Nekromanti Ge förslag på droger

Rickard

Urverk speldesign
Vad för sorts droger brukar förekomma i fantasyspel? Vilka ha ni använt er av?

/Han som menar nyttodroger såväl som sociala droger

Rising

Vila i frid
Jag tror att jag redan svarat på den här frågan från dig tidigare, men det går snabbare för mig att skriva på nytt än att länka (och så är det roligare):

Prestationsdroger med nackdelar
När jag använder prestationsdroger (som exempelvis gör en starkare eller bättre på magi) i fantasyspel så gör jag dem alltid extremt vanebildande och traditionellt drogsunkiga. Annars framstår de för mycket som vilka magiska brygder som helst.
Så; olika former av svampar och rötter som gör en starkare och okänslig för smärta - det har jag använt i massor av olika versioner. Man blir nästan alltid beroende på en gång, och jag låter dem både ha omedelbara nackdelar (såsom att man blir svag och utmattad efteråt, eller att man lätt går bärsärkagång under ruset) samt väldigt uppenbara nedbrytande effekter efter en lång tids användning, typ att håret lossnar, att pupillerna blir små, att blodkärl brister i ansiktet som på alkoholister eller mer fantasifulla effekter, såsom att man får horn, stora bölder på ryggen eller att man börjar få fjäll.

Jag gillar att låta den här sortens droger genomsyra hela samhällen, typ att hela nomadstammar använder drogen eller att kultmedlemmar i en stad börjat sprida drogen i stor skala.

Sociala droger
Med "social droger" menar jag sånt som man firar med efter utfört uppdrag, eller sånt som man förväntas intaga medan man sällskapar med vissa spelledarpersoner.

Här räcker alkohol och vanliga rökverk långt. Man dricker med dvärgarna och man förväntas röka fredspipa med "indianerna", typ. I Chronopia så är jag särskilt förtjust i vattenpipa tillsammans med marajiputtar och drakoniter.

Någon gång har jag försökt mig på konstigare fantasydroger - men det har ofta bara upplevts som konstigt. Liksom, spindelfolket skickar runt långa svampar som de förväntar sig att alla ska klämma ut droppar ifrån i ögat - spelarna kan inte relatera till sånt. Det kanske funkar för att illustrera att "nu har ni kommit till en väldigt främmande kultur", men jag har inte så bra erfarenheter av det.

En särskild kategori är droger som mest illustrerar glam och dekadens. Det är svårt att förmedla i en fantasysetting, men i Chronopia så har jag bäst erfarenheter av alver som sniffar saffran och liknande, exklusiva kryddor. Visst, den symboliska likheten med kokain är övertydlig, men det funkar. (Nej, saffran är inte psykoaktivt i verkligheten, vad du än tror dig ha läst in i texten till låten "they call me mellow yellow")

Upplevelsedroger
Något man tar för att få sig en världsomvälvande upplevelse.

Det här är mina favoritdroger i verkligheten, och därför blir det ganska mycket sånt. Jag tycker att droger från vår verklighet räcker ganska långt, såsom muskotolja, siberisk flugsvamp och salvia divinorum, men har även experimenterat med att låta det finnas jättekonstiga droger i mina fantasyvärldar.

Socialrealismdroger
Sådana man har för att illustrera djävliga samhällen i förfall. Alltså motsvarigheter till opiater i vår verklighet.
Jag är inte så förtjust i sådana. Chronopia har sin Soma, men jag gillar dem inte så mycket. Jag tycker att droger ska vara kul.

När jag använt dem så föredrar jag om det känns sunkigt att inta drogen. Sprutor är förstås off, men droger som fräter bort ens slemhinnor eller som man intar som stolpiller... De är bättre.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Knark [Spoiler: Mina spelare]

Risings inlägg täcker det mesta, så jag tänkte mest slänga in några grejer jag tänkt mig förekommer i den kultur, Västlanden, som jag skriver på till Eon.

Isha'al är en väldigt beroendeframkallande drog som injiceras i blodet via en blommas taggar. Den kan också destilleras ur blomman genom pressning och sedan intas via slemhinnor. Isha'al ger ett avdomnande, heroinliknande rus som i grunden är ganska behagfullt, men det är en väldigt tärande och avtrubbande drog, som mest används för att hålla ostyriga lyxslavar i schack. Dels genom att just passivisera dem, dels genom att de blir så beroende att de inte står ut länge utan sin dagliga dos. (Socialrealistisk drog enligt Risings uppdelning).

