Nekromanti Generation vs. Blood potency

cogitare

Swashbuckler
Vad tycker ni om bytet från statisk Generation till dynamisk Blood potency?

Själv tycker jag att Blood potency är överlägset det gamla Generation-systemet som lånade sig lite för mycket till maxning/optning genom att en billig investering i Generation hade enorm genomslagskraft i spelet t.ex.

C.

Gordeg

Hero
Jag tycker också det nya systemet är bättre. Fast det var en viss känsla med det gamla just genom att rigiditeten i generationssystemet rimmade med rigiditeten i vampyrsamhället. Tyvärr var det gamla systemet så dåligt regelmässigt att vi kände oss tvingade att använda husregler för att begränsa just generation, antingen kraftigt stegrande kostnad eller ett tak (golv?) för hur låg generation en rollperson tilläts ha från början. Husreglerna var ett sorts kvitto på att något inte fungerade.

Gordeg

cogitare

Swashbuckler
V:tM vs. V:tR

Jo, det fanns mycket i gamla som var konstigt. T.ex. var Celerity som Disciplin alltför mycket av en show-stopper. Antar att man kan dryfta fram och tillbaka om balans i systemet osv. Men som vi spelade och hur jag som SL upplevde det så var det den Disciplin som var mest obalanserad!

Jag kör V:tR reglerna men i en V:tM setting och där har jag tänkt mig att modifiera Blood potency systemet något just för att visa att det är lite mer rigidt i V:tM. Man får ett extra BP för var 50:e (eller kanske tom. var 100:e) år istället för var 25:e år som Kindred och man förlorar ett var 100:e år (kanske var 200:e) i Torpor i stället för var 50:e.

C.

Avslagen_Cola

Warrior
Re: V:tM vs. V:tR

Jag kör V:tR reglerna men i en V:tM setting och där har jag tänkt mig att modifiera Blood potency systemet något just för att visa att det är lite mer rigidt i V:tM. Man får ett extra BP för var 50:e (eller kanske tom. var 100:e) år istället för var 25:e år som Kindred och man förlorar ett var 100:e år (kanske var 200:e) i Torpor i stället för var 50:e.
Är det inte tvärtom? Att man får +1 per 50 år och -1 per 25 år i torpor?
Fördelen med Blood Potency är ju att elders i princip kommer från 1700-talet nån gång i dagens samhälle, vissa kan ju ha klarat av flera torporperioder och vara "riktiga" elders från 1300-talet eller tidigare, men de ska vara sällsynta tycker jag.

Vill bara ta upp lite om Coils of the Dragon, en av deras grejer är ju att man kan dricka blod från allt oavsett potency... Den fördelen är lite för bra enligt mig då alltför många elders kan undvika torpor alltför lätt. Enligt mig borde man kunna räkna sin blood potency lika många steg lägre som prickar i Coils of the Dragon, så en Invictus som lyckas lära sig två prickar och därmed få denna fördel måste ändå dricka vampyrblod i slutändan.
Sen så hade jag en tanke om att blood potency 7 skulle kräva vampyrer av blood potency 1 eller mer, 8 kräver 3 eller mer, 9 kräver 5 eller mer och 10 kräver 7 eller mer, så att det VERKLIGEN ska bli svårt att få föda när man når sjukt hög potency.

cogitare

Swashbuckler

Är det inte tvärtom? Att man får +1 per 50 år och -1 per 25 år i torpor?
Du har säkert rätt? Har inte boken med mig här på jobbet och jag blev osäker när du skrev detta. Poängen var att jag skulle göra så att det tog längre att casha in BP genom sin blotta existens i min V:tM setting med V:tR regler.

Vill bara ta upp lite om Coils of the Dragon, en av deras grejer är ju att man kan dricka blod från allt oavsett potency... Den fördelen är lite för bra enligt mig då alltför många elders kan undvika torpor alltför lätt.
Håller med. Har tänkt på detta flera ggr. ALLA elders med lite innanför pannbenet borde skaffa detta. Har för mig att det finns någon blood magic (Cruac eller Theban Sorcery?) som gör att man kan slippa undan att dricka blod från andra Kindreds när man har hög BP. Dock har jag inte funderat ut om jag helt enkelt skall radera dessa förmågor eller om jag skall nerfa dem på något sätt i mitt Vampire?

C.

Havoc

Swordsman

Nu är det ju inte så himla svårt att hitta vampyrer att dricka blod från (med deras medgivande) om man är så mäktig.

