Re: En annan regelfråga?
Å andra sidan kräver detta någon form av fummelmekanism, vilket just han får till genom att använda två tärningar (där man alltid väljer det bästa resultatet, ger snygg klockkurva) och fumla när man slår 1 på båda. Om jag minns rätt. Även folk med FV 25 ska kunna misslyckas, tycker jag, även om det ska vara riktigt sällan (inte var 20:e gång som i t.ex gamla DoD's taffliga fummelmekanismer).
En kamrat till mig har en annan skitsmidig lösning: Om du kan lägga till 20 till tärningens utfall, gör det. Dvs, om du har FV 25 och slår 1, 2, 3, 4 eller 5 så lägger du till 20 till resultatet.I Pendragon gör man på det viset att värden över 20 ger en bonus på effekten motsvarande det överskjutande värdet. Har du till exempel FV 25 och slår en nia räknas det som effekt 14.
Å andra sidan kräver detta någon form av fummelmekanism, vilket just han får till genom att använda två tärningar (där man alltid väljer det bästa resultatet, ger snygg klockkurva) och fumla när man slår 1 på båda. Om jag minns rätt. Även folk med FV 25 ska kunna misslyckas, tycker jag, även om det ska vara riktigt sällan (inte var 20:e gång som i t.ex gamla DoD's taffliga fummelmekanismer).