Mûhadinsk vallmo är en blomma vars saft blandas i vin och drickes, och ger ett opiumliknande rus. Den är den mûhadinska överklassens gissel, då många omsider går ned sig helt i beroendet. (Social och socialrealistisk drog).

Lotussaft är ett samlingsnamn för en uppsjö av droger från olika hallucinatoriska växter; generellt rör det sig om mystiska, outforskade substaner som bara riktiga hardcore-typer brukar. Dessa hardcore-typer är framförallt medlemmar av diverse mysticistiska krigarsekter och religiösa sekter i Västlanden; som sysslar mycket med meditation, flumm och tantristiskt bös. Lotussafter är droger för folk som vill nå bortom det köttsliga, och få kraftfulla spirituella upplevelser. Bieffekterna varierar; somliga lotusdroger är säkert förödande på alla upptänkliga sätt, andra är tämligen ofarliga. Härvill är jag frestad att lägga till en ny kategori, typ...Transcendentala droger. Med lotussafter kan man liksom komma åt andeplanet och drömplanet i Eons värld, och liknande saker jag inte riktigt tycker passar in på Prestationsdrog-mallen. Det är upplevelsedroger liksom, men upplevelsedroger vars machine elves är på -riktigt-. Så, (Upplevelsedroger, Transcendentala droger).

Den belladonnaliknande (läs: belladonnarippade) thónblommans saft droppas i ögonen för att vidga pupillerna. Det ger en drömskt ofokuserad blick och anses mycket vackert bland västerländska damer, men överdrivet användande kan så småningom leda till nedsatt syn eller blindhet. Somliga slavägare gör medvetet sina konkubiner blinda med thónsaft för att de ska bli bättre massöser, vana att känna sig fram överallt. Det här passar inte heller riktigt in på Risings skala, för det är mer en...nyttodrog/kosmetisk drog, typ. Fast, ah, jag antar att det inte är en 'drog' per se överhuvudtaget, egentligen.

Sedan har de såklart nån slags social och harmlös rökdrog i Västlanden, som jag inte döpt än. Å andra sidan, jag kanske skippar den altogether, bara för att göra upp med fördomen att araberna alltid rökt hasch i sina vattenpipor. Det är (tyvärr) inte sant. Å andra sidan vågar jag min högerhand på att turkfolken pundat satan, och äh va faen, det är ju -dem- som Västlanden är inspirerat av...här ska knarkas!

Det finns nån drog i Tekumél som gör en sprängkåt. Jag måste ha nåt sånt i Västlanden också, slår det mig, för det är den ballaste drogen som finns att utsätta rollpersoner för.

Men sedan får man inte glömma den mest underskattade drogen av dem alla, då den har typ fantastisk potential som plotdevice i skräckrollspel i historiska miljöer och fantasy: Mjöldryga.
Liksom, en substans som smyger sig in i mjölet och på så vis har förgiftat och mer eller mindre slagit ut hela byar i historisk tid, bara måste äga. Tänk er att en hel bys befolkning simultant utvecklar kramper, störningar och bisarra hallucinationer, samt missfall och kallbrand i specifika fall. Jag bara måste göra något av det. Nu vet vi hur de grönländska nordborna dog ut, till exempel.

- Ymir, inspirerar sig själv

Coffe_Kanon

Swordsman
Jag spelade en schaman in Eon som tyckte väldigt mycket om rökbara örter och att tugga alvgräs. Problemet var att han blev lite oförutsägbar efter att ha imundigat detta och det ledde till att dennes kamrater tog ifrån honom drogerna och kastade dem i brasan.

Sen dess var gick han cold turkey ett litet tag, tills han blev kompis med en Gurd-schaman och blev inbjuden till att sitta med i ett typiskt schamanhus på Takalorr (där man i princip knarkade dag och natt nonstop).

Drugs are bad, men tydligen inte för schamaner. :gremgrin:

G

Guest

Guest
Vad för sorts droger brukar förekomma i fantasyspel?
Man kan ju tänka sig att de tekniskt överlägsna dvärgarna och alverna har lärt sig en vettig destillationskonst (högprocentigt och med vettig smak), och därmed har starksprit, troligen kommer dvärgarna ha akvavit, vodka, bitter (vilket får en tvist på en bitter dvärg), whisky och kanske stroh rom (ni som smakat stroh rom 80 vet vad jag menar) medans alverna kommer ha likörer, konjak, calvados och kanske absinth (absinten för att den känns mer dekadent än mycket annat, gick man bara på smaken skulle jag säga att det var mer av en dvärgadryck).

