Nekromanti Generation Z: Idéspånande

Krille

Super Moderator
Re: Generation Z: Någon slags sammanfattning

God45 said:
Min poäng är att du inte kan bidra till något eftersom du är fysiskt och mentalt underlägsen en vuxen vid 18-20 års ålder i ett realistiskt scenario.
Den där underlägsenheten är lite av poängen. Det gör dig svag och utsatt. Det gör allt annat så mycket större och farligare.

Så för min del är det inte ett problem.

Dessutom, vi talar zombies. Realism?

Krille

Super Moderator
Generation Z: Regelspånande

Handlingsresolution

Jag funderar på att sno metoden i Technoir, att man har "verb" som gör något och "adjektiv" som beskriver hur man är. Jag vet inte om jag ska ha med ekonomin så att det bara finns ett begränsat adjektiv-tärningar i spel - det var en av de saker som jag störde mig på i Technoir, faktiskt. Däremot är det ett praktiskt sätt att hantera skador, eller snarare tillstånd som i Mouse Guard.

Skulle jag köra på det så skulle det funka ungefär så här:

Verb har ett värde mellan 1 och 6. De ger så många tärningar till ett slag. Adjektiv är binära. Man har dem eller så har man dem inte. Har man dem så kan man om man vill lägga till adjektivtärningar till slag.

Slå hela högen: den högsta tärningen är resultatet. Säg att du slår :t6b-5: :t6b-2: :t6b-4: :t6b-1: :t6b-2:. Ditt resultat blir 5.

Har du fler än en tärning så blir varje extra tärning en decimalpunkt till. Antag att du slår :t6b-2: :t6b-4: :t6b-3: :t6b-4: :t6b-2: :t6b-1: :t6b-4:. Ditt resultat blir 4,2.

Om du har tillstånd så slår du en extra tärning av en fel färg per applicerbart tillstånd. Tillståndstärningar dödar andra tärningar av samma värde och tar bort dem från slaget. Säg att du är Hungrig&Törstig samt Skadad. Du slår :t6b-4: :t6b-2: :t6b-3: :t6b-1: :t6b-5: :t6b-4: :t6r-5:. Den röda femman dräper den blå femma. Resultatet blir 4,1, för det är det högsta som är kvar.

Så varför vill man inte alltid använda adjektivtärningar? Jo, för att alla adjektivtärningar ges till spelledaren till hans generella dödspöl. De kan han använda för att boosta slag eller för att dra igång hemska sidoeffekter - ett AW-hard move, motsvarande. Helst ska dödspölen ligga fullt synlig, så att man hela tiden ser hur den växer.

Cassius

Hero
Re: Generation Z: Regelspånande

Jag tycker det hade varit skit coolt ifall man började spela som tio, elva eller tolvåring. Varje "äventyr" tog 1 år eller det dröjer 1 år tills nästa, när du dör börjar du om som tioåring. Sen gör man ett dödligt spel.

anth

Vetefan
Krille said:
Det går ju inte. Jag vill ju göra Generation Z, inte ett nytt Mutant. Mutantlicensen är ju tokdyr!!!
Bah, ingen märker likheterna. :gremsmile:
Ha med:
- Djurzombier
- Mentala zombier (ser ut som helt friska människor men är helt hjärndöda).
- Fysiska zombier (ser ut som zombier med ruttnande kroppar, men deras hjärnor är oskadade så de beter sig som friska människor).

Vimes

Sillkung

Cassius said:
Jag tycker det hade varit skit coolt ifall man började spela som tio, elva eller tolvåring. Varje "äventyr" tog 1 år eller det dröjer 1 år tills nästa, när du dör börjar du om som tioåring. Sen gör man ett dödligt spel.
Ja alltså, det balla här är ju generationsgrejen. Att spela kids. Det tycker jag är konceptets selling point. Barnet känns ju som post-apokalypsens givna subjekt egentligen.

Cassius

Hero

Verkligen, man skulle också kunna tänka sig att folk inte blir så gamla. Det är jävligt farligt och många äldre klarar helt enkelt inte av stressen. Det är coolt om de är få som är äldre och att barnen är stenhårda.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Krille said:
Vad behöver förtydligas?
Är det bra att slå högt? Används decimalerna till något annat än att skilja slag åt om de slagit lika på entalssiffran? Finns det nåt positivt med att slå adjektivtärningen?

Krille

Super Moderator

Cassius said:
Verkligen, man skulle också kunna tänka sig att folk inte blir så gamla. Det är jävligt farligt och många äldre klarar helt enkelt inte av stressen. Det är coolt om de är få som är äldre och att barnen är stenhårda.
Som jag tänker mig smittan (i skrivande stund) så är alla smittade, men som växer kan neutralisera smittan så länge de växer. Sen börjar förfallet när tillväxten slutar (dvs när man blir vuxen).

De få äldre som finns är sådana som antingen är immuna, helt isolerade sedan femton år, eller har hittat ett sätt att fortsätta att hålla smittan i schack, exempelvis genom kannibalism.

Så därför finns det nästan bara ungar.

Krille

Super Moderator

DeBracy said:
Krille said:
Vad behöver förtydligas?
Är det bra att slå högt?
Ja. Höga tal är bra.

