Gas till gasolgrill?

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag tänkte köpa en gasolgrill och undrar hur det ligger till med gas? Köper man behållare typ på en bensinmack eller där man köper grillen (i mitt fall Bauhaus)? Är gasbehållarna universella eller finns det en för varje grillmärke? Något annat man borde tänka på? (Ska naturligtvis även köpa överdrag och regulator)

Cybot

Mest spelbar
Flaskor för fritidsgasol är standardiserade och går att köpa på en mack eller varuhus som bauhaus. Det finns inget du behöver tänka på förutom att de ska stå upp (för annars fungerar inte deras säkerhetsventil), helst i ett rack, och att de ska stå välventilerat och långt ifrån grejer som linolja/oljetrasor så att en eventuell läcka inte leder till en explosion

P.S: Det finns dock två typer av gänga. Skruvpatron är standardiserad, men bajonettfattningar har typ 1-2 system.
P.P.S: Tydligen så har engångsflaskor blivit populära. Mitt råd gäller bara för påfyllningsbara behållare som PC5/PK5/PK10 etc

Last edited:

PAX

Jordisk Äventyrare
De hjälper dig naturligtvis på stället du köper grillen.
Ska du använda grillen ofta, 2-3 ggr per vecka under högsäsongen så välj en stor gasoltub. Eller börja med en liten och köp en liten till eventuellt. Du kommer definitivt få slut på gas när du har stor grillfest på gång...

Obs. Du får betala för tuben också, som en pant ungefär.

1000011896.jpg

Last edited:
Dock ska man inte ta med sig den tomma tuben in i butiken när man ska fylla på. Då kan man åka på en (relativt snäll) utskällning har jag fått erfara.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Tack för all info! Är det någon skillnad på tuberna man köper på typ Rusta eller på macken? Vi har närmare till mack än till Rusta 😊

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Det är för övrigt denna jag funderar på att köpa. Kom gärna med input om ni tycker att något verkar fel med den 😊

Cybot

Mest spelbar
Om du inte grillar i nära anslutning till köket så vill du gärna ha en kokplatta också så att du kan t.ex. koka pasta/potatis eller vad för tillbehör du nu vill ha utan att springa in i huset.

Organ

Out of time, out of mind
Det är för övrigt denna jag funderar på att köpa. Kom gärna med input om ni tycker att något verkar fel med den 😊

Jag har en Broil King och är jäkligt nöjd med den.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Hur mycket väger sådana där tuber? Kan man bära dem för hand?

Cybot

Mest spelbar
Hur mycket väger sådana där tuber? Kan man bära dem för hand?
En PC5 (PC står för komposit och är den lättaste varianten jämfört med P, stål, och PA, aluminium. Siffran står för hur mycket gasol det är i, i kilo) väger runt 9 kilo när den är full. De är rätt så otympliga, men inte svåra att lyfta.

Hundenilunden82

Warrior
Dom flesta mackar och en del butiker som rusta och bauhaus osv har påfyllning för gasol men annars är det bara att googla och kolla vart man kan fylla på gasol i ditt närområde.

Gadoltuberna är i min mening inte särdeles tunga 5-10 kg men dom är jäkligt otympliga att bära.

Är du ingen storgrillare som grillar flera gånger i veckan så räcker en pc5 gott och väl men om du brassar på grillen varje kväll hela sommaren lång kan det vara värt att köpa en pc10 ist då du inte behöver åka in och fylla på lika ofta.

Nu vet jag inte heller om du bor i bostadsrätt eller hyresrätt eller friköpt villa men vissa hyresföreningar har förbjudit att grilla med gasolgrill i anslutning till fastigheten (jag får endast använda elgrill) och liknande föreskrifter kan gälla vid bostadsrätt så kolla med föreningen vad som gäller vid användandet av gasolgrill innan du slänger ut pengar på en (om du inte redan gjort så)

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Vi brukar i snitt grilla tre gånger i veckan på somrarna.

Leon

Leo carcion

Jag grillar mycket på Broil King (svärmors) och den är riktigt bra. Den du länkar till är en liten modell, så det beror på hur många du skall grilla till. Beroende på vad du planerar att använda grillen till kan du även fundera på rotisseriegrill eller sidobrännare.

Själv har jag en Napoleon som jag också är helt OK nöjd med. Skulle jag köpa ny gasolgrill idag skulle det nog bli en lite kraftfullare Napoleon.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Den du länkar till är en liten modell, så det beror på hur många du skall grilla till.
Det är nästan alltid bara jag och frun som grillar. Sen har vi en kolgrill som vi tänkte ta fram och ha bredvid när vi får gäster och ska grilla mer. Vi har inte en superstor terrass så vi vill inte ha en grill som tar upp för mycket plats