Nekromanti Gemini?

Jimmy

The One Ringkvist
Skulle någon som förirrat sig in på detta forum vilja vara vänlig att ta sig tiden och tala om för mig vad Gemini är?

Gärna så mycket info som det går om det som kom ut osv...Har kollat lite på forumet å så men vet inget om spelet i sig eller världen eller tillbehören eller.. ja allt!

??

Jimmy

The One Ringkvist
Forumbeskrivning:

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det ultimata diskussionsforumet om det alldeles utomordentliga mörka medeltidsfantasy rollspelet Gemini från Cell. Diskutera allt som rör sig under den förmörkade solen.

<hr></blockquote>

Dags att stänga butiken?

Weatherman

Hero
Eller så är det fåtalet som använder det hä forumet ganska trötta på att beskriva Gemini... Rota längre ned bland trådarna; skulle tippa på att du hittar åtminstone ett par trådar rörande ämnet.

Mats

Vaun Vuriche

Warrior
Du har så rätt så. Jag kan helt enkelt konstatera att Grov's fråga var en sådan som fick iafl mig att bara ge upp ett stön och stänga ner Explorer. Orkar helt enkelt inte skriva ett par A4-sidor, vilket är vad som krävs för att besvara den där ganska så generella frågan...

Om Grov läser på lite och sen frågar mer specifikt efter några grejer skriver jag gladeligen ett svar.

Jimmy

The One Ringkvist
Re: Ursäkta mig!?

Anledningen till att jag frågar är att jag INTE hittar en tillfredställande beskrivning av spelet Gemini på dessa sidor i forumet.

Jag har läst igenom ALLA sidor och skummat ALLA INTRESSANTA trådar.

Jag tror att den typ av spelets anhängare ni "representerar", de som hellre skriver

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

[...]ge upp ett stön och stänga ner Explorer[...]

<hr></blockquote>

än att rättvisande beskriva det spel de gillar så mycket. Konstigt att man orkar klanka på andras inlägg när spelet förärats ett eget forum på Codex sajt.

Jag blir så jävla förbannad av sådan urbota dumhet helt enkelt!

Detta var INTE en dum fråga som KRÄVDE ett SKITIDIOTISKT svar!

Jimmy

The One Ringkvist
Jahapp...

...min fråga kvarstår dock.

Läs inlägg 1 på denna tråd. Någon?

Vaun Vuriche

Warrior
Re: Ahem.

Kanske att jag återvänder till inlägg 1. Om du i gengäld faktiskt läser inlägg 4. Jag gjorde aldrig några påståenden angående ditt inläggs dumhet. Det jag däremot sa var att jag inte orkade skriva ett par A4-sidors beskrivning av spelet.

Du begär inte så lite du, eller hur?

Vaun Vuriche

Warrior
Nåja Grov, du har ju iafl demonstrerat ett äkta intresse, så jag får väl försöka rättfärdiga Gemini's existens på detta forum och samtidigt upprätthålla spelets utövares heder.

Nu avser jag skriva ganska kortfattat så får du be mig utveckla senare.

Från Cell Entertainment har, såvitt jag vet, utkommit: Gemini Grundbok, Den Mörka Magin (Magibok med fler besvärjelser samt lite annat.), Orschild - Winds of War (panjmodul, beskriver provinsen Orschild och dess historia) samt Rollformulär. Detta är allt. Dock har de också skrivit ett koppel små-äventyr som man kan ladda ner från deras hemsida.

Rollspelet Gemini, ja hur ska jag beskriva det? Gemini är ett mörkt fantasy-rollspel.
För över tusen år sedan reste Kyrkans hjälte Markis Hymeneus en port av järn för att utestänga det förhatliga mörkret från människornas länder. Han förseglade den med den Endes välsignade sigill och guden gjöt sin helighet i låset. Sedan dess har mörkret ständigt försökt utöva sitt inflytande från den andra sidan. Varje gång den totala solförmörkelsen närmar sig väljer de mörka arvtagarna en befriare som man försöker leda genom kyrkans skickligt vävda mysterierför att hitta den väl bevarade hemligheten med Järnportens sigill. Tidigare hade människosonen Cyrus och den makthungrige dvärgen Vaun Vuriche valts ut för uppgiften och misslyckats - båda hade fallit vid Järnporten. Den här gången föll valet på den förskjutne järnalvsvasallen Malachdrim. Malachdrim var fylld av ilska och frustration sedan hans folk fördrivits från drottningens hov och sökte en stark bundsförvant som skulle kunna ge honom åter allt det som gått förlorat när drottningen försköt honom. I mörkret fann han allt han sökte och han hängav sig villigt åt sin uppgift - att finna de uråldriga ritualer som skulle kunna bryta Järnportens sigill.

