Generations romanen ... rollspelet

clarence redd

FrostByte Books
Från en svenska horisont, som även inkluderar internationella spel, skulle listan kunna se ut så här:

70-tal: D&D och Traveller
80-tal: Drakar och Demoner och Call of Cthulhu
90-tal: Vampire the M. och vågen av nischade indiespel
00-tal: Drakar och Demoner v6
10-tal: Fate och PbtA
20-tal: OSR och D&D v5. Kanske M:YZ? Min spaning är som vanligt att solospel kommer att fortsätta växa under resten av 20-talet

Min personliga lista ser ganska annorlunda ut. Lustigt nog har jag sämst koll på 10-talet, trots att jag både spelade och skrev aktivt då. Jag ägnade årtiondet helt åt BRP/KSR antar jag.

Snart dags för Små grodorna - Skräckrollspelet.

God45

#PrayersForBahakan
Från en svenska horisont, som även inkluderar internationella spel, skulle listan kunna se ut så här:

70-tal: D&D och Traveller
80-tal: Drakar och Demoner och Call of Cthulhu
90-tal: Vampire the M. och vågen av nischade indiespel
00-tal: Drakar och Demoner v6
10-tal: Fate och PbtA
20-tal: OSR och D&D v5. Kanske M:YZ? Min spaning är som vanligt att solospel kommer att fortsätta växa under resten av 20-talet

Min personliga lista ser ganska annorlunda ut. Lustigt nog har jag sämst koll på 10-talet, trots att jag både spelade och skrev aktivt då. Jag ägnade årtiondet helt åt BRP/KSR antar jag.

Snart dags för Små grodorna - Skräckrollspelet.
Det känns fel att OSR är 2020 tal vilket är efter blogarna och post Google+ som stängde 2019. Det känns mer som att vi är post-osr och ser inflytandena nu.

D&D 5 och vad det egentligen gjorde nytt (Critical role och streaming) är också 2010-tal när det kommer och blir stort.

Klingonsylt

Swordsman
Är det nån större skillnad på Fate points jämfört med liknande poäng i ett flertal spel från 80-talet?

McKatla

Utan titel
DnD i alla dess varianter skulle precis som ovan sagts kunna fylla hela listan om en ser till inflytande tror jag. Roligare då att se på vad som är NYTT och inflytelserikt från olika årtionden. Och då är väl VtM och KULT givna för 90-talet; mörkare, vuxnare än tidigare spel. 00-talet vet jag inget NYTT enskilt spel med sådan impact, men indievågen av nischade spel hör väl hemma ungefär där? 10-talet är PbtA och OSR. Kanske även Fate? (Oktoberlandet, 2:a utgåvan, är dock enda svenska spelet jag vet hör till den familjen.) Och 20-talet måste väl vara Mörk Borg?

Så möjligen så här:
70-tal: DnD
80-tal: CoC (och Drakar & Demoner här i Sverige)
90-tal: VtM (och KULT i Sverige)
00-tal: indievågen
10-tal: PbtA och OSR, möjligen även Fate
20-tal: Mörk Borg

Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Är det nån större skillnad på Fate points jämfört med liknande poäng i ett flertal spel från 80-talet?
Det är väl att de är knutna till aspekter som är spelarskapade korta fraser som säger något meningsfullt om karaktärerna. Har spelen på 80-talet det också?

nano

Diehard, death or glory Toad
För Sverige kunde man väl ta olika företags nationella eller internationella genombrotts-produkt.
80-talet: Drakar och Demoner
90-talet: Kult
00-talet: Eon
10-talet: År noll
20-talet: Mörk Borg

Mogger

Hipsteranka
Kommer fail forward som begrepp/metod från Fate?
Möjligtvis. Jag stötte först på det i bloggar men även Burning Wheel. Skulle gissa att det är en sådan där term som fångade upp tidsandan men som kanske inte har någon klar upphovsman. Kan mycket väl ha varit någon forumpost eller så.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har kanske missat nåt, men är inte Mörk Borg OSR?
Det är en stark ehhhh på om det är det. Det är inte kompatibelt med gamla D&D. Att det tar en massa inspiration från OSR rörelsen och specifikt Artpunk, som är en av de väldigt sena grenarna inorm OSR, är den enda grejen där. Så jag säger nej. Men det är en sådan där, var Mehmet II Kejsare över Romarriket?

Men även om vi säger att Mörk Borg vore OSR så är det sjukt sent på bollen. Det är som att säga att World of Darkness är generations stilbildande för 2020-talet för det kom nya World of Darkness spel 2020. Nej, World of Darkness är från 90-talet.

Gerkub

Gelékub
Det är en stark ehhhh på om det är det. Det är inte kompatibelt med gamla D&D.
Jodå det skiljer sig inte så mycket, typ i snitt en t6 i skada, det är bara att konvertera lite löst i stunden :) men oavsett så är det sprunget ur den traditionen så ändå tillräckligt nära för att hamna i det facket, om man nu måste facka.

God45

#PrayersForBahakan
Jodå det skiljer sig inte så mycket, typ i snitt en t6 i skada, det är bara att konvertera lite löst i stunden :) men oavsett så är det sprunget ur den traditionen så ändå tillräckligt nära för att hamna i det facket, om man nu måste facka.
Jag ser argumentet, men jag håller inte med. Men som sagt, det är en sådan där ”När faller Romarriket?” fråga där man kan göra olika argument för/emot.

Oavsett, det är för sent för att vara definierande.

McKatla

Utan titel
Mörk Borg må ha rötter i OSR, men är ändå, vill jag mena, något nytt. Det är så - bokstavligen - grafiskt i sitt uttryck på ett sätt som vann spelet en massa priser (och nominering i en prestigefylld designtävling som inte alls var rpg-anknuten). Vidare har det en värld där väl OSR oftare i B/X-anda mest har tabeller för att slumpa fram miljön. Och det är poetiskt där OSR ofta är knastertorrt. Det är, kort och gott en helgjuten enhet som elegant ger inte bara regler utan även stämning, När jag läste det var det just med känslan att detta var något NYTT!

Last edited:

koraq

Swordsman
En sak som Fate gjorde, som jag tror var nytt och som är ett nytt sätt att tänka, är att göra spelmekanik av rollspel. Det har alltid funnits en massa modifikationer på spelledarskärmen, men Fate gjorde det till en grej att när man rollspelar situationen får detta effekter i form av Aspects, som sedan är värda +2 i spelmekanik. Att rollpersonerna tar på sig en stulen vaktuniform blir inte nåt som spelledaren ger godtycklig bonus för, utan att det finns ett system för det, så att alla handlingar har spelmekanisk betydelse. Den gamla konversationen om spelmekanik för annat än strid, omtagen.

Det är definitivt en innovation. Kanske är det en lite osynlig grej som inte definierar generationen, så ska vi reda ut mer av det kanske det nästan hör hemma i en egen tråd. Men, jag tror Fate spelat stor roll.