I Technoir så är det den som är aktiv som slår tärningen. Svårigheten är motståndarens värde i dennes verb. Resultatet ska bli högre än eller lika med svårigheten. Motståndaren kan spendera adjektivtärningar på att höja decimalen: för en tärning så får man 0,1 till. Motståndaren slår ingenting, utan nöjer sig med att spendera.

DeBracy said:
Används decimalerna till något annat än att skilja slag åt om de slagit lika på entalssiffran?
Vet inte än. De kanske kan användas för att skala upp effekten eller skadan.

DeBracy said:
Finns det nåt positivt med att slå adjektivtärningen?
Du får fler tärningar i slaget = större möjlighet att få högre och större möjlighet att få decimalerna.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Krille said:
DeBracy said:
Finns det nåt positivt med att slå adjektivtärningen?
Du får fler tärningar i slaget = större möjlighet att få högre och större möjlighet att få decimalerna.
Aaaha! Just. Jag blandade ihop adjektivtärningen med den från tillstånd i huvudet och förstod inte alls vad som var bra med adjektiven om de tog bort tärningar. Dåså. Då blev det mer förståeligt.

Förpacka detta på max 48 sidor och signera mitt exemplar i tid till GothCon!

Cybot

Mest spelbar
Hurdana zombies finns? Inte bara "fast or slow zombies" men t.ex kan de se (ögon är ganska känsliga och skulle paja snabbt om de var normala döda kroppar) eller litar de helt på lukt (eller har de kanske någon förmåga att känna av ungefär var värmekällor finns om de kommer nära)?
Styrka?
Reaktionsförmåga?
Tankeförmåga (minne, listighet osv)?

Krille

Super Moderator
Cybot said:
Hurdana zombies finns? Inte bara "fast or slow zombies" men t.ex kan de se (ögon är ganska känsliga och skulle paja snabbt om de var normala döda kroppar) eller litar de helt på lukt (eller har de kanske någon förmåga att känna av ungefär var värmekällor finns om de kommer nära)?
Styrka?
Reaktionsförmåga?
Jag funderar på att inte bestämma sådant. Istället sätter man upp nån slags bas-zombie när kampanjen börjar, mer eller mindre ihop. Man kommer överens om vilka gelémässiga egenskaper som zombies har (motsvaras förmodligen av adjektiv, eller vad de kommer heta), och när kampanjen börjar så är det så zombiesarna är.

Efter en viss tid - förslagsvis år, om det är på det sättet som spelet spelas - så kan spelledaren använda överblivna tärningar i dödspölen för att mutera zombiesarna, exempelvis genom att köpa till bra egenskaper eller köpa bort dåliga. Det gör att nästa år så måste man lista ut hur zombiesarna fungerar på nytt. Förra året var de i stort sett blinda, men nästa år kanske de har känsligt luktsinne och värmesyn. Året därefter kanske slöheten köps bort så att de blir runners istället för shamblers. Och så vidare.

Cissi

Up to no good.
Krille said:
Cybot said:
Styrka?
Reaktionsförmåga?
Jag funderar på att inte bestämma sådant. Istället sätter man upp nån slags bas-zombie när kampanjen börjar, mer eller mindre ihop. Man kommer överens om vilka gelémässiga egenskaper som zombies har (motsvaras förmodligen av adjektiv, eller vad de kommer heta), och när kampanjen börjar så är det så zombiesarna är.

Efter en viss tid - förslagsvis år, om det är på det sättet som spelet spelas - så kan spelledaren använda överblivna tärningar i dödspölen för att mutera zombiesarna, exempelvis genom att köpa till bra egenskaper eller köpa bort dåliga. Det gör att nästa år så måste man lista ut hur zombiesarna fungerar på nytt. Förra året var de i stort sett blinda, men nästa år kanske de har känsligt luktsinne och värmesyn. Året därefter kanske slöheten köps bort så att de blir runners istället för shamblers. Och så vidare.
Huh! Det här är briljant och otäckt. Då kommer RPna inte kunna slappna av med att de minsann vet hur zombiesarna fungerar och tillför ett helt annat djup.
Det är jättetråkigt när man mött samma sorts fiende flera gånger och tillslut vet att: trubbigt våld mot huvudet dödar allt.
Detta leder till att alla RP tillslut börjar tillskanska sig just den färdigheten och då faller också viljan att försöka skapa en heterogen RP-sammanslutning.
Om fienden utvecklas så kommer RPna också behöva göra det och kan göra det i olika riktningar och på så sätt finna olika färdigheter vara lika viktiga.

Bra idé!

Cybot

Mest spelbar
Okej, så det ska finnas en egenskapslista med möjliga egenskaper (eller kanske ett egenskapsträd. Znabba zombies kanske sen kan bli Wallrunners osv) eller?

Krille

Super Moderator
Cybot said:
Okej, så det ska finnas en egenskapslista med möjliga egenskaper (eller kanske ett egenskapsträd. Znabba zombies kanske sen kan bli Wallrunners osv) eller?
Åtminstone egenskapslista. Däremot är jag inte säker på egenskapsträd. Det är en cool tanke, men förutsägbar.