/Zorbeltuss som kan tänka sig andra alkoholdrycker baserat på den lokala floran kan ha lustiga effekter

Rickard

Urverk speldesign
En förtydling

Jag tror att jag redan svarat på den här frågan från dig tidigare, men det går snabbare för mig att skriva på nytt än att länka (och så är det roligare):
Jag tror att jag har ställt ungefär 2-3 liknande frågor senaste åren, men nu satt jag och skulle skriva ner lite exempeldroger och efter öl, tobak och baksmällepulver (skitkasst namn), så fastnade jag. De var rätt fåniga droger hela bunten.

Tanken är att jag vill ge alla en prestationshöjadne eller dämpande effekt. Alkohol (eller "öl" i detta fall) ger plus på en grundegenskap men minus på en annan. Tobak ger plus på Psyke och minus i Utmattning, vilket gör att den favoriseras av magiker (vars magi ger Utmattning). Det jag hade i åtanke var typ allt från teer som hjälper en med att somna till rena hallucinogener (äntligen har jag lärt mig stava till det) eller sådant som orsakar blindhet (röda pulvret i Torshem?).

Jag vill inte ha långa listor som behandlar samma sak, utan 1-2 exempel (eller inspiration) från varje "droggrupp".

/Han som vill föra samman en liten lista och sedan välja ut några han tycker om

solvebring

Superhero
<ul type="square">- Alkohol...

- Prestationsdroger som kanske anabola typ (fast oftast av naturliga saker som torkad rappkaljasnicksnack-blomma, eller så), fast med asgrymma nackdelar.

Alla droger bör ha för och nackdel. Alkohol, man vågar mer, känner inte samma smärta etc. men usch så sjuk man blir och man har knappast samma motorik. Som exempel bara...

- Knark - i den benämning att de blir höga alltså, kan ibland få vissa plus, säkerligen vissa minus... Kan vara alltifrån hallicinationer till det att de just bara tror en del saker eller att de hamnar i ett visst tillstånd.

Hade just en grej som kallades för "Blå droppar", vilket var knark som en del köpmän sålde bredvid, svindyrt för en liten flaska... Droppas på tungan, sty beroende på kvalitet men oftast väldigt starkt - sedan grymma "hallisar" utefter hur hög differensen på utslaget blev.
[/list]

Men vanligtast är alkohol och typ naturprylar som kanske svampar, giftiga bär med skumma effekter o.s.v.
Men man kan ju alltid ha med så mycket man vill, beroende på hur utbrett droger är i vissa kulturer i ens värld.
Tobak räknar jag inte som en drog, men det har jag med också ja...

Har jag svarat på frågan eller bara irrat kring med en massa babbel?! :gremcrazy:

Tell

Hero
Efedra:
En knapp fot hög buske utan blad med många smala, ljusgrönt fjälliga, gräsliknande stammar. På sommaren får den ljusgröna blommor, vilka övergår i ett rött bär. Efedra stimulerar i små doser hjärtat, lindrar andnöd, fungerar febernedsättande och energigivande, effekter som är mycket kraftiga. Problemet med örten är att den kraftigt ökar förbränningen, ger ökad svettproduktion och puls och vid överdosering leder till irritabilitet, skakningar, vidgade pupiller, kramper, och i allvarligare fall död genom andnöd.
I klartext innebär detta att en person med efedra i kroppen kan räkna motsvarigheterna till psyke, tålighet, och styrka som tre poäng högre, men å andra sidan svettas som en gris, kommer att drabbas av svält inom ett halvdygn, och om han får i sig drogen lite lite för mycket - poff!
En prestationsdrog.

