Nekromanti Ge mig tips...

Efreet

Veteran
Jag är DM och undrar över lite saker... Kan väl nummeruppställa..

1. Ska en fullständig karta (alltså den som man får i Forgotten Realms-boken) få köpas på en marknad eller så? Och till vilket pris?

2. Var hittar man vapen? Jag har inte DMG:n. Står det några i PHB? (Har inte tillgång till den nu). Annars kan väl någon vara snäll och ge mig en lista? Och rustningar tack.

3. Kan ni nämna några monster som man kan möta om man är 2 st spelare på Lv1? Det blir en massa Goblinslakt för jag kan inte komma på någonting bättre.

Det var allt.

DanielSchenström

Swashbuckler
1. Vill du att rollpersonerna ska få ha en sådan? Det är frågan du bör ställa dig för det är den viktiga delen. Prissätt sedan efter ditt önskemål. Om du vill vara sann mot världen så i nån av Drizztböckerna fick de leta runt ett par timmar för att få tag på en bunt olika kartor som tillsammans blev någorlunda ackurat över ett litet område.

2. Alla vapen och rustningar finns i PHBn. Totta på www.opengamingfoundation.org där bör det stå en del siffervärden.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några svar

Okej, det här är ju litegrann baserat på vad jag tycker. I alla fall punkt 1 och 3. 2:an är ju regler.

1. Nej. En sån sak är för värdefull för att krängas på en marknad. Jag kan till och med tänka mig att en sådan karta kan vara så värdfull att den är fokus för ett helt äventyr i sig: en karta som kommit på avvägar söks av olika handelshus som inte stoppar för nått för att finna den! Men alltså inget man bara köper på en marknad. Om den skulle finnas till salu nånstans, skulle jag prissätta den väldigt högt: kanske runt 50 000 GP eller till och med mer.

2. Vapen hittar du på sidan 96-103 i Player's Handbook (PH). Om du inte har tillgång till den kan du hitta vapnen här:

http://www.opengamingfoundation.org/srd/srdequipmenti.html

3. Bra monster för level 1 gubbar, 2 spelare? Allt som har challenge rating runt 1, 1 1/2 eller 2 borde funka. Se sidan 223 i Monster Manual. Själv gillar jag zombies, skeletons, ghouls, wolves, och wererats. Och goblins och hobgoblins förstås. :gremgrin:

Hoppas att det hjälper!

Magnus

Eagleheart

Veteran
Det bästa tips jag kan ge dig är att skaffa PHB o DMG :gremsmile:
I PHB har du alla vapen och rustningar..
i DMG har du en lista över en massa magiska vapen och rustningar samt andra föremål.
sen vill du nog ha Monster´s Manual också... där ser du alla monster som passar åt stackars lvl 1 spelare...
men jag kan väl reckomendera förutom Goblins så Orcs :gremsmile:
Ogre´s kanske dom klarar av, skelett, zombies, varg, hobgoblin, gnolls, kobolds... alla dom finns i monster´s manual i alla fall..

en fullständig karta ska väl nog gå att få tag i.. men skulle jag sälja en sådan till spelarna i min grupp så skulle den nog kosta några hundra guld mynt... beror ju lite på vem dom köper den av...

aja hoppas du fick ut nånting av mitt svammel :gremsmile:

Eagleheart

Veteran
Re: Några svar

haha snacka om att vi hade pris skillnader :gremsmile:
jag hade sålt kartan för en 500 gp typ...

tänkte att nån mäktig magiker nån gång i tiden fick för sig att göra en karta över världen... å sen har den kopierats osv...

fast du har nog rätt, upp mot 5 siffriga tal bör den kosta...

Efreet

Veteran
Käppar i hjulet

Har PHB och MM bara att jag inte hade sett var vapnena låg.

Men nu är det så att dom jag spelar med är riktigt nyfikna. Om dom inte får köpa så ska dom stjäla eller slakta. Och det är inte alltid så lätt när man har beskrivit en Halfling som står i ett stånd på en marknad. Då säger dom: "Du ska dö!" Då säger jag :"Ni hinner inte slå honom för han lyckas fly". Då invänder dom med: "Jaha vart kan han fly?" Det slutar med att jag får säga: "Det går inte. Han försvinner upp i rök.". Några ideér?

Troberg

Sinister eater
Aktivt & drastiskt rättsväsende? [NT]

NT = No Text (Ingen text)

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Käppar i hjulet

Jomenvisst.

Folk med värdefulla saker brukar se till att betala för beskydd, de kanske kan skydda reträtten, eller avskräcka rollpersonenerna.

Man kan tänka sig att attacker på stadens handelsmän inte ses positivt av stadens styrande som sätter upp en belöning, eller ber andra äventyrare att sätts stopp för dem.

Säg att det inte finns någon sådan karta och sälj dem en mindre.

Sälj dem kartan och låt det visa sig att den är falsk. (Försäljaren är förstås borta nästa gång.)

Sälj dem kartan och låt dem hållas. Kartorna brukar ändå inte vara helt kompletta. Jag har inte sett nya FR-kartan men de gamla hade mer detaljer ju mindre område den visade.

Om det nu var ett konkret exempel med halvlingen så kanske han är en gammal äventyrare, kanske med säg en teleportring för snabba flykter.

Utan sådana medel kan en halvling försöka försvinna i folkmängden (låt dem slå search för att se honom i vimlet), en jakt är alltid kul. Och så kanske han springer mot en vaktkasern, eller till puben där han är en stammis så får rollpersonerna kämpa lite för kartan. Eller om han har lite tjuvgrader kan han försöka ta sig upp på taket, där smidighet är viktigare än snabhet i flykt.