Nekromanti Ge mig prisjägare till Star Wars!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En favorit från både dataspelen, serierna och filmerna var alla prisjägare som springer omkring. En del kompetenta, en del fumliga, alla ute efter att tjäna en slant. Ibland har de samma mål som huvudpersonerna, ibland är målet huvudpersonerna. En del hyser agg, andra är iskallt profesionella och har inga problem att samarbeta i morgon med personen som de försökte döda igår.

Som vanligt gillar jag att blanda upp de slper jag själv gör med slper som andra gör för att spelarna inte ska veta vad de kan förvänta sig, så är det nån som är sugen på att ställa upp och hitta på en prisjägare? Regelsystem är inte bestämt än, utan vad jag behöver är bara koncepten och själva karaktärerna.

Eran som jag tänkt mig är strax efter slaget om Endor, fast i galaxens utkanter. Så den imperiska närvaron kommer fortfarande att finnas, men de får inte längre order från kärnvärldarna. Jag behöver allt ifrån småskaliga lycksökare till riktiga hårdingar. Folk som jobbar ensamma och folk som jobbar i grupp.

Frågor som vore bra att få svar på (men begränsa er för allt i världen inte till enbart dessa):

Namn
Art
Tillvägagångssätt
Moralisk kod

slanfan

Hero
Admiral Tenkusita Hoc Darm.
Art: Eh, människa?

När ordrarna från kärnvärdana slutade komma tog Astrokomunikations officer Tenkusita Hoc Darm ett vågat beslut. Utan förvarning dödade hon och hennes medkonspiratörer ledningen på Stjärnförstöraren Emperors Justice. Hon riggade kommunikationerna så att ledningsbytet verkade beordrat av Vader och att skeppet nu hade en ny typ av roll i kejsarens tjänst. Nämligen som en ambulerande problemlösare och piratjägare. Sedan dess har hon tagit några planetsystem under sitt beskydd mot "rimlig" betalning. Behöver du få någon haffad, kanske en president eller en Hutt så är Tenkusita Hoc Darm kvinnan för dig.

Tillvägagångssätt: Tja, hon har en Stjärnförstörare och standard mängd stormtroopers+tiefighters till sitt förfogande. Så hon är hyfsat flexibel, men aldrig outgunned.
Moralisk kod: För tillfället är det frihet och en förmögenhet hon siktar på, men i hennes hjärta döljer sig en (visserligen hänsynslös) blivande hjälte. Skurkar beware.
Rymdhamster said:
Wow! Storskaligt men awesome!
slanfan said:
Kul att du gillade, för det var ju inte riktigt henne du bad om :p
Rymdhamster said:
Nej, men bra idéer ska man inte rynka på näsan åt bara för att man inte insåg att man hade ett behov av dem =) Klart man ska ha med en army for hire nånstans. Det är ju jättetufft!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Namn: Balko Tush
Art: Sullustan
Tillvägagångssätt: Balko jagar främst folk som är efterlysta efter att ha begått ekonomiska brott eller brutit mot handelsavtal. Främsta metoden för att snoka rätt på målen är spaning och att snacka med/muta de som vet nåt (§3 i Balkos kontrakt klargör att krediter avsedda för sådana "övriga utgifter" skall finnas tillgängliga). Balko griper helst sina mål när de inte är i position att göra nåt våldsamt av det hela (han lär ha haffat min 24 personer i samband med toalettbesök) och om risken för väpnad konfrontation är stor så hyr han in förstärkningar på uppdragsgivarens bekostnad (enligt §12 i kontraktet)
Moralisk kod: Se §1, 5, 14, 15 och 17.
Rymdhamster said:
I love it!

- Hey, great work Tushy!
- Thank you. Please not paragraf thirtyeight regarding bonuses for "great work". Also, do not call me Tushy.
Anarchclown said:
En till Sulustan? Cool. Jag gjorde just en sullustan till honom via chat på fejjan. :) Great minds think alike.
DeBracy said:
Haha! :D Jag tog nån sorts alien jag kom på vad de hette, min nät dummade sig för mycket för att gräva fram nåt udda på wookiepedia.

