Nekromanti Ge mig era signaturmelodier!

Nightowl

Champion
I min längsta och bästa kampanj någonsin, till RuneQuest, blev så småningom en av rollpersonerna "huvudpersonen". Han hade en magisk förmåga (i RQ kan ju alla lite magi) som gav honom tendensen att hugga armar och ben av folk, och som efterlyst terrorist/frihetskämpe blev han känd och fruktad som "Stymparen" - The Crippler.

Vi kom på följande låt, som sjungs till signaturmelodin till Blackadder - och det var kampanjens signaturmelodi. Det är bara andra Glorantha-nördar som förstår mer än 5%, men... Nån som gått så långt i sina kampanjer att ni skrivit låtar? En rollperson skrev en nidvisa om en annan i en AD&D-kampanj också, som blev en hit i Forgotten Realms...

There is name both feared and dired
'mong Lunar cossacks, hoplites, peltasts!
It's on the other hand admired
by morbid swordsmanship enthusiasts -
The Crippler! The Crippler!
Once fled the Crimson Bat!*
Has never fled since that!

He cuts a trail of blood so red
'cross Sartar's hills and pleasant valleys!
His enemies they end up dead!
(But then, so does most of his allies...)
He kicked Delecti's** ass!
The ducks thinks he's got class!

His sword was made with wyrm-kin's craft,
his mail can heal by dwarven fire-tricks***!
The Crippler is in fact quite daft!
(But still, he's smarter than his side-kicks!****)
In shit up to his hat!
Is mighty used to that*****

*D&D-ekvivalens: en tarrasque. Seriously. Detta var när Boldhome föll; rollpersonerna tillhörde den kungliga hirden, och så började den egentliga kampanjen.

**D&D-ekvivalens: Vecna. Seriously. Att endast durulz , fågelfolket i Upland Marsh, uppskattade RPs insats är smolk i glädjebägaren. Det finns få mer förnedrande grejer man kan säga om en RP i gamla RQ än att han är en "Duck-Friend"...

***Det här är den sortens kampanj där RP tenderar att få mäktiga men urskumma och oftast förbannade magiska föremål.

****Genomsnittlig INT rent speltekniskt är 9, tror jag. Det lägsta en frisk människa kan ha i RQIII är 8. Jag har sällan sett folk rollspela infamt korkade människor så bra, för övrigt.

*****En typisk "episod" i kampanjen består av att rollpersonerna ställs inför ett problem, löser det på drastiskt sätt (inte nödvändigtvis involverande trubbigt våld, faktiskt), lyckas vinna en mindre grupp SLPs tacksamhet och beundran, och retar resten av det lokala samhället till vansinne så att de knappt vågar sig dit igen. "Ge mig Groos lever!", typ. Sakta men säker nystar de upp de genomgående kampanjplotterna. Spelarna och SL är överens om att kampanjen bara måste sluta katastrofalt och tragikomiskt - men det måste stå mycket på spel, annars blir det knappast kul.

Erik

Hjalle

Swashbuckler
Här har jag skrivt lite ödmjukt egenihopknåpade visor och sånger till Eon (självklart går många att använda till andra kampanjvärldar). De är inte kampanjspecifika eller på något sätt komponerade till nåt speciellt ändamål i nåt trevligt litet äventyr - men lite visor och sånger tycker jag alltid är roligt, ville glädja Eonforumiterna lite (de blev glada, fem stjärnor...*stolt och lite mallig* :gremsmile:) och skriva lite. Det är jö kûl jö! :gremgrin:

Mycket, mycket, mycket möjligt att det kommer mer - eller så skickar jag materialet + lite böcker till Drängarna... och ser om de gillar nåt.

-Hjalle, tycker KÛÛÛÛL..........!!!

Rising

Vila i frid
Spelar ni på engelska?

Låter det inte kryckigt annars, när man pratar svenska för att sedan plötsligt sjunga ut en låt på engelska? Eller representerar engelska något annat språk, såsom alviska, som det gör för vissa lajvare?

/Rising
sjöng alltid till Jim Croce's "Leeroy Brown" när han spånade till CCC, fast med en egenpåhittad text som istället handlade om den tuffa harpookan "Bunny Brown".

Sydvästra Cadillac City
Det är värsta delen av stan
Om du går dit ner
ska du omkring dig se
för en man kallad Bunny Brown

För Bunny, var en bjässe
som hela tiden ville slåss
Alla downtown bunnies
sade "trädstammen Bubba"
medan männen sade "b... b... boss!"

