Nekromanti Ge mig några grymma karaktärskoncept...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
...att göra en rollperson på. Vi ska spela Dungeons & Dragons framåt helgen, ett standalone-äventyr med möjlighet att växa, så nu letar jag efter intressanta koncept/classes. Vi kommer börja som level 3 (möjligen 4, beror på spelare). Vad jag inte vill ha är rogues med sneack attack (för sådanat har jag redan spelat), men eftersom jag har fantasibrist tänkte jag höra med er om ni har några förslag på intressanta classes eller koncept som kan byggas med tre levlar?

Om det spelar någon roll så spelar vi i Faerûn.

G

Guest

Guest
Vi spelade lite D&D Minis i helgen med D&D 3.5 reglerna. Jag som DM kastade in en lvl 3 motståndare som var 1 lvl wizard och 2 lvl fighter... Han överraskade fint. Dyngade iväg en sleep, två borta, en overrun, en till borta [tillfälligt], till slut kunde han inte hålla pall mot en vansinnig dvärfighter, men han var cool... Gillade att kunna kasta lite spells mitt i fighten...

Testa det kanske... Human givetvis, har ju både wizard och fighter som favvoklass :)

Duddmannen

Hero
Half-Elemental Monk

På Faerun finns ju en hel del icke-standard raser som kan vara skoj. Testa att spela en av halv-elementarerna som munk. Att vara halv-elementar tror jag kostar en eller två levels, men resten kan användas till vanliga klasser.

wallahad

Swordsman
Min personliga; Kobold. Spellcaster, då de har för mycket minus i STY. Sorcerer är att föredra. [Races of the Dragon]
Med de kompleterande reglerna fr deras officiela hemsida så blir kobolden riktigt roande. (+8 Hide är snuskigt bra.)

Har börjat prova Bard men de är verkligen bara en utfylnad och är fast med det. Där är det ett måste att vara human, för att få den dära extra Featen som gör att du kan göra något!

J_L_Seagull

Veteran
Barbarian/Sorc/Red Dragon Disciple?

En köttargubbe som man kan faktiskt komma långt med, dock tar det ett tag att nå RDD. Dock kan jag rekomendera en Barb 2/Sorc 1 som blir en ganska rolig kombo med en del trevliga spells som kan hjälpa Barbens problem med AC.

wallahad

Swordsman
Efter egen exp.

Att vara spellcaster och ha någon level av något annat, är helt idiotiskt då det, (som en kamrat sa till mig innan jag brydde mig om det), "Den som först kan kasta iväg kraftigast spell vinner".
Ex: Flaming sphere eller Fireball ?

Att däremot kompletera en icke spellcaster med en spell caster level... vet jag inte lika mycket om.

Necross

Swashbuckler
Att vara spellcaster och ha någon level av något annat, är helt idiotiskt...
Det beror ju på hur man spelar. Om man spelar för att ha kul eller för att "vinna" över DM på nåt perverst sätt.

Pom

Swashbuckler
Att vara spellcaster och ha någon level av något annat, är helt idiotiskt då det
Necross har en poäng, men jag vill tillägga att en enstaka level i någon lämplig klass kan ge en rätt slagkraftig kombination. Man får ju exempelvis inte en ny spell level varje level. Däremot är det sällan en, säg, level 10 full caster behöver oroa sig för en level 5 caster level 5 något annat.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tack för tipsen!

Som det blir nu lutar jag åt mot en Genasi. Alltid kul att pröva på någonting annorlunda (där jag annars alltid spelar människor...) :gremsmile:

Korpen

Hero
Jag rekomenderar mitt favoritkoncept: Halfling med Hund.
Eftersom halflings är small så är deras riddjur medium, så de kan ta sig fram överallt där människor får plats. Det gör att de kan följa med ner i underjorden och liknande platser.