Avslagen_Cola

Warrior

Just därför tänkte jag att man ska behöva dricka från vampyrer med hög blood potency om man själv har stört hög, så att det blir lite mer begränsat.

cogitare

Swashbuckler

Nu är det ju inte så himla svårt att hitta vampyrer att dricka blod från (med deras medgivande) om man är så mäktig.
Helt sant. Men du har fortfarande problemet med Blood Addiction och Vinculum att tänka på. Ok, man kan motstå det om man har hör BP fast inte hur länge som helst. Och om man känner att varje Kindred man dricker blod från måste dödas så att man inte blir blood bound pga. sin höga BP så kommer det leda till problem med auktoriteterna i staden.

Man har också lite svårt att köra det gamla Helena-tricket från WoD 1.0 och skapa en bunke childs och spika fast dem i taket, ge dem människoblod och sedan dricka deras blod med tanke på att det kostar permanenta WP att skapa childs. Och återigen, Vinculum och Blood Addiction :gremsmile:

C.

Havoc

Swordsman

Blood addiction är inget problem när man har BP nog för att måsta dricka vampyrblod. (sidan 158 i boken).

Vinculum är ett större problem. Antingen får man se till att inte dricka så ofta från samma vampyr. Man känner ju när steg ett i vinculumtrappan tagit rot (som jag tolkar det) och då är det stopp från den vampyren. Med hög stamina + composure kan det bli rätt många gånger innan det händer.

Det andra sättet är att ha vara bloodbound i par med en annan elder. Då blir man ju immun.

Men det är klart, ta en tupplur kan vara en br idé det också :gremsmile:

cogitare

Swashbuckler

Blood addiction är inget problem när man har BP nog för att måsta dricka vampyrblod. (sidan 158 i boken).
Ahh, där ser man. Det får jag slå upp när jag kommer hem från jobbet och har boken framför mig :gremsmile:

Vinculum är ett större problem. Antingen får man se till att inte dricka så ofta från samma vampyr. Man känner ju när steg ett i vinculumtrappan tagit rot (som jag tolkar det) och då är det stopp från den vampyren. Med hög stamina + composure kan det bli rätt många gånger innan det händer.
Nu har jag som sagt inte boken framför mig men är det inte så att man är maktlös mot första och andra steget av Vinculum? Det är bara tredje och sista steget, som gör att man blir helt blood bound, som kan motstås?

Det hade varit bra om de lagt in några regler för hur man vid hög ålder blir mer och mer "sugen på" att lägga sig i Torpor ett tag. Inte bara göra det knivigare att få tag på blod så Torpor motiveras av den svårigheten.

C.

Havoc

Swordsman

Nej, om man har högre BP och spenderar en willpower så får man slå stamina + composure (omodifierat). Lyckas slaget så tar inte ens det första (eller andra) steget. Det sista är lättare att klara sig ifrån eftersom man då får bonus beroende på skillnaden i blood potencey.

Hela det avsnittet är knepigt skrivet, jag fick läsa igenom det ett par gånger innan jag blev säker på vad som stod.

Jag håller med om att det vore fint med ett system där man med hög blood potency helt enkelt somnar in till slut (men märker att det håller på att ske i god tid innan). Då hade inte den stora frågan om Ordo Dracul och deras eventuellt ständigt vakna elders behövt komma upp. Ibland i texten verkar det också som om det skapas ett sug mot att sova för vampyrer med hög BP men det nämns aldrig rakt ut.

cogitare

Swashbuckler

Nej, om man har högre BP och spenderar en willpower så får man slå stamina + composure (omodifierat). Lyckas slaget så tar inte ens det första (eller andra) steget. Det sista är lättare att klara sig ifrån eftersom man då får bonus beroende på skillnaden i blood potencey.

Hela det avsnittet är knepigt skrivet, jag fick läsa igenom det ett par gånger innan jag blev säker på vad som stod.
Ok, skall läsa igenom det igen när jag kommer hem i kväll efter jobbet.

Ibland i texten verkar det också som om det skapas ett sug mot att sova för vampyrer med hög BP men det nämns aldrig rakt ut.
Det har jag aldrig tänkt på. Men det nämns ju ofta att äldre vampyrer lättare faller i Torpor men det saknas någon mekanik i spelet för det. Någon riktigt tvingande i varje fall. Det som finns är ju det vi pratat om här är ju att Torpor är ett sätt att undkomma att behöva dricka vampyrblod vilket är svårt att få tag på.

Jag hade velat se någon regel i stil med att för var 10:e år över 250 år måste en Kindred slå Sta+Composure för att inte överväldigas av viljan att lägga sig i torpor. För var 10:e år som de lyckas motstå krävs det en succ. extra för att lyckas motstå. Så en 300-årig vampyr måste ha 5 succar på ett sådant slag annars lägger de sig i Torpor. Det hela kan dock ske kontrollerat, dvs. det är inte så att de går på gatan och så helt plötsligt slocknar de, så de kan ordna upp sina affärer, ordna en säker plats osv. osv.

C.