!). Minoernas högkultur lämnades m a o väldigt splittrat av tsunamins framfart. Fastlandsgreker kunde öka sitt inflytande.

"Vi vet väldigt lite om den minoiska civilisationen, trots allt..."

Det är därför vi ska hålla oss till de ballaste teorierna, naturligtvis. Populärhistoria till folket!

"- Ymir, miljöskadad av 'antikens kultur och samhällsliv'"

- Bearnie, skadad