Det gör att man kan få maximal utdelning på mounted-combat featsen. Dessutom är det riktigt rolig att spela en halt och klubbfotad halvlängdsman som faktisk behöver sitt ridjur för att överhuvudtaget fungera. Det fungerar som en rullstol åt honom.

Är det dessuom på så relativt låg level som tre-fyra så är riddjuren hyggligt stryktåliga.

Användbara artiklar om man tänker använda ridjur: http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/rg/20050125a

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Har den inte klar i huvudet ännu... men det finns två feats som man kan utnyttja. Det finns en metamagic feat som gör att spells varar i 24 timmar nämligen, tror att spellen räknas som 5 eller 6 levlar högre. Det finns också en cleric feat som gör att du kan byta turns mot metamagic feats.

kombinera dessa två och du kan ha vilken spell som helst kastad 24 timmar om dygnet såvidare du har nog med turns.
Så ta dessa två feats, spendera resterande feats på extra turning checks och såfort du blir level nog för att kasta divine power så har du en cleric med +6 styrka samt base attack som en krigare, dygnet runt.

Ledsen att jag inte kommer ihåg vad featen heter har inte böckerna här så kan tyvärr inte kolla... men det finns säkert någon vänlig själ som kan hjälpa.

Om du vill ha en meta spelar karaktär som antagligen gör din sl sur :p

wallahad

Swordsman
Mera talande exempel: 2d4 eller 6d6.

Reservation: På levlar under 10 (dvs low-middel lev) så fungerar det verkligen att köra med en extra class. Det stärker karraktären och ger den mera färg.
Helt okej koncept om man talar om något kortare spel som troligast inte kommer att komma upp till level +14.

Gillar själv att spela Sorc/Rouge. Med tonvikten på smyga / gömma sig.

Har man däremot beslutsångest kan man köra Cleric eller Bard, nog för att Prästen är bättre i front linjen än barden någonsin kommer att bli men i sociala spel så leder barden.

Pom

Swashbuckler
[Diskussion för sakens skull - i stort verkar vi överens :gremsmile: ]

Mera talande exempel: 2d4 eller 6d6.
Hm, vilka spells tänker du på nu? Generellt är förstås en lvl 3 spell bättre än en lvl 2 spell, men skillnaden behöver inte vara så drastisk, särskilt inte om det rör sig om andra situationer än en duell i dagsljus på en öde äng.
Ibland är det t ex värre att hamna i en svärm än i en fireball (särskilt om målet har resist energy på sig) och en touch of idiocy är livsfarlig för en trollkunnig.

wallahad

Swordsman
Ok, Disguise self [Level 1] eller Alter self [Level 2]?

Den ena bygger upp en liten illusion som kanske lurar vakten.
Den andra gör att du kan morpha dig till något som har en hyfsad chans att helt undvika att behöva pasera vakten.

Men visst, 1 caster level för att få mera färg och mera djup i en karraktär, helt okej utbyte.
Får se vad jag kommer att säga efter att min Dragonheart Mage är på lev 16. Då jag har "missat" 3 caster levels...

Pom

Swashbuckler
Ok, Disguise self [Level 1] eller Alter self [Level 2]?
Du missförstår mig. Självklart är en spell i medel bättre om den är 1 level högre. Ingen har hävdat annat. Självklart går det också att hitta situationer där en specifik level x spell är vansinnigt mycket bättre än en specifik level x-1 spell.

Vad jag säger är istället att inte alla spells har exakta motsvarigheter på alla levels. Och 1 caster level utbytt mot 1 annan level gällde inte färg och djup utan allmän effektivitet. Man kanske tycker att exempelvis +1 på BAB, +2 på Fort, +5,5 hp och 1 valfri stridsrelaterad feat är ännu bättre än +2,5 hp och 1 till caster level och därför hellre tar fighter 1 än sorcerer från 4 till 5.
Det beror förstås mycket på hur man byggt sin sorcerer i det här specifika fallet. Men min poäng är att det i vissa sammanhang kan vara ett attraktivt alternativ ur ren effektivitetssynpunkt.