Nekromanti Geek and Sundry listar 5 samberättarspel som du borde känna till.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
1) InSpectres borde vara med på alla såna listor, och även Polaris, för att det är helt unikt.

2) Nu finns det säkert lika många definitioner av samberättarspel som det finns rollspelare, men när jag läste Mouseguard tyckte jag att det kändes rätt mycket som ett helt vanligt rollspel med lite speciella features.

clarence redd

FrostByte Books
Har inte Mouse Guard ett system där spelledaren håller i första delen av äventyren och spelarna styr upplösningen?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
clarence redd;n194471 said:
Har inte Mouse Guard ett system där spelledaren håller i första delen av äventyren och spelarna styr upplösningen?
Typ. Varje spelmöte så gör man först spelledarens äventyr, och sedan får varje mus göra en sak "fritt". Det finns en del andra sådana där saker i reglerna. Jag skulle nog instinktivt slänga Mouse Guard i kategorin Neo-Trad snarare än Story Game.

Värt att ta en titt på kan det vara ändå, jag hade rätt skoj när vi spelade det, men jag är inte riktigt med på noterna när det stoppas i Story Game-kategorin, även om jag kan förstå resonemanget som gjorde att det hamnade där.

gustaf s

Warrior
Varför måste vi känna till dem? För att de är fantastiska? för att de är representativa? för att de är unika? för att de utgör någon slags kanon? för att de är cutting edge? Jag tror att jag plockat fem andra spel för de flesta av de listorna, men smaken är ju som baken förstås.

Monsterhearts är väl det av dem som jag verkligen gillar, men jag är å andra sidan tveksam till att det skulle göra sig på någon slags "måste-känna-till-lista", förutom "här-är-spel-jag-gillar-som-du-måste-känna-till".

(Vem är Ryan Chaddock btw?)

Hellzon

Långsamma Vargen
gustaf s;n194474 said:
Varför måste vi känna till dem? För att de är fantastiska? för att de är representativa? för att de är unika? för att de utgör någon slags kanon? för att de är cutting edge?
Här har vi väl grundfrågan. Cutting edge kan vi kanske utesluta när Fiasco och DITV är med - 7 och 11 år gamla spel.
Själv saknar jag The Quiet Year/Microscope. Om man hade velat ha stor spridning i speltyp alltså.

anth

Vetefan
Varför anses Monsterhearts viktigare än Apocalypse World?
AW är originalet och MH är bara ett hack. Eller har jag missat något?

Björn den gode

Swashbuckler
Det står ju i artikeln att han listar "Let’s go over a few of the most iconic examples of the subgenre."
Jag tänker att det just är en sådan lista som är intressantast. Alltså 5 spel som efter att du har spelat dom gör att du både förstår hur 'story games' fungerar och också kan följa med i diskussioner. Det vill säga "de 5 mest kända spelen som tillsammans är tillräckligt olika för att visa upp bredden på genren'.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
anth;n194538 said:
Varför anses Monsterhearts viktigare än Apocalypse World?
AW är originalet och MH är bara ett hack. Eller har jag missat något?
Den frågan är berättigad.

Dock, MH är mer pedagogiskt skriven än AW IMO. Så vill man testa den gruppen av spel så tror jag MH är en bättre utgångspunkt. Men om vi bara skall gå på kändhet (?) så absolut, AW.

Bolongo

Herr Doktor
Som Björn är inne på, det är en lista för nybörjare. Så även om ett visst spel är det historiskt mest viktiga, kanske det inte är det mest lättspelade eller välförklarade. Och då platsar det inte på en sådan lista.

Björn den gode

Swashbuckler
Fem samberättarspel som du borde känna till:
Montsegeur 1244,
Dream Asqew,
Nerver av Stål (alt. Prosopopé om du kan franska),
Archipelago III,
GxB

Klart.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Okult