Nekromanti Gary Gyxag mår dåligt

anth

Vetefan
Reflexion

Hoppas han tillfrisknar, utan honom hade vi inte haft något DnD.

Reflexion, drabbades inte Arneson också av ett slaganfall?
Är det en rollspelsåkomma som man kan förvänta sig att få på äldre dagar?

Troberg

Sinister eater
Tja, efter att ha sågat mr Gygax så vill jag nu på nått kosmiskt sätt önska honom lycka till när han tillfrisknar efter sitt slaganfall.
En så höglevel rollspelskonstruktör borde väl ha tillräckligt högt fortitude save och tillräckligt med hitpoints för att klara en stroke om man se realistiskt på det?

Pom

Swashbuckler
En så höglevel rollspelskonstruktör borde väl ha tillräckligt högt fortitude save och tillräckligt med hitpoints för att klara en stroke om man se realistiskt på det?
Det har han uppenbarligen eftersom han är på bättringsvägen. Men det finns ju alltid risken att SL kör med husregler. :gremcool:

Snurgla

Veteran
Re: Reflexion

Njae, det är det som händer om man får leva och ha hälsan tillräckligt länge... =)

Skål för GGs hälsa.

Pom

Swashbuckler
Re: Reflexion

Reflexion, drabbades inte Arneson också av ett slaganfall?
Är det en rollspelsåkomma som man kan förvänta sig att få på äldre dagar?
Slaganfall vet jag inte, men definitivt vad gäller tärningsslaganfall. :gremtongue:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Måste ha missat något..

Tja, det önskar jag honom givetvis också.

Btw, har jag missat tonvis med ironi och insiderskämt på sistone, eller är GG verkligen så oerhört kristen som inlägget antyder..?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Gygax och herren

Tja, jag vart lite förvånad över inledningen, och har ingen information som bekräftar att EGG skulle vara väldigt troende. Men det verkar ju onekligen så.

M.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Herren och rollspel...

Indeed it does... Men det som förvånar mig i sammanhanget är ju just den här gamla antirollspels-debatten från de kristnas sida, vilket enligt mig borde ha försvårat GG's eventuella kristna engagemang...

Troberg

Sinister eater
Re: Måste ha missat något..

Btw, har jag missat tonvis med ironi och insiderskämt på sistone, eller är GG verkligen så oerhört kristen som inlägget antyder..?
Stroke kan ofta ge personlighetsförändringar.

Rosen

Myrmidon
Re: Herren och rollspel...

det som förvånar mig i sammanhanget är ju just den här gamla antirollspels-debatten från de kristnas sida, vilket enligt mig borde ha försvårat GG's eventuella kristna engagemang...

Inte mer än Allan Rubins och Livets Ords påhopp försvårade engagemanget för kristna rollspelare i Sverige, skulle jag tro.
Sen är det rätt vanligt att vara troende i USA också; Dave Arneson nämnde i en artikel för många år sedan att han och hans fru drev kurser med bibelstudier på kvällstid, och var inte Tracy Hickman organist i en mormonkyrka?

--
Åke

Pom

Swashbuckler
+

Indeed it does... Men det som förvånar mig i sammanhanget är ju just den här gamla antirollspels-debatten från de kristnas sida, vilket enligt mig borde ha försvårat GG's eventuella kristna engagemang...
Nog kan man vara vegetarian utan att sympatisera med en viss österrikare med kubistisk mustasch. Om du klumpar ihop alla kristna åsiktsmässigt lär du bli förvånad fler gånger. :gremwink:

Själv får jag betalt av Svenska kyrkan för att spela rollspel.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Sandy Petersen (Call of Cthulhu) är troende mormon. Jag mötte honom på Origins 1986 och han utgjorde där ett klart stilbrott, synnerligen prydlig och omgiven av slafsiga gamers.

Formuleringarna i GG:s inlägg får mig att misstänka att han är ett Jeh Vittne, precis som Michael Jackson och Mickey Spillane (killen som skrev Mike Hammer-deckarna).

det som förvånar mig i sammanhanget är ju just den här gamla antirollspels-debatten från de kristnas sida, vilket enligt mig borde ha försvårat GG's eventuella kristna engagemang...
Det finns ingen enhetlig kristen ståndpunkt i detta spörsmål. Det är snarare så att de kristna som har vänt sig mot rollspel tillhör en liten men högljudd minoritet inom den brokiga väv som kristenheten utgör.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

Sandy Petersen (Call of Cthulhu) är troende mormon. Jag mötte honom på Origins 1986 och han utgjorde där ett klart stilbrott, synnerligen prydlig och omgiven av slafsiga gamers.

VA!!?? Jag vägrar nästintill tro det... *Asg* Tack för den informationen.

Det finns ingen enhetlig kristen ståndpunkt i detta spörsmål.

Och inte var jag väl heller så naiv att jag verkligen trodde det...*S*

Det är snarare så att de kristna som har vänt sig mot rollspel tillhör en liten men högljudd minoritet inom den brokiga väv som kristenheten utgör.

Indeed, men de hörs ganska mycket minsann! :gremlaugh:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Måste ha missat något..

Stroke kan ofta ge personlighetsförändringar.

Ja du, det var väl i ärlighetens namn ungefär så mina tankebanor också gick... *S* Eller någon form av djup ironi. Men, tydligen inte..

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
+++

Nog kan man vara vegetarian utan att sympatisera med en viss österrikare med kubistisk mustasch. Om du klumpar ihop alla kristna åsiktsmässigt lär du bli förvånad fler gånger.

Förstår inte riktigt den här utgångpunkten med att utgå från största möjliga naivitet från min sida, jag skrev ju faktiskt trots allt FÖRSVÅRAT hans eventuella kristna engagemang; borde inte det tyda på att jag verkligen INTE tar någonting för givet? *S*

Själv får jag betalt av Svenska kyrkan för att spela rollspel

Låter bra... nästan lite för bra! Det är nästan så att jag kan kontemplera möjligheten av att gå med igen.

:gremlaugh: :zeppelinare: :gremlaugh:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Sen är det rätt vanligt att vara troende i USA också; Dave Arneson nämnde i en artikel för många år sedan att han och hans fru drev kurser med bibelstudier på kvällstid, och var inte Tracy Hickman organist i en mormonkyrka?
Hickman förklarar på sin sajt hur entusiastisk mormon han är.

Pom

Swashbuckler
"+" [nosar på OT-dörren]

Förstår inte riktigt den här utgångpunkten med att utgå från största möjliga naivitet från min sida, jag skrev ju faktiskt trots allt FÖRSVÅRAT hans eventuella kristna engagemang; borde inte det tyda på att jag verkligen INTE tar någonting för givet? *S*
Ja, du skrev "försvårat" och det var det jag vände mig emot. Det finns miljarder som kallar sig kristna. Kristendom är helt enkelt en alldeles för bred etikett för att kunna koppla samman med någon enhetlig syn på rollspel. Huruvida EGG är kristen eller inte är totalt irrelevant för hur lätt han har att hålla på med rollspel.