Nekromanti generator

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
om man har en generator med en demon i så alstrar den juh daimotropiska fillament och man behöver en transformator för att kunna ha nån nytta av dem (om man inte behöver daimotropiska fillament detvillsäga) nu kom ja att tänka på att om man har en ande i generatorn istället så borde den ju kunna alstra filla ment av annan sort (att den inte kan alstra daimotropiska är juh ganska självklart) och efter som en ande inte förlorar sina mystiska färdigheter när den hamnar på andeplanet så borde juh det betyda att om man nu ska göra en artefakt med te.x besvärjelsen "de varsamma stegens singelse" (alstra nomotropi) så borde alkemistens gammelfarfar statis den sedan 2 dar tilbaka döda statismagikern nisse duga i generatorn så att man slipper sätta in en transformator i stället.

har jag rätt ?? jag har lusläst hela M&M men har inte hittat något om det . om nån vet vart det står så kan ni väll va snälla att säga det :gremwink:
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Jag har för mig att det går bara bra att binda en ande i en magisk artefakt, en talisman eller liknande. Men däremot så är jag lite tveksam till huruvida de kan alstra filament åt artefakten.
Demoner är ju mer ett specialfall av andar som har förmågan att manifestera sig på det fysiska planet samt att de kan påverka från andeplanet då de har en mer naturlig magiska affinitet (eller vad det nu kan kallas).
En ande är ju inte så van att vandras på andeplanet. De flesta är inte det. Men skulle det vara en skicklig schamans ande så kan han säkerligen upprätta en länk mellan andeplanet och det fysiska planet och på så sätt kunna alstra filament åt artefakten. Fast de flesta förfädersandar som har kunskap används på annat sätt av sina levande släktingar och låter sig ogärna övertalas.

Magi på andeplanet kommer i en kommande modul. Under vilket namn tvistar de lärde. Jag har ingen aning vilket som kommer att bli det slutgiltiga. Hoppas bara det blir bra :gremwink:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
efter som en ande inte förlorar sina mystiska färdigheter när den hamnar på andeplanet så borde juh det betyda att om man nu ska göra en artefakt med te.x besvärjelsen "de varsamma stegens singelse" (alstra nomotropi) så borde alkemistens gammelfarfar statis den sedan 2 dar tilbaka döda statismagikern nisse duga i generatorn så att man slipper sätta in en transformator i stället.
Är inte helt säker på vad du är ute efter... Hade du tänkt dig att du skulle binda anden i artefakten, så den kan väva besvärjelsen? Eller skulle anden enbart stå för alstrandet av nomotropi? Det framgår inte riktigt, tycker jag.

Men om det är det första exempelet, så kan jag direkt säga att i så fall är det inte en artefakt du skapar - det är en fetisch, där fetischens ande råkar vara kunnig ordningsmagi. Och schamanen kan ju alltid be sin fetischande om lite tjänster, t.ex. att väva en besvärjelse då och då... =)

Om det är det andra, så förefaller det en smula onödigt faktiskt. För det första blir ju artefakten då beroende av andens egna alstringsslag, vilket betyder att den blir långsammare. Om anden först måste alstra nomotropi tar det ju först en runda och sen kan artefakten sparka igång. Nej, då är nog en transformator mera praktisk, eftersom den inte sölar ner transformator på samma sätt. Och man slipper ju dessutom att dra på sig fiendeskap från andevärldens innevånare - ingen gillar att bli bunden till ett föremål, för att sedan utföra en monoton syssla. Varför tror du att dom rullande banden byttes/byts ut mot robotar... :gremwink:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
En ande är ju inte så van att vandras på andeplanet. De flesta är inte det.
Ehh... Precis tvärt om, min gode vän! Andar är vana vid andevärlden och anpassade efter det. Jag tror du tänker på själar - det är inte samma sak, faktiskt. En själ är, eller har varit, bunden till en fysisk kropp. Så behöver inte vara fallet, men kan ha varit, med en ande (men i så fall fanns detta band innan anden blev just en ande).

Magi på andeplanet kommer i en kommande modul.
Det gör den, ja. :gremwink:
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Det är jag som blandar ihop orden en aning. Själar med vana av andeplanet blir andar. De som kan förflytta sig där och göra mindre påverkan.

Men en ganska vanlig magiker/alkemist tror jag inte lär sig schamanism. Det är både farligt och ganska onödigt. Han vill nog hellre sonas med Daak än att bara bli nån form av hjälpreda som alstrar filament lite då och då. Dessutom riskerar att bli borttappad eller stulen...
Fast det är ganska oklart hur bandet mellan magisk artefakt-ande fungerar. Fast det kommer ju senare...
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Men en ganska vanlig magiker/alkemist tror jag inte lär sig schamanism. Det är både farligt och ganska onödigt. Han vill nog hellre sonas med Daak än att bara bli nån form av hjälpreda som alstrar filament lite då och då. Dessutom riskerar att bli borttappad eller stulen...
Err... Jag skulle nog tro att magiker oftast inte lär sig schamanism av den anledningen att de ser ner på det som en primitiv och barbarisk form av magi. De själva brukar ju civilisationens högsta form av kraft. Eller hur? :gremwink:
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Rätta mig om jag har fel, men som jag fattar det vill du alltså binda en magikers ande i en artefakt och låta anden själv producera t ex. psykotropiska filament som den sedan transformerar till lämplig magnitud, och kanske väver samman till en besvärjelse. Faktum är att jag aldrig tänkt på det, och inte ser några hinder på den punkten. Intressant tanke! Hör gärna av dig om du lyckats genomföra den!
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Nja, magi utövas ju faktiskt också av primitiva magiker, som även använer sig av schamanism. Dock ser säkert många "moderna" magiker ner på sina primitiva "kollegor", precis som du säger.
 

Tullaris

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
71
Location
Stockholm, Sollentuna
Hur blir det med necromantikerdå?

Ja de brukar ja vara så att en necromantiker kan Schamanism. Om Magiker ser det som barbariskt, vad kan man do komma med om man vill lära sig det som magiker?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Alstringar ?

Är det inte så att man bara kan alstra vissa sorters aspekter på andeplanet ??! Jag har för mig det.. men jag vet inte riktigt varifrån jag fått det ifrån...
 
Top