För tolv år sedan i rollspelets tideräkning, lyckade Malachdrim i sitt värv, han släppte lös mörkret och det i sin tur fick himlakropparna att stanna i sin position av solförmörkelse och försänkte världen i en evig skymning.

Människor finns givetvis i Geminis värld, de är sig vanliga till skillnad från dvärgar och alver vilka är lite speciella. Dvärgarna är splittrade av ett otänkbart förräderi och lever i klaner i människornas länder, deras eget rike i berget blott ett otydligt minne. Drabbade av en fasansfull förbannelse och av människors fördomar lever de som mindervärdiga bredvid människorna.
Järnalverna har en drottning från vilken alla alver stammar. De är uppdelade efter Saeculum (Ung. livskraft), och efter vilken av de fyra vasallerna släkten de tillhör. Vasallerna är drottningens älskare men idag är två av de fyra förvisade i exil tillsammans med sitt folk. Järnalverna lever i sitt bergsrike och har efter två stora krig med människorna och kyrkan inte så mycket kontakt med någon.

Människornas värld då. Det som en gång var ett enat rike under kyrkan och Markisernas styre är nu splittrat och uppdelat i tolv provinser. Fem av dem var tills helt nyligen styrda direkt av kyrkan men sedan Markis Lazarus vände sig till mörkret tillsammans med sin provins är de nu bara fyra i antal. De andra provinserna är styrda av varsin världslig furste. Dessa krigar sinsemellan och mot kyrkan.
Detta är den kända världen.

Geminis stridssystem är det som faktiskt hindrat mig från att spela det en himla massa, jag finner det nämligen vara det sämsta system jag nånsin sett. Dess magisystem i kontrast är det bästa jag nånsin varit med om. Man kan med lätthet kasta improviserade besvärjelser och friheten är enorm. Hela grundboken är skriven ur kyrkans synvinkel och det är i mina ögon en lysande utgångspunkt, även ur kyrkans synvinkel lämnar dess blodtörstiga inkvisition en bismak av tvivel kvar i munnen och i vissa delar ter sig inte mörkret som den hemska fasa som den utmålas att vara. Inte helt svartvitt med andra ord.

Nu orkar jag inte skriva mer för stunden... *Pust*

Jimmy

The One Ringkvist
Lysande!

Först: Tackar!

Sen:

Jag har sökt och sökt, dock utan att fråga, tills nu. Denna beskrivning av Gemini har jag inte hittat någonannanstans, tack för mödan du lade ner!

Ska fixa mig ett ex snarast!

Får ta och se till att det blir lite ljus i Geminis skymningsland...

ps. Nu finns det ju ett aldeles lysande inlägg att hänvisa till om någon frågar i framtiden. /images/icons/smile.gif

Vaun Vuriche

Warrior
Re: Lysande!

Tja, det där kunde blivit bättre, men jag orkade inte. Jag hjälper väl gärna till, men det är alltid lättare att få igång mig när jag känner mig utmanad, heh.

Lycka till med ditt Gemini-spelande, skriv gärna vad du tycker om spelet när du inhandlat det.

André

Veteran
Re: Ahem.

Man ska inte behöva skirva så mycket för att få en ungerfärlig bild av hur ett rollspel är. Det är ju faktiskt så att man själv ska få en lite överraskning när man köper det ju.

AidinElf

Veteran
Nu vet även jag vad Gemini är!!

Jag visste liksom Grov inte vad Gemini var, så jag är tacksam för att du lade ner lite (eller hur mycket du nu lade ner...) tid på att beskriva det!!!
Just nu försöker jag och några kompisar komma igång med Eon, men vi får väl se om det blir nåt Gemini nån gång...

Antar att man kanske inte ska nämna Eon på detta forumet... men jag tar mig friheten att störa er lite... hehe