Han är Bad, Bad, Bunny Brown
Den värsta haren i Bunnytown
Galen som en färgad boll
Större än ett bergatroll

Se, Leeroy, var en gambler
som bar smycken dagen lång.
Han sa "man är ingenting
utan en gyllene ring
och en silvermedaljong"

Han har en omgjord Continental
och en Eldorado, må du tro
Har en kniv i sin koj
en revolver, på skoj
å ett dolt rakblad i sin sko

Han är Bad, Bad, Bunny Brown
Galen som en färgad boll
Större än ett bergatroll

En fredag, för en vecka sen
satt Bunny å lira craps
Hans hjärta började koka
in kom en antiloop-pooka
och oooh, den bruden var najs!

Han klädde av henne med blicken
Snart så - var olyckan där
och Bunny fick en lektion
om att inte sitta och glo
på nå'n vars pojkvän är minotaur!

Han var Bad, Bad, Bunny Brown
Galen som en färgad boll
Större än ett bergatroll

De två tog snart till slagsmål
och när minotauren gått
ja, då såg Bunny ut som ett blodigt pussel
där några bitar hade fallit bort!

Han var Bad, Bad, Bunny Brown
Galen som en färgad boll
Större än ett bergatroll

osv...

Men den texten är ju påfallande lik originalet (det är mer en översättning till svenska (och CCC-förhållanden) än en ny text). Kolla gärna med originalet och jämför!

Jim Croce - Leeroy Brown. En jättebra låt.

Sodivra

Champion
De enda uttalade soundtracks jag kan komma på är de jag gav till alla i gruppen när vi spelade Hunter. (För er som inte känner igen det, man jagar de där övernaturliga miffona i World of Darkness)

Paranoid, Korkad Avenger
Gammal Defender Från Ryssland (Låten heter Stalingrad)
Religiös Highschoolelev till Judge
Filosofi Och Psykologilärar-Visionary

Alla låtarna är äkta Hielf-produktioner.

Och sedan har vi ju psipups.. Spoiler för mina spelare:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]Eva Cassidy i brusigt ljud som ett subtilt tema till alla flashbacks (Både flashbacksen och Cassidy kommer vara idylliskt amerikanskt lantliv) kanske med inslag av Woven Hand, som är amerikanskt lantliv med, fast lite mer ödesmättat.</font></td></tr></table>

Ceram

Hero
the tunes of Cerams campains

Senare kampanjer har inte haft några signaturer men jag har några gamla bottennapp på lager.

En fantasykampanj med mycket monsterjakt och ganska hög humornivå hade ett mycket skummt tema. En spelare, som spelade dvärg, brast hela tiden ut i denna sång.

"When I'm walking in Memphis (walking in memphis)
Walking with my lala lalala
Walking in Memphis
lala lala feel the way I feel"

Detta smittade givetvis trotts att ingen kunde texten. Enerverande blev det efter ett par timmas spel.

Ett försök till kärlekshistoria jag la in ledde till att spelarrna sjöng "And AAAIII! will always love YOOOUU! Will always love *falsetthöjning* YOOOUUU!!!!

/Ceram, har inga färska exempel från sin mer mogna tid :gremwink:

PAX

Jordisk Äventyrare
Från de unga åren...

Hej alla barn nu blir det barnprogram!
Titta här vad farbror Ace tar fram!
En liten Gatling och nu ska ni höra,
-vad man med en liten Gatling kan göra.
Pull the trigger and Schmetterling,
- så har vi gjort oss en blodbassäng.

Varifrån Schmetterling kom det vet jag inte riktigt men troligen syftade ordet på smärta (eller något sådant). Nu betyder ju Schmetterling något helt annat så texten kan ju te sig lite otydlig. Men rimmet funkar ju någorlunda...

Sen skapades det en variant av Tio Små Negerpojkar som fick heta Tio Små Barn i Afganistan. Den skrevs långt innan svenskarna visste vad Al Quaida var för något. Men den tar jag en annan gång...

Krille

Super Moderator
"Varifrån Schmetterling kom det vet jag inte riktigt men troligen syftade ordet på smärta (eller något sådant)."

Klassisk nedvärdering: "Det är ju fullkomligt uppenbart att Tyskland startade andra världskriget, när deras ord för 'fjäril' låter som en kulsprutesalva."

DarkMystic

Swordsman
Fast det var ju bara du som gillade dem.

Förresten låter dem helt för jävligt...

/DarkMystic som var den korkade paranoida Avenger...

Pom

Swashbuckler
I min ihärdigaste kampanj när jag var yngre kunde melodin till "Bron över floden Kwai" smyga sig in på de mest oväntade ställen, sjungen av diverse varelser med text som vanligen handlade om hur mycket bättre lingon var än blåbär.

Nightowl

Champion
Spelar ni på engelska?
Nä - men den började som en filk-song på signaturen till Svarte Ormen, som ju är på engelska. Och så var jag liksom stuck på idén. (Till saken hör att jag, som visserligen är gruppens sämste sångare, kan _tänka_ på engelska.)