Kalmus:
En sumpväxt vars rotstam växer under vattenytan, och vid vars stela stammar växer sabelliknande, långa, vackert strimmiga blad i ljus- och mörkgrönt, med gula blomkolvar. Växtens rotstam används som desinfektionsmedel då den är starkt antibakteriell, och tuggas i förebyggande syfte för att minska risken för att bli smittad av pesten, med den positiva bieffekten att orken ökar. Kan vid långvarig förtäring orsaka cancer i buken. Lagd i sänghalmen är växtens kamferdoftande olja ett medel mot loppor. Vid intag fungerar oljan som ett starkt afrodisak, och kan i höga doser ge hallucinationer av erotisk art, effekter som också kan uppnås genom att den blandas i hett badvatten. Bladen är dock giftiga, och även om man bara får i sig 4 gram, går man döden till mötes, genom att kroppstemperaturen gradvis sjunker. Detta tar upp till ett halvt dygn.
Talar för sig själv.

Tuja:
Smalt, upp till 20 yard högt strängt symetriskt barrträd med konformade kronor, som har platta korta barr. Tvåbyggare, dvs träden är antingen maskulina eller feminina. En vanlig medicinalväxt, då dekokter (1 tsk/liter vatten) på den verkar febernedsättande och lindrar reumatism och menstruationssmärtor. Olja som kokats med barren lindrar gikt, medan mjölk som genomgått samma behandling botar reumatism om den smörjs på. Intas barren är dem ett abortmedel, men orsakar kraftiga magsmärtor, och i värsta fall symptom värre än dem för sävenbom. Allt intag stimulerar hjärtmuskeln, och orsakar högre blodtryck. Oljan är giftig och intag av den orsakar epileptiska anfall, följt av uppkastningar, blodig diarré med magsmärtor, njurinflammation, vätskeutgjutningar i benen och slutligen medvetslöshet och död på grund av överaktivitet hos hjärtat. Vid direkt beröring irriterar oljan mänsklig hud.
Behändig kampanjkrydda, då trädet är vanligt i trädgårdar, i alla fall i vår värld...

Vit Nysrot
En två till tre fot hög enstammig blomma med grönvita blommor och stora mandelformade starkt veckade blad, vilka står närmast vertikalt längs stammen. Jordstammen lindrar i små doser många hjärtsjukdomar och kan också användas som utrotningsmedel mot löss och loppor. I pulveriserad form är den ett nyspulver, och tros också fungera som sanningsserum. I större doser än ett halvt gram verkar den på människor förlamande för det centrala nervsystemet, och ett helt gram räcker ofta för att döda en människa. Även späda blad är giftiga, däremot inte de uppvuxna.
Symptom på förgiftningen inkludera klåda i munnen, diare, långsam och oregelbunden puls, medvetslöshet och kramper.
Nyttodrog.

Djävulsdruva
Flerårig slingerväxt som kan bli upp till 3 yard hög, och blanka mörkgröna och hjärtformade blad. De klassittande blommorna är små och gröna och efterträds av små röda bär. Jordstammen är tjock, kolsvart och blir med tiden förgrenad. Roten innehåller ett starkt hudirriterande ämne, som dock också får blodkärlen att slappna av, och därmed fungerar både som potensmedel och naturligt rouge, bivärkningen är att området kliar. I kombination med vitvin, så är den intagna juicen kraftigt urindrivande, och tillsammans med honung lindrar den astmatiska symptom. Doserna är små, vanligen under halvdussinet droppar av en tinktur, och överdos resulterar i blodiga uppkastningar som kan följas av döden. Bären är så pass giftiga att barn dör av intaget.

Persilja:
Effektivt dagen-efterpiller i tillräkligt stora doser. se även "Renfana" för kraftfullare, men i grunden motsvarande effekter. Denna har dock bieffekten att den är ganska dödlig...

Feuflux

omjonasson.se
Vi har väl i princip aldrig använt droger i våra fantasyäventyr. Nån enstaka "helar 1T6 KP på 4 timmar" eller "Ersätter 4 timmars sömn" och så har väl dykt upp.

Annars är väl klassiker "höja eller sänka grundegenskapsvärden under en given tidsperiod". Ät den här roten och få +3 i styrka i 10 stridsrundor eller häll de här pulvriserade bären i fiendens öl så får han -5 i psyke i ett dygn.

Partydroger kan jag inte minnas att vi någonsin använt. Det har druckits mjöd, vin och sånt, men vi har aldrig rollspelat ut fyllerummel eller baksmällor.

Weilyn

Veteran
En av mina spelare var gick vilse i skogen och blev hungrig, så han roffade åt sig lite svampar och smaskade på dem...

Sedan var han jäääähhääättehög.