Rhodryn

Hero
Detta kommer nog inte hjälpa dig just nu... eftersom du kommer behöva läsa en bok själv först. XD

Men jag tror den kan ge dig en mängd ideer, för den utspelar sig i en sci-fi framtid av våran galax/universum, och handlar om just en prisjägare, och där det finns många andra prisjägare i boken som alla försöker få tag på samma person. Alla prisjägarna som huvudkaraktären stöter på, eller hör talas om, mm, har olika personligheter, egenskaper och sätt för hur dom går tillväga med att spåra och fånga in, eller döda målet (om målet inte behöver vara levande för att få sinna pengar).

Det är av en rätt välkänd sci-fi författare vid namner "Mike Resnick". Och boken, från 1986, heter "Santiago"... eller "Santiago: a Myth of the Far Future" om man vill ha hela namnet (på svenska så räcker det med Santiago tror jag... finns på bibliotek lite var stans, eller fanns åtminstone när jag sist lånade den... för en 7-8 år sedan, dags fären omlässning när som tror jag). Det är en lättläst bok,och tar nog inte allt för mycket tid att läsa igenom. Det är en av mina favorit sci-fi böcker (har ju dock inte läst allt för många än så länge). Finns oxå en uppföljare som jag inte har läst än.

Det är faktiskt en bok som jag har sedan jag läste den på 90-talet känt att dess värld (en värld som författaren använder till många av sina böcker) skulle vara perfekt för ett penna och pappers rollspel (har lite då och då suttit och tänkt på att skapa rollspel, inklusive med Santiago i åtanken för sci-fi varianterna... har bara inte tagit det mycket längre än starten genom åren... noterade just nu att det faktiskt finns ett äventyr ute på marknaden för Pathfinder eller D&D 4th ed som är baserat på den boken). Det är en högteknologisk framtid, där dom centrala zonerna i galaxen/universumet är generelt sätt svinrika (med andra ord... Fattig? GTFO!)... och ju längre ifrån dom zonerna man kommer, ju fattigare blir det, ju "primitivare" blir det, och ju laglösare blir det. Frontär zonerna känns väldigt mycket som en... ja... tänk er vilda västern fast i framtiden (har sätt en hel del jämförelser med Firefly medan jag kollat runt i dag). Jag är ju inte igentligen så intreserad av western grejer... men jag kan helt klart göra undantag, så länge det är av rätt anledning. :) Dessutom så finns det intelligenta aliens oxå.

Alla prisjägarna, inklusive huvudkaraktären "Sebasian 'Nightingale' Cain", söker den mytomspunne "Santiago"...

"They say his father was a comet and his mother a cosmic wind, that he juggles planets as if they were feathers and wrestles with black holes just to work up an appetite. They say he never sleeps, and that his eyes burn brighter than a nova, and that his shout can level mountains.

They call him Santiago."
"Bandit, murderer, known to all, seen by none...has he killed a thousand men? Has he saved a dozen world? His legend is as large as the Rim itself, his trail as elusive as a wisp of starlight in the empty realms of space. The reward for him is the largest in history."
Det svenska omslaget:

Rymdhamster said:
Låter awesome! Ska ta en tur till biblioteket nästa vecka och se om jag kan hitta den.
Rhodryn said:
Goodgood.

Och om den inte finns på ditt bibliotek (eller om dom inte kan beställa in den från något annat bibliotek, vilket dom antagligen kan), så finns den ju att köpa i både begagnat och nyskick på t.ex http://www.bokborsen.se/ eller andra liknande sidor (sätt så pass lågt pris som 15+ spänn... antar frakten inte är inräknad då). Har själv tänkt köpa den, men det har bara inte blivit av än. XD

Vet dock inte om den finns att få tag på med Engelsk text.