Jag är barnsligt förtjust i filk, och om det är nån ursäkt så har jag sett det hända i andra sammanhang - det spelar ingen roll om man är svensk, är ursprungstexten på engelska blir det en filktext på engelska också.

Å andra sidan... jag hade en gammal plan om att filka Disney-låtar för olika rollspel, som om Disney verkligen hade gjort en film av, t.ex., Call of Cthulhu, och eftersom jag är van vid den svenska översättningen var jag fast på den.

Till just Call of Cthulhu Dreamlands, Disney-versionen:
Randolph Carter och hans två gulliga kattungar, Howard och Phillips, har nått underjorden på sin jakt efter Kadath. Där träffar de på Randolphs gamla vän Pickman, som blivit en ghul. Han bjuder på te. Randolph försöker få hjälp med att nå Kadath, men ghulen är ovillig...

Pickman (svensk röst: Dnalor): Allvarligt, Randy, det kommer inte att fungera. Varför inte stanna här?
Randolph (svensk röst: Ymir): Stanna? I Underjorden?
Pickman: Visst! Det har gjort underverk för MEJ! Kadath är bara en dröm - men Underjorden, den är verklig! Jag hjälper dej, vi är ju gamla polare.
Ghul nr 3 (svensk röst: Storuggla): Om du inte ska HA märgen, kan jag äta upp den då?
Randolph: Uh, visst. Du Pickman..
Ghul nr 2 (svens röst: Nightowl): Hej, JAG sitter närmast honom! Det är OARTIGT att sträcka sig!
Pickman: Kan ni visa lite HYFS!? Ursäkta mig, jag har försökt civilisera dom lite...
Randolph: Det är just det, du vet, det här stället...
Pickman: Nejnejnej! Det är UNDERBART... Sluta att famla efter drömmarnas dimslöjor!
(melodi: Havet är djupt/Under the Sea från Den Lilla Sjöjungfrun)
Du tror att på grannens gravsten
är mossan ständigt grön
Att svepningen aldrig är trasig
att kistan är alltid skön.

Men här nere i Underjorden
här finns ingen ytlighet!
Och stannar du lite längre
du märker med tydlighet
att...

Graven är djup!
Graven är djup!
Alla där hamnar
så när den famnar
dej slappa och njut!

Ovan sol är allt så diffust
fastän solen gör det så ljust!
Här får du svaret,
vi ger dig klarhet!
Graven är djup!

Där uppe jagar ni stålar
här nöjer vi oss med lik!
För dylika finns det gott om,
så här nere är envar rik!

Vi delar så gärna med oss,
utav vårat överflöd!
Ty aldrig i världshistorien,
har det varit brist på död!

(korus; ghulerna har hunnit bilda en sambaorkester:)
Graven är djup!
Graven är djup!
Alla där hamnar
så när den famnar
dej slappa och njut!

Ovan sol är allt så diffust
fastän solen gör det så ljust!
Här får du svaret,
vi ger dig klarhet!
Graven är djup!

Typ.

Erik

Feliath

Swashbuckler
You rock infinitely

Detta är den bästa sceninstruktionen EVER:
(korus; ghulerna har hunnit bilda en sambaorkester:)
:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Dessutom är ju filmen så absurd att den måste hända! Tänk efter, det passar ju perfekt med deras manustrend på sistone: Atlantis handlar ju om försvunna civilisationer (om än inte cyclopean), och Skattkammarplaneten är ju till och med en remake av en gammal författare! (Stevenson, era illitterater :gremmad:)
Det ligger helt i tiden: Walt Lovecraft-Disney's Dreamquest!

/Feliath - fast den där gamla Tre Musketörerna-rullen är fortfarande dyngkass :gremsmirk:

Ceram

Hero
You rock!

Jag ställer garanterat upp som röst åt någon irriterande biroll gratis när du väl fått igång teckningen på denna nästa succefilm!

/Ceram, vara bara tvungen att sjunga hela låten men kom på att klockan är nästan ett och han har småont i halsen så sången blev ordentligt dålig istället för normalläge som är lite småtaskigt.

Organ

Out of time, out of mind
Fjärilar & kulsprutor (beyond OT)

>Klassisk nedvärdering: "Det är ju fullkomligt uppenbart att Tyskland startade andra världskriget, när deras ord för 'fjäril' låter som en kulsprutesalva."

Precis! "Och fransmännen måste varit oskyldiga som nyfödda barn då deras ord för kulspruta, mitrailiuse, mest låter som någon slags sufflé."

/Anders

Troberg

Sinister eater
Re: Fjärilar & kulsprutor (beyond OT)

Precis! "Och fransmännen måste varit oskyldiga som nyfödda barn då deras ord för kulspruta, mitrailiuse, mest låter som någon slags sufflé."
Och dessutom är deras ord för musköt (escopette) också benämningen på ett slags pulsjet. Ett sådant folk kan inte vara helt usla, även om de äter äckliga småkryp.