Flurtis
Hero
Tänkte att det var dags att lägga fram grundideén till Gangster för allmän beskådan och sågning.
Gangster kommer att handla om kriminella typer, spelarna ska ha möjligheten att ta på sig olika roller inom gangster världen. Allt ifrån den lägsta indrivaren till den högsta Mafia ledaren. Spelet kommer att fokusera på lojalitet, svåra val men framförallt makt. Resurser kommer att vara ett betydande element och intriger och dolkar i ryggen är ett måste för att ta sig någonstans i världen.
Systemet är inte helt klart men jag jobar efter några grundläggande ideér:
*Systemet kommer att ha en stomme som är väldigt smidigt och snabbt. Denna stomme används till generella attributer. Stommen kommer bara att vara ett tärningslag mot en attribut och varken mer eller mindre.
*Utanför stommen kommer det att finnas ett mer avancerat system som används när rollpersonen använder sina "specialområden". Dvs specialisringar. Specialiseringarna är ordnade i en form av "effekt" kostnad. Man har olika effekter som man köper loss för poäng och därigenom skapar en specialförmåga i tre olika steg. Första steget ger en effekt, vid andra steget får man ytterligare en effekt, vid tredje steget väljer man en trigger.
*En trigger är en mekanism som ger spelaren narrativet. Förenklat kan man sägga att när X inträffar så tar spelaren över narrativet. Det filurliga med triggern är att det ger spelaren en viss situation där han inte kan misslyckas ifall han inte vill (I och med att han har narrativet) plus att han får berätta scenen. För att triggern ska träda i kraft måste man dock ha använt bägge sina effekter.
*Det kommer att finnas en inbyggd lojalitet mekanism som kommer att ge spelarna möjlighet att ge sina medspelare större möjlighet att hjälpa en själv samtidigt som dom får större möjlighet att sticka en dolk i ryggen på samma spelare. En mekanism för tillit helt enkelt.
*Ett härligt pilligt system för drivande av både illegala och legala affärsverksamheter kommer att finnas med. Här kommer jag att använda ett liten twist vilket kommer att göra att det blir lite strategi över systemet.
*Självklart kommer det att finnas en Deus Ex Machina mekanism, utav den enkla anledningen att jag älskar sådana.
*Ambitionen med systemet är att det ska ge karaktärer med en generella stommen som används för alla färdighets slag utom speciliseringar, det ger karaktärer som kan agera och vara delaktiga i nästan alla scener. Specialiseringarna gör så att karaktären sticker ut och är verkligen asbra på sin expertis områden, det ger ur min synvinkel oändliga val vad gäller vad för sorts person man vill spela.
*Söutligen kommer det att finnas med en form av svårighet mätare. En mätare som hålls dold för spelarna av spelledaren. SL Flyttar en prick på mätaren efter vissa händelser, vid vissa nivåer på mätaren inträffar obestämda saker som antingen underlättar eller försvårar för Spelarna. Mätaren styrs av olika kriterier men oftast kommer den att justeras av rollpersonernas rykte, samt deras handlingar. Det blir alltså dels en mekanism för att avgöra hur övriga världen reagerar på spelarnas agerande (Exempelviss: Polis, Andra mafia familjer) och dels vad det blir för konsekvenser av handlingarna.
*Systemt ger stöd för annars svårhanterade scener som tillexempel inbrott, drivande av affärsverksammheter, biljakter etc.
*Dessutom utlovas en verklig twist med settingen
//Flurtis, kände att det var dags att spilla bönorna
Gangster kommer att handla om kriminella typer, spelarna ska ha möjligheten att ta på sig olika roller inom gangster världen. Allt ifrån den lägsta indrivaren till den högsta Mafia ledaren. Spelet kommer att fokusera på lojalitet, svåra val men framförallt makt. Resurser kommer att vara ett betydande element och intriger och dolkar i ryggen är ett måste för att ta sig någonstans i världen.
Systemet är inte helt klart men jag jobar efter några grundläggande ideér:
*Systemet kommer att ha en stomme som är väldigt smidigt och snabbt. Denna stomme används till generella attributer. Stommen kommer bara att vara ett tärningslag mot en attribut och varken mer eller mindre.
*Utanför stommen kommer det att finnas ett mer avancerat system som används när rollpersonen använder sina "specialområden". Dvs specialisringar. Specialiseringarna är ordnade i en form av "effekt" kostnad. Man har olika effekter som man köper loss för poäng och därigenom skapar en specialförmåga i tre olika steg. Första steget ger en effekt, vid andra steget får man ytterligare en effekt, vid tredje steget väljer man en trigger.
*En trigger är en mekanism som ger spelaren narrativet. Förenklat kan man sägga att när X inträffar så tar spelaren över narrativet. Det filurliga med triggern är att det ger spelaren en viss situation där han inte kan misslyckas ifall han inte vill (I och med att han har narrativet) plus att han får berätta scenen. För att triggern ska träda i kraft måste man dock ha använt bägge sina effekter.
*Det kommer att finnas en inbyggd lojalitet mekanism som kommer att ge spelarna möjlighet att ge sina medspelare större möjlighet att hjälpa en själv samtidigt som dom får större möjlighet att sticka en dolk i ryggen på samma spelare. En mekanism för tillit helt enkelt.
*Ett härligt pilligt system för drivande av både illegala och legala affärsverksamheter kommer att finnas med. Här kommer jag att använda ett liten twist vilket kommer att göra att det blir lite strategi över systemet.
*Självklart kommer det att finnas en Deus Ex Machina mekanism, utav den enkla anledningen att jag älskar sådana.
*Ambitionen med systemet är att det ska ge karaktärer med en generella stommen som används för alla färdighets slag utom speciliseringar, det ger karaktärer som kan agera och vara delaktiga i nästan alla scener. Specialiseringarna gör så att karaktären sticker ut och är verkligen asbra på sin expertis områden, det ger ur min synvinkel oändliga val vad gäller vad för sorts person man vill spela.
*Söutligen kommer det att finnas med en form av svårighet mätare. En mätare som hålls dold för spelarna av spelledaren. SL Flyttar en prick på mätaren efter vissa händelser, vid vissa nivåer på mätaren inträffar obestämda saker som antingen underlättar eller försvårar för Spelarna. Mätaren styrs av olika kriterier men oftast kommer den att justeras av rollpersonernas rykte, samt deras handlingar. Det blir alltså dels en mekanism för att avgöra hur övriga världen reagerar på spelarnas agerande (Exempelviss: Polis, Andra mafia familjer) och dels vad det blir för konsekvenser av handlingarna.
*Systemt ger stöd för annars svårhanterade scener som tillexempel inbrott, drivande av affärsverksammheter, biljakter etc.
*Dessutom utlovas en verklig twist med settingen
//Flurtis, kände att det var dags att spilla bönorna