Nekromanti Gemini

AEGIS PRIME

Swordsman
Har försökt hitta Gemini för en trevlig peng för att läsa det. Är det värt det? Var det ett bra spel?
Vad har hänt med Cell?

Många frågor och undringar

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Själv hittade jag Gemini på en bokrea och fick punga ut med 100 spänn, inte så farligt precis. Men om det var värt det vet jag inte. Jag har bläddrat igenom det några gånger - Gemini hade en del coola idéer men förstördes av ett konstigt upplägg i boken. Om det hade ett bra regelsystem eller inte vet jag inte.. för jag har inte orkat sätta mig in i det.

Cell lade ner sina rollspelsplaner och började satsa på andra spel, nu vet jag inte riktigt vad dom pysslar med. Men dom håller ju inte till här på forumet i alla fall, och det skulle inte förvåna mig om Geminiforumet försvann ifrån rollspel.nu, frekvensen av inlägg är ju inte särskilt hög.

Johan K

Gammal & dryg
Ja, jag tycker att gemenie är/var ett rollspel som är bra. Det var lite udda, men det tillför bara charmen till spelet. Så det är kalrt värt sina pengar.
Kan tänka mig att du kan få tag på det på tradera elelr om du lyckas hitta på nått jonvent.

Mycket nöje !!

Evert(in_sane)

Veteran
Jag har spelat Gemeni en gång och jag tycker att det inte var särkilt bra. Det finns betydligt fler likartade rollspel som är bättre

..........men det är vad jag tycker.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det finns betydligt fler likartade rollspel som är bättre

Får man fråga vilka dessa "flera likartade rollspel" är? Ett svar på den frågan besvarar väl också vad du förväntade dig av Gemini.

Evert(in_sane)

Veteran
Fantasy rollspel skulle jag vilja säga, men det beror helt på hur petnoga man skall vara. Regelsystem eller typ av spel. Jag föredarar att istället spela andra rollspel för att jag tycker att dom är bättre. Jag vill då också säga att det är vad jag tycker´, gillar någon Gemeni så får dom göra det.

entomophobiac

Low Prep High Play
Fantasy rollspel skulle jag vilja säga

Då håller jag med. Är det fantasy man är ute efter så är Gemini fel spel, eftersom åtminstone inte jag ser det som ren och skär fantasy. Vill man däremot ha en välskriven mörk värld som bryter mot flera av de traditionella normerna så är Gemini ett gott val.

Samtidigt får folk faktiskt tycka precis vad de vill. Det tycker till och med jag.

infelix

Veteran
Jag har sett det ligga ute på tradera ett flertal gånger och kan helt klart rekomendera dig att skaffa det om du kommer över det. Helt klart ett av de bästa fantasy spelen enligt mig även om det finns ganska många luckor pga nedläggningen av det.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker väl du har fått sisådär svar angående hur spelet är, så jag får väl gå in och svara trots att jag bara har snabbläst igenom boken på 10-30 minuter för ett halvår sedan..

Spelsystemet är som ett DoD med lite vettiga ändringar.. Det märks att spelmakarna har haft lite nya idéer men tyvärr så har de inte gått fullt ut och gjort om hela DoD-systemet, utan de har bara lappat ihop och ersatt några regler med annat.. Synd, tycker jag..

Något som brukar komma upp är något som kallas för Gemeni-buggen.. Det är att vissa vapen inte kan göra 1 i skada, som jag har förstått det.. Det roliga är att folk verkar ändå acceptera att exempelvis DoD inte heller kan göra 1 i skada med vissa vapen.. Ta tvåhandsyxan som exempel som ger 2T10+2 i skada..

Magisystemet har fått beröm för att vara flexibelt men det lilla jag ögnade igenom imponerade inte på mig.. Å andra sidan tycker jag Ars Magicas magisystem är trist..

Världen har jag inte så mycket hum om, för jag var mest intresserad utav regelsystemet men det lilla jag läste verkade rätt vettigt.. Dock så finns det en hel del motsägelser i beskrivningarna.. Ta exempelvis det jag läste i magikapitlet.. Nu är det inte ordagrant med det lät ungefär såhär; "Det är en fullständigt kaotiskt värld där naturlagarna kan ändras från stund till stund" varpå det någon mening senare kan man läsa "Magikerna är bundna till vissa naturlagar."..

/Hans Eonspelledare använde stora delar av föreningskassan till att köpa in allt till Gemeni, men ingen i gruppen har spelat det eller ens sett skymten utav spelet

Radagast

Swordsman
Moduler till Gemini

Håller på att sammanställa de svenska rollspel som kommit i tryck. (och hur jag glömde Gemini i första versionen v0.1 förstår jag inte), men till saken, jag behöver lite hjälp. Rollspelet kom ut även på engelska, och vad jag vet så kom det ut fler moduler på engelska än svenska, men vad gavs ut på svenska (förrutom ev. rollformulär).

Åtminstone en modul till förrutom reglerna vet jag.

Det jag vill veta är:
Ev. artikelnummer (referensnummer/objektnummer) som produkten hade hos tillverkaren, modulens namn, vad för typ av modul det är (grundregler, kampanjmodul, expansionsregler, äventyr etc.), när modulen utkom, vilket format den hade (Box, A4, G5 etc) samt antal sidor.

// Radagast

Kung Kadaver

Veteran
Gemini är iofs ett helt ok spel men problemet är att det är "nedlaggt". Cell har inte släppt något till spelet på en herrans lång tid. Skulle du ha turen att hitta något, så hittar du det i "skräp-lådan" hos butikerna på rollspelskonvent.....

Vill du ha ett halvfärdigt spel som du själv får jobba en massa med, är Gemini ett spel som passar. Vill du kunna köpa färdigt material (och rollformulär) ska du slänga dina pengar i ett annat hål....

Zire

Swashbuckler
Re: Moduler till Gemini

Den mörka magin - Biskop Ignations formelsamling
expansionsregler
Produktnummer: 1-1003
ISBN: 91-89304-01-2
Tryckt i Sverige av Printograf, Stockholm 1998
Författare: Henrik Andersson, Anders Strid, Johan Sjöberg
Antal sidor: 80
format: tja.. sidorna är ~16cm x ~24cm

- Zire, är förövrigt nöjd med spelet även om det är svårt att